Jouluhartaus Kontiolahden
kirkko
Lukio 20.12.2003
Monen
teidänkin tuntemassa pikku kirjasessa nimeltä Pikku Prinssi on sanat:
Ainoastaan
sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä.
Ajattelen
näitä sanoja tultuani toissailtana sotaharjoituksesta. Viikko neljän tuhannen
miehen keskellä antaa jonkinlaisen kuvan suomalaisesta miehestä. Luulisi, että
siellä puhutaan vain autoista, sotimisesta, aseista tai heitetään uskaliasta
juttua. Niinkin tapahtuu, mutta aivan hätkähdin sitä, mitä moni mies tuntui
kaipaavan eniten: Omaa perhettään ja erityisesti omia lapsiaan tai
lapsenlapsiaan. Kuulin kuinka kaksi jo eläkkeellä olevaa vanhaa ammattisotilasta
keskusteli keskenään joulusta. Kysymykseen siitä, mitä jouluna tapahtuu, vanha
sotilas sanoi: Se on jo varattu tyttären lapsille. Niiden kanssa teen lumilinnaa
ja lasketaan mäkeä. Monta kertaa näin myös sivusta, kuinka isä otti puhelimen
kouraansa ja soitti lapsilleen. Oli tärkeää kuulla, että lapset pärjäävät.
Karskin
sotilaankin sisällä asui jotain hyvin herkkää. Pieni lapsi sai sen esiin. Hän
tajusi, että elämän suurinta asia ei ollutkaan enää sotajutut, ei moottoritie,
ei rahakas duuni. Miehen sydämen särki pieni lapsi. Tärkeintä oli leikkiä hänen
kanssaan. Kuulla, että lapsi pärjää, odottaa kotona isäänsä.
Tähän
joulun kehykseen kuuluu keskeisesti lapsuus, lahjat, hyvyys, kodin lämpö.
Aina
se ei kuitenkaan ole niin ehyt, kuin miltä näyttää.
Jokaisen
lapsen tai nuoren kotona ei ole odottamassa isää. Ehkä vanhempien onni on
särkynyt. Perhe ei ole pysynyt koossa. Aikuisten suhde on mennyt rikki. Lapsi
voi kysellä mielessään: Oliko se minun vikani? Eikö isä rakastakaan minua,
kun hän ei halunnut asua kanssamme?
Tai
ehkä jokainen isä ei vielä näe sydämellään. Ei ymmärrä kotinsa arvoa. Ei näe
lastansa, joka odottaa, että isällä olisi aikaa hänelle.
Eikä
lapsen tai nuoren elämä muutenkaan ole aina helppo. Olemme tehneet maailmasta
sellaisen, jossa olisi kelvattava, koetettava olla aina jonkin arvoinen.
Monen
lapsenkin käyttäytymistä ainakin joulun alla säätelee tietoisuus siitä, että
lahjat on ansaittava. Hyvät ja kiltit lapset saavat paljon lahjoja. Tuhma jää
ilman. Miksi joulupukinkin pitää kysyä aina ensin lapsen nuhteettomuutta,
ennen kuin hän antaa lahjat? Onko lahjat, joulu, hyvä
mieli, rakkaus, ehyt koti aina ansaittava? Eikö joulunakaan tai edes omassa
kodissaan saa mitään ilmaiseksi, lahjaksi?
Me elämme sellaisessa
ajassa ja kulttuurissa, maailmassa, joka on turmellut joulun sanoman. Tämä on
joulumarkkinoiden aikaa. Joulu on markkinajuhla, silloin ostetaan ja myydään.
Lapsiamme kasvatetaan ansaitsemaan lahjoja ja palkitsemaan ystävät lahjoilla.
Siinä mielessä joulu ei eroa ihmisen arjesta. Tässä ajassa kaikki on ansaittava.
Lapsen ja nuoren on ansaittava koulumenestys, opiskelupaikka, työ. Ahkeraa ja
tunnollista lasta odottaa tulevaisuus. Heikot jäävät jalkoihin. Se on monen
lapsen joululahja; koulutodistus kourassa. Ja sitähän se on aikuisenkin maailma.
Me maksamme kaikesta kalliin hinnan, joulustakin. Ilmaiseksi ei saa mitään.
Joulun
alkuperäinen sanoma oli kuitenkin jotain muuta. Sitä evankelista kuvaa niukalla
sanalla:
Tehän tunnette Herramme
Jeesuksen Kristuksen armon: Hän oli rikas mutta tuli köyhäksi teidän vuoksenne,
että te hänen köyhyydestänsä rikastuisitte.
Yö
Betlehemin tallissa oli toisenlainen. Lapsi oli köyhä, hänellä ei ollut oikein
kotiakaan. Hänen kotinsa oli tien päällä. Pienessä majassa Hänellä oli vain
oljet vuoteenaan. Kukaan ei tarjonnut hänelle asuntoa. Hänen vanhempansa olivat
yhteiskunnan verotuskäytännön heiteltävänä. He olivat sen ajan
asuntovelallisia, velkaisia, vähävaraisia.
Mutta
heidän pieni lapsensa oli silti rikas, hän syntyi rikkaaseen perheeseen, sillä
häntä rakastettiin.
Hänestä
huolehdittiin. Joosefille ja Marialle kaikki muu menetti merkityksensä, vain
lapsi ja rakkaus häneen oli tärkeä. Se oli heidän elämänsä
arvojärjestys. Rakkaus on suurin lahja. Sitä ei voi ostaa, ei muuttaa rahaksi. Sitä
tavataan myös köyhyydessä.
Niin
myös tuo vanha sotilas oli ymmärtänyt sydämellään jotakin tärkeää. Materian
haaliminen tai edes raha ei tee onnelliseksi. Rakkaus tekee. Raha on meille
välttämätön, mutta se ei tuo onnea, ei aitoa joulua, ei rakkautta kotiimme. Pienelle
lapselle annettu yhdessäolon ilo, yhteinen joulu, leikki hänen kanssaan oli
onnen suurimpia hetkiä. Onnelliseksi teki ajatus siitä, että saa antaa toisen
kokea onnea, rakkautta. Välittämistä. Jouluna tarvitsemme itsekukin
runsaiden lahjojen tai kiireisen rientämisen sijasta yhä enemmän yhdessäoloa,
ajan antamista toiselle. Lähimpien ihmisten näkemistä sydämellään.
Joulukertomusten
pieni Betlehemin lapsi, joka vaikka oli rikas, tuli köyhäksi tähtemme. Hän tuli
palvelemaan, kärsimään, kuolemaan eli rakastamaan. Rakkaus merkitsee juuri toisen
palvelemista, rinnalla kulkemista ja kärsimistä, vihan ja kateuden kuolemista, anteeksiantamista.
Hän
tuli jouluyönä köyhäksi, palvelijaksi, että hänen köyhyydestänsä rikastuisimme.
Sitä on Jumalan rakkaus. Hän hyväksyy meidät ilman ehtoja, ilman omaa hyvyyttämme.
Niin tekee oikea rakkaus. Se ei aseta ehtoja, se palvelee. Rakkaus tekee
rikkaaksi. Lapsi, jota rakastetaan, elää rikasta elämää. Hänen elämällään on
pohja.
Siksi joulun sanoma
eroaa radikaalista ihmisen joulusta. On jotain jota ei tarvitse ansaita. Jumalan
rakkautta, anteeksiantamusta, ihmisyyttä ei tarvitse Jumalan edessä koskaan
ansaita. Jumala ei pety meihin. Hän ei
vastaa pahaan pahalla, vihaan vihalla. Hän vastaa rakkaudella, armolla,
anteeksiantamuksella.
Tässä maailmassa,
joulunkin keinovalojen keskellä, pimeydessä loistaa valo, Joulun lapsen kirkkaus.
Sitä ei ole pimeys saanut, eikä saa valtaansa.
Tämä
valo, kirkkaus on tämänkin joulun lahja. Se kuuluu kaikille. Myös niille
lapsille, jotka eivät ole kilttejä. Niille, joista vanhemmatkaan eivät välitä.
Jumala antaa lahjansa niillekin lapsille, jotka maailmalla ovat vailla kotia,
leipää, vailla joulua. Jumala ei kysy heiltä kiltteyttä tai hyvyyttä.
Jumalan
lahja on ilmainen, se on rakkaudesta annettu. Jumalan armo on lahjaa. Saatu ilman omaa ansiota ja mahdollisuutta.