OPINTO-OPAS 2002

REHTORIN SANAT

Uusi ja monella tavalla erilainen lukukausi lukiossamme on alkanut. Tämä opinto-opaskin ilmestyy myöhästyneenä painoksena. Osaltaan se kuvannee sitä työn määrää, jolla tähän uuteen lukuvuoteen on valmistauduttu. Kunnan uudet liikennejärjestelyt pakottivat lukiomme yhteiseen aikatauluun peruskoulun kanssa. Näin koetamme ahtaa 6 tunnin työpäivään 7 oppituntia. Uutta ovatkin 75 ja 90 minuutin pituiset oppitunnit. Ne vaativat opettajilta ja opiskelijoilta uudenlaista ajattelua ja asennetta työhön. Uusi työjärjestysaikataulu tarjoaa tiiviimmän opiskelupäivän, mutta antaa samalla enemmän aikaa kotona tapahtuvaan opiskeluun ja harrasteisiin.

Tämän lukuvuoden alkaessa ajattelen niin meidän opettajien kuin Teidän opiskelijoidenkin kohdalla erityisesti kolmea tärkeää asiaa. Ne ovat:

Tavoitteellisuus

Yhteinen tavoitteemme on se, että Sinä saat lukiosta riittävät tiedot ja taidot jatko-opintoja varten. Tarvitset sellaisen lukion päättö- ja ylioppilastodistuksen, jolla voit hakeutua opiskelemaan toivomallesi alalle. Lukioaika on elämässäsi lyhyt aikajakso, mutta sitäkin tärkeämpi. Pidä yllä tavoitteitasi ja tee työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelu kasvaa Sinulle kerran korkoa työelämässä. Ahkeralla työllä on ennenkin menty monen harmaan kiven läpi.

Työhön sitoutuminen

Liian usein jätämme asiamme toisten hoidettavaksi tai ajattelemme, että ”ehtiihän asiat hoitaa myöhemminkin”. Kuitenkin Sinä itse vastaat elämästäsi ja opiskeluistasi. On tärkeää, että sitoudut lukio-opiskeluun. Päätät tehdä parhaasi, etkä luovu päätöksestäsi. Olet tullut lukioon opiskelemaan, oppimaan uutta. Lukio ei ole oikea paikka sellaiselle, joka tahtoo vain laiskotella, pitää hauskaa tai katsella, mitä elämällään tekisi. Lukio on tarkoitettu niille, jotka suhtautuvat vakavasti opiskeluihinsa ja tähtäävät jatko-opintoihin. Toki entiseen tapaan rentoudumme työmme lomassa yhteisissä juhlissa, iltamissa ja moninaisissa muissa ”kinkereissä.”

Kunnanisät perustivat lukion lähes 30 vuotta sitten taatakseen lapsilleen omalla paikkakunnalla mahdollisuuden valkolakkiin. Tätä koulutuksellisen demokratian kannalta tärkeää päätöstä ovat lukuisat kontiolahtelaiset isät ja äidit kunnioittaneet saattamalla lapsensa oman kunnan lukioon. Meidänkin on syytä arvostaa omaa opinahjoamme opiskeluun vakavasti sitoutumalla.

Kannustaminen

Luovuttamattoman tärkeä ajatus on se, että päämääriin opiskelussa päästään hyvinkin erilaisista lähtökohdista ja elämäntilanteista huolimatta. Moni Teistä joutuu tekemään kaksinkertaisen työn tovereihin verrattuna oppiakseen uutta. Toisen opintie voi olla kivetty monenlaisilla elämän kolhuilla ja vaikeuksilla. Erityisen arvokasta ovat sellaiset saavutukset, jotka syntyvät vaikeuksien ja takaiskujen keskeltä. Muista, että niiden vaikeuksien kautta kasvat myös vahvemmaksi. Uuttera työ saavutusten eteen vastoinkäymistenkin keskellä antaa elämällesi ja työssä tarvittaville taidoille vahvan pohjan.

On tärkeää, että tuemme ja arvostamme toistemme työtä. On osattava oikeassa paikassa kannustaa ja tukea toista. Kannustava sana tai teko voi olla toiselle koko elämän kannalta ratkaisevan tärkeä. Siksi rohkaisen meitä kaikkia kannustamaan toisiamme, antamaan toisillemme kiitosta ja tunnustusta. Yritämme myös opettajina lukuvuoden aikana palkita niitä, jotka ovat omalla tahollaan tehneet paljon työtä opiskelunsa eteen ja olleet esimerkkejä meille muille.

Hyvää uutta lukuvuotta kaikille opiskelijoille, opettajille ja lukion henkilökunnalle!

Tarvitsemme toisiamme!

Opinto-oppaan sivuille..