.....

    Jouluhartaus

    Kontiolahden lukio                                                        21.12.2004

     

    Tämän joulun alla ajattelen kahta mielessäni olevaa mielikuvaa, joilla minulle on erityinen merkityksensä.

    Ensimmäinen mielikuvani on eräs pysyvästi mieleeni jäänyt tapahtuma lähes kahdenkymmenen vuoden takaa. Olin silloin opiskelemassa Unkarissa. Adventin aikaan kävin pienessä etelä-unkarilai-sessa kylässä Sárszentlörincissä. Pyhä aamuna menin kylän vanhan papin kanssa kirkkoon. Hämärässä kirkossa tuo vanha mies sytytti alttarin kynttilät ja asetti ehtoollisastiat alttaripöydälle. Katselin alttaritaulun kuvaa. Siinä oli kuvattu Kristus ristillä. Pappi kysyi minulta: ”mitä näet”. Vastasin: ”Ristiinnaulitun.” ”Katso tarkemmin, mitä muuta näet?”, hän sanoi. Kun katsoin tarkemmin taulua, huomasin siinä pieniä reikiä. Ja Vanha mies selitti, kuinka toisen maailmansodan lopussa venäläiset sotilaat tulivat kylään. He tuhosivat kylän. Kyläläiset kokivat hetkiä, joita he eivät halua muistella. Eräs sotilas tuli kirkkoon ja ampui sarjan kohti alttaritaulun Kristusta. Ja kun sota oli ohi, kyläläiset palasivat kirkkoon. Luodin reikiä alttaritaulussa ei peitetty. Kyläläisille se oli muisto menneestä tuskasta. Mutta samalla se oli muistutus siitä, että Kristus kärsii heidän rinnallaan. Hän ottaa osaa heidän murheeseensa ja tuskaansa. He eivät ole yksin. On ainakin yksi joka armahtaa, antaa anteeksi, ristiinnaulittu Kristus.

     

    Toinen mielikuvani on myöskin unkarilainen.

    Muutamat teistäkin ovat jo lukeneetkin unkarilaisen kirjailijan Imre Kertészin pienen kirjasen Kohtalottomuus.

    Kirjahan kertoo kirjailijan omaa elämänkertaa nuorena budapestilaisena poikana Hitlerin keskitysleirissä. Hänet temmataan 15-vuotiaana koulupoikana kesken päivän tovereittensa kanssa bussista matkalla työhön. Viedään keskitysleiriin, jossa he viettävät sodan loppuun saakka. Kertész tarkastelee ja kuvaa holocaustia kuin ulkopuolinen tunteeton tarkkailija. Hänen silmissään saksalainen sotilaskin on vain ihminen, kohtalon orja niin kuin juutalainen äitikin joka lastensa kanssa kulkee jonossa kohti kaasukammiota. Hänen oma päämääränsä on vain pysyä hengissä, selvitä. Syytä tai oikeutusta siihen hän ei tiedä.

     

    Kertész palaa leiristä kotiinsa luurangonlaihana 16-vuotiaana vanhuksena. Matkalla kotiin hän tapaa miehen, joka keskustelee hänen kanssaan. Mies kysyy Kertésziltä: ”Mikä tarkoitus tällä kaikella on?” Kertészille leirin tarkoitus selittyy vain kertomalla. Kirjoittamalla kokemus miljoonille muille. Keskitysleirin kauhut kokenut Viktor Frankl, psykoanalyytikko sanoi, että leirien helvetistä selvisivät ne, joiden elämällä oli tarkoitus. Jotka kokivat, että työ on kesken. On jokin syy, miksi elää. Ehkä niin kävi nuorelle Kertészillekin.

     

    Ajatteletko sinä oman elämäsi syytä tai tarkoitusta. Mitä syytä sinulla elämälläsi ja opiskelullasi on. Onko sillä jokin tarkoitus. Tai onko murheillasi, vastoinkäymisilläsi jokin tarkoitus? Miksi sinä elät?

    Tiedän, että joskus on vaikea löytää syytä elää. Elämän tarkoitus, elämäntehtävä, mieli voi olla hukassa. Tiedän, että niin voi olla vuosia, jopa vuosikymmeniä. Silloin on vain koetettava elää, koska poistuminen täältä toisi murhetta muille.

     

    Ehkä ajattelemme tänä aikana liikaakin elämän mielekkyyttä vain omasta näkökulmastamme. Ajattelemme, että hyvä elämä on jossakin huomisen takana. Se on sitten kun olen valmistunut ylioppilaaksi, tai saanut ammatin, tai perheen, tai sitten kun lapset ovat aikuisia, tai kun jään eläkkeelle. Mutta ei niin ole. Elämä pakenee meitä. Huominen ei anna onnellisuutta tai elämän mielekkyyttä tähän päivään. Emme saavuta elämän tarkoitusta hankkimalla itsellemme hyvää, keräämällä, ajattelemalla vain itseämme. Joulukaan ei synny vain lahjojen määrästä tai niiden ostamisesta. Juhlaan kuuluvat läheiset, hiljaisuus, hetki itsensä kanssa. Hyvän mielen tuo tunne siitä, että lähellä on ihmisiä, jotka välittävät minusta ja joille minä olen tärkeä.

     

    Aikamme näyttäytyy toisenlaiselta. Kovat arvot ovat arkea meidänkin keskellämme. Näyttää siltä, että ollaksemme onnellisiä, elämämme pitäisi olla julkisuutta, omistamista, jatkuvaa menestystä. Vaadimme toisiltamme usein täydellisyyttä. Niin helposti etsitään toisesta vikoja, syytellään, vaaditaan tilille. Elämä tuntuu joskus loputtomalta mittaamiselta. Joka päivä pitäisi koettaa kelvata toisille, olla jonkin arvoinen, yrittää olla hyvä oppilas, opettaja, esimies.

     

    Kuitenkin niin monesti elämän mielekkyys piilee juuri siinä miten suhtaudun toiseen ihmiseen. Sellaiset ihmiset lähellämme ovat tärkeitä, merkittäviä, jotka ovat armollisia. Jotka hyväksyvät minut virheineni. Jotka jakavat omastaan toiselle. Elämän mielekkyys ja tarkoitus saa sisältöä siitä, että voi pyyteettä tehdä toiselle hyvää. Suuri on se ihminen, joka osaa ajatella toisesta hyvää. Joka etsii toisen hyvää ja toisen oikeutta. Joka kulkee rinnallamme. Tai alttarin Kristuksen tavoin kärsii vierellämme, ottaa osaa murheisiimme ja suruihimme.

     

    Alttaritaulun Kristus oli tärkeä jokaiselle Sárszentlörincin kirkkoon tulijalle siksi, että he näkivät siinä sellaisen Kristuksen, joka kulkee rinnallamme, kantaa kuormiamme, ei syytä, ei tuomitse vaan armahtaa. Saman ymmärsi kirjailija Kertész. Holocaust ei katoa syyttämällä, tuomitsemalla, rankaisemalla. Voimme ehkäistä uuden holocaustin vain armahtamalla, arvostamalla, olemalla toiselle ihminen.

     

    Ehkäpä sinustakin on tämän vaativan lukukauden aikana monesti suorittamisen paineet tuntuneet ahdistavalta. On tuntunut siltä, ettei jaksa. Ei jaksaisi tehdä töitä, opiskella. En kelpaa oppilaana tai ihmisenä toisille, en läheisille, en opettajalle. Samaa koemme aikuisinakin suhteessamme toisiimme. Olemme jatkuvasti riittämättömiä. Helposti etsimme toisistamme vikaa ja puutetta. Vaadimme niin itseltämme kuin toisiltammekin täydellisyyttä. Sitä, että lapsen tai nuoren pitäisi olla jo valmis, osata kaikki, tehdä mitä odotamme. Tai meidän opettajina, vanhempina tulisi aina vastata odotuksiamme, toiveitamme.

     

    Joulu kertokoon sanomallaan Sinulle ja minulle juuri siitä, että saat olla keskeneräinen. Sinusta välitetään. Sinua arvostetaan. Sinä kelpaat keskeneräisenä, rikkonaisena, epätäydellisenä. Juuri siksi ja juuri sellaisena sinä olet ihminen, persoona. Se, joka on täydellinen, ei ole enää ihminen. Olkoon Sinun joulussasi läsnä läheisyyttä, arvostamista, tunnetta siitä, että Sinä olet tärkeä. Sinusta välitetään. Elämälläsi on merkitys ei vain itsellesi, vaan myös niille, jotka lähelläsi elävät.

    ilpo saarelainen


Ilpo Saarelainen
ilpo.saarelainenÄTkontiolahti.fi
Kontiolahden lukio