BERLIININ OPINTOMATKA 10-14.10.2008

Matkapäiväkirja

Maiju Hytönen 2A  + lisäyksiä muilta matkalaisilta ;)

Perjantai 10.10.2008

Kun kaikki olivat löytäneet tiensä varhain aamulla Joensuun rautatieasemalle, väsyneinä mutta innostuneina, starttasimme kello 06.10 kohti Tikkurilaa. Matka sujui rattoisasti ja nauruakin riitti, ainakin joillakin.

Tikkurilasta napattiin bussi Helsinki-Vantaan lentoasemalle, josta suoraan lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Sitten jäikin sopivasti aikaa käydä syömässä ennen boardingia. Lento meni nopeasti jutellen ja nukkuen, ja pian ikkunasta näkyikin jo Berliini! Flughafen Tegel oli ensinäkemältä aika karu, mutta onneksi lähdimmekin sieltä jo pian kohti hotelliamme. Bussi- ja metromatkan jälkeen päästiin hotellille kuuntelemaan jo aiemmin kerrottuja hotellin sääntöjä, auf Deutsch natürlich ;). Meidän tyttöjen huone oli ihan okei, kyllä siellä nukkua kelpasi. Majoittumisen jälkeen oli vuorossa ruokapaikan etsintä, ja lähes kaikki päätyivät nälkäisinä tuttuun ja turvalliseen Burger Kingiin. Siinäpä oli sitten hyvä vatsat täynnä lähteä hotellille lataamaan akkuja seuraavaa päivää varten.

Lauantai 11.10.2008

Suihkun ja täyttävän aamupalan jälkeen kello 09.00 lähdimme hotellilta kohti ensimmäistä nähtävyyttä, Siegessäulea. Istuimme bussissa toisessa kerroksessa joten maisemiakin näki jo silloin todella hyvin :). Siegessäulella Jussi K. ja Henri T. pitivät esitelmänsä ”voitonpylvään” historiasta ja sitten seurasikin pieni urheilusuoritus, yli 200 askelmaa portaita pylvään huipulle. Aurinko paistoi ja lämmitti mukavasti, eikä näkymissäkään ollut moitittavaa. Matka jatkui kohti Kurfürstendammia, jossa kuunneltiin Paulan ja Outin esitelmä. Samaan syssyyn mahtui myös Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, jonka luona Jussi K. ja Henri T. jälleen valaisivat meitä tiedoillaan kyseisestä kirkosta ;). Nähtävyyksien jälkeen olikin sitten koko loppupäivä vapaata aikaa kaupungilla, shoppailla ja nauttia vielä lämpimästä auringosta. Kierrettiin läpi H&M:t, Vero Moda ja ”pari” muutakin vaate- ja kenkäkauppaa. Kaufhaus des Westens eli KaDeWe tuli myös kierrettyä läpi, ja kiertelyksi se todella jäikin hulppean hintatason vuoksi. Sen sijaan kohdalle osui todella edullinen ja hyvä kenkäkauppa Deichmann, josta mukaan tarttui kenkäpari jos toinenkin :). Vierailimme myös City-WC:ssä, jossa vessavahdilla taisi olla todella tylsää päätellen hänen ilveilystään meille. Onneksi toisella kerralla Klowärter oli vaihtunut!

Eksyimme päivän aikana myös saksalaiseen Subwayhin syömään (jossa tilaaminen oli todella mielenkiintoista), ”luolaan” joka oli täynnä räppärihopparikauppoja (?), samaan kuvaan parin tyypin kanssa jotka esittivät KISS:in jäseniä, erään ison rakennuksen screenille automainokseen, sekä eräs italialainen kuvanpiirtäjä tarjoutui tekemään meistä ”perfecton” muotokuvan. Siinäpä olikin jo ohjelmaa yhdelle päivälle. Pitkän päivän jälkeen illan jo hämärtyessä etsimme hyvän metroreitin takaisin hotellille, josta lähdimme vielä kaupungille syömään. Nautittuamme spaghetti carbonarat ja tiramisut oli hyvä painua pehkuihin lepuuttamaan kävelystä rasittuneita jalkoja.

”Nukkuminen oli melkoinen elämys kun tyynyt oli ihan järkyttävän isoja ja ulkona kulki vähän väliä joko ambulansseja tai poliisiautoja. Aamupala oli monipuolista ja hyvää, tarjolla oli erilaisia jugurtteja, muroja, sämpylöitä ja sitten teetä tai kahvia. Itse olen puuroa tottunut joka aamu tottunut vetämään niin se oli pieni kyynel, mutta ei haitannut menoa.”

Sunnuntai 12.10.2008

Sunnuntaina kaupat olivat kiinni joten päivä oli omistettu nähtävyyksille. Aamupalan jälkeen metrolla Postdamer Platzille, joka oli ensinäkemältä aika hieno. Korkeat lasiseinäiset talot ja suuret mainokset toivat oikeata suurkaupungin tuntua. Mari ja Henri H. piti meille esitelmän Postdamer Platzista entisen Berliinin muurin kohdalla, ja se palanen muurista jäikin ainoaksi koko matkan aikana. Sitten matka jatkui kävellen kohti Holokaustia, jossa Harri ja Jussi S. esitelmöivät meille erikoisesta muistomerkistä. Välillä kävimme pikaisesti hotellilla ja ulkona syömässä ”pakolliset” Currywurstit. Kaupunkiin tutustuminen jatkui sitten Brandenburgin portilla, josta Maijun, Sarin ja Jennin esitelmän jälkeen jatkettiin kohti valtiopäivätaloa eli Reichstagia. Paula ja Outi kertoivat meille Deutscher Bundestagista valtavien Saksan lippujen liehuessa rakennuksen katolla. Sen jälkeen vuorossa olivat vielä Berliinin muuri ja Checkpoint Charlie, joista ensimmäisestä saimme kuulla taas Maijulta, Sarilta ja Jenniltä. Sieltä jatkoimme vielä Nikolaiviertelille ja Niilo ja Sami  esitelmöivät meille. Palattuamme Alexanderplatzille korkean Fernsehturmin juurelle pitivät Harri ja Jussi S. meille vielä päivän viimeisen esitelmän. Kameran muistikortin täytyttyä olikin hyvä päättää päivä nähtävyyksien osalta ja pitää loppupäivä vapaata. Lähdimme Sarin ja Jennin kanssa vielä takaisin jonottamaan sisäänpääsyä Reichstagiin, ja puolen tunnin jälkeen seisoimmekin jo rakennuksen katolla ihailemassa maisemia. Illan päätteeksi lähdimme syömään Ristorante Primaveraan ja sieltä väsyneinä mutta onnellisina kohti hotellia ja omaa sänkyä.

”Seuraavana saimme kävellä Holokaustille. Se oli sellainen aukio paikka, jossa oli yhteensä 2711 kiveä, tai mitä ne sitten olivatkaan. Tällä kerralla en tohtinut alkaa laskemaan kiviä ^^”

Maanantai 13.10.2008

Päivä oli kokonaan vapaa-aikaa, joten lähdimmekin Sarin ja Riitan opastuksella Alexanderplatzille erääseen todella suureen kauppakeskukseen, Alexaan. Kaupat kierrettyämme mukaamme ei ollut tarttunut mitään sen suurempaa, joten päätimme jättää shoppailut hetkeksi ja lähdimme kolmistaan  Sarin ja Jennin kanssa ihailemaan hieman taidetta, nimittäin Madame Tussaud’sin vahakabinettiin. Tulihan siinä poseerattua jos Robbie Williamssin, Johnny Deppin ja Justin Timberlaken kanssakin ;). Vahakabinetista jatkoimme kohti Fernsehturmia johon pääsimme tunnin jonottamisen jälkeen sisälle. Näkymä 200 metrin korkeudesta oli kieltämättä aika hieno, vaikka tosin hinta-laatu suhde ei ollut aivan kohdallaan… Näkoalojen jälkeen lähdimme S-Bahnilla kohti Berlin Hauptbahnhofia, joka on yksi Euroopan hienoimmista ja suurimmista rautatieasemista. Nopean shoppailukierroksen jälkeen suunnistimme takaisin hotellille josta piakkoin lähdimme kaikki porukalla syömään italialaiseen ravintolaan, Parlamento Degli Angeliin, jossa aiemmin olimmekin jo käyneet. Suurimmalle osalle maistui pizza, ja pitihän ravintolan kokki meille esityksenkin. Lentelevien pizzapohjien jälkeen Maiju pääsi kokin kanssa keittiöön tekemään hattua pizzapohjasta, ja italialaisia kiinnostikin kovasti mistä päin maailmaa olemme kotoisin. Hatun esittelyn jälkeen sanoimme ciaot ja lupasimme tulla ensi vuonna uudelleen :). Iltakävelyn jälkeen oli aika palata hotellille pakkaamaan laukut ja valmistautumaan kotimatkaa varten.

”Illalla lähdimme sitten illallistamaan ryhmämme kanssa Italialaiseen pitseeriaan. Meille oli järjestetty pitkä pöytä, johon mahduimme kaikki istumaan. Odotellessamme ruokia meille esiintyi yksi työntekijöistä pyörittämällä pizzapohjia. Se oli melko hauskan näköistä. Siinä sitten syötiin Pizza Parlamentot ja minä tilasin vielä Tiramisun jälkiruuaksi. Hyvää oli. Syönnin jälkeen Maiju pääsi (joutui) keittiön puolelle tekemään itselleen taikinasta tehtyä hattua. Oli siinä kaikilla hymy herkässä kun katsottiin kuinka Maiju selviytyi tehtävästään. Tämän jälkeen sama henkilö, joka pyöritti pizzapohjia, teki taikinasta sellaisen hyljettä muistuttavan eläimen. Siitä otettiin kuvia ja siliteltiin sitä niin poispäin. Itse pidin todella paljon siitä ravintolasta ja aion käydä siinä uudestaan, jos käyn Berliinissä toisenkin kerran.”

”Viimeinen kokonainen päivä, joten päivästä oli otettava kaikki irti. Aamupalan jälkeen suuntaisimme Alexaan shoppailemaan. Se oli todella iso ja shoppailimme siellä monta tuntia. Sen jälkeen lähdimme käymään kahden kaverini kanssa Madame Tussaudsissa. Sisäänpääsy maksoi paljon, mutta oli se sen arvoista. Siellä oli vahasta tehtyjä julkkiksia ja ne olivat aivan kuin oikeita. Siellä olivat mm. saksalaisia julkkiksia, Hitler, Elvis, The Beatles, Madonna, Robbie Williams, Leonardo DiCaprio, Johnny Depp yms. Olimme todella innoissamme ja nuket olivat hienoja. Sen jälkeen menimme ylös Fernsehturmiin, josta näkyi melkein koko Berliini. Sitten ostimme donitsit, shoppailimme ja kävimme katsomassa Berlin Hauptbahnhofia. Päivä meni leppoisasti shoppaillen ja viettäen vapaa-aikaa. Illalla menimme taas syömään Parlamento degli Angeliin. Ruoka oli hyvää ja illan kruunasi hieno pizza-show, jossa kokki pyöritteli pitsaa ilmassa ja teki siitä mitä hassuimpia juttuja.”

”Päivä oli rento, sillä meillä oli vapaa-aikaa iltaan asti. Aamupalan jälkeen suurin osa porukastamme lähti Alexa-ostoskeskukseen ja minä, Jussi S. sekä Henkka T. seurasimme vähän myöhemmin. Otimme kiinni osan muista ja kiertelimme ostoskeskuksen kaupoissa, muun muassa Hussel-suklaakaupassa. Aurinko rupesi paistamaan ja lähdimme käymään hostellilla. Siellä lepäsimme jonkin aikaa ennen kuin lähdimme Kurfürsten Dammille ostoksille. Matkalla ryhmä turkkilaisia nuoria tuli vähän kovistelemaan meille sekä jouduimme lipuntarkastukseen metrossa. Aikamoinen seikkailu! Kurfürsten Dammilla kävimme kahvilassa, jossa meitä tarjoili mukava nuori nainen, joka kertoi käyneensä Suomessa kesällä. Häntä ärsytti, että yöllä ei ollut pimeää...

Illalla ryhmämme meni aitoon, italialaiseen ravintolaan, joka vaikutti ensin ihan normaalilta. Ohjelma ravintolassa oli kuitenkin kuvaamaton, en ennen ole samanlaista kokenut. Ja ruokakin maistui!”

Tiistai 14.10.2008

Pikaisen aamupalan ja viimeisten pakkailujen jälkeen jätimme hotellin taaksemme ja lähdimme ensin metrolla kohti Tegelin lentokenttää. Lähtöselvitys ja turvatarkastus sujuivat melko nopeasti, ja pian lentokone nousikin Saksan maaperältä ilmaan. Toivoteltuamme Tschüssit Berliinille alkoi kotimatka hieman haikeissa merkeissä. Lento meni nopeasti ja siirryimme suoraan Tikkurilan rautatieasemalle parin matkalaisen jäädessä yhä Helsinkiin. Ennen junan lähtöä oli hyvin aikaa käydä syömässä ja ostamassa evästä junamatkalle. Junamatka meni musiikkia kuunnellen ja jutellen, huomattavasti hiljaisemmin kuitenkin kuin menomatka. Kellon lähetessä yhdeksää kiitimme kaikkia mukavasta matkasta ja toivottelimme hyvät loppulomat. Kukin jatkoi Joensuun rautatieasemalta omaan suuntaansa, varmasti monta muistoa ja kokemusta rikkaampana :).

”Matka kohti kotia alkoi. Matkustimme metrolla lentoasemalle, josta lensimme takaisin Helsinkiin. Berliinissä oli ollut niin mukavaa, että emme olisi halunneet lähteä takaisin Suomeen. Lento sujui moitteitta ja saavuimme sateiseen Helsinkiin. Lentokentältä hyppäsimme linja-autoon, jossa hermojamme koetteli huonotapaiset teinit. Tikkurilassa kävimme syömässä ja jatkoimme matkaa junalla Joensuuhun. Junamatka tuntui pitkältä, mutta kyllä siitä hengissä selvisi. Kaiken kaikkiaan matka oli mahtava ja aika kului nopeasti. Ehkä vielä teemme comebackin Berliiniin.”