KONTIOLAHDEN LUKION SYKSYN 2002
LAKKIAISET JA ITSENÄISYYSJUHLA
5.12.2002
REHTORIN PUHE
Ilpo Saarelainen
Hyvät
tänään lakitettavat ylioppilaat!
Arvoisat
vanhemmat, veteraanit ja kutsuvieraat!
Hyvät
lukion opiskelijat ja opettajat!
Tällaisena juhlapäivänä meillä on monta syytä olla ylpeitä
omasta lukiostamme. Samalla tällaisessa juhlassa ymmärrämme paikkamme sivistyksen
saralla osaltamme rakentaa tätä isänmaatamme, jossa kohtalomme on elää. Mutta
emme me katsele tänään vain omaa maatamme tai omaa elämäämme. Lukiomme on tänä päivänä
esimerkki myös kansainvälisyydestä. Teemme matkoja ja opintoretkiä ulkomaille, otamme
vastaan stipendiaatteja ja annamme opetusta maahan muuttaneille. Tälläkin hetkellä
opinahjossamme opiskelee 8 opiskelijaa, joiden kansallisuus on alkuaan muu kuin
suomi.
Keskustelin äskettäin erään stipendiaatin kanssa suomalaisesta
koulusta. Hän ihmetteli tätä suomalaisen koulun vapautta ei ole pakkoa tehdä
mitään, opiskelijakin voi jäädä kotiin jos ei haluta lähteä kouluun. Vanhemman
polven ihmisistä ja erityisesti ulkomaalaisista vieraista tämä tuntuu oudolta.
Voiko sellaisessa vapaudessa versoa mitään hyvää? Eikö tällainen vapaus houkuta
laiskotteluun tai vastuuttomuuteen? Kuitenkin suomalainen koulujärjestelmä
kerta toisensa jälkeen on saanut kiitettäviä arviointeja mm. koulutuksen tuloksia
mittaavissa PISA-tutkimuksissa.
Näyttää aivan kuin siltä, että vapaus ja itsemääräämisoikeus
luo kuitenkin myös ponnistelua, vastuuntuntoa,
yrittämistä, sitkeyttä. Vapaudessa versoo oppiminen, yrittäminen, halu
kurottautua yhä ylemmäs. Vapaus, itsemääräämisoikeus, itsenäisyys ovat kuin jotakin
elämää suurempia arvoja.
Tällä asialla on myös laajemmat, kansainvälisetkin
puitteensa. Ymmärrämme tätä taustaa vasten, kuin suuri henkinen rikkaus ja
lahja on kansallinen ja sivistyksellinen vapaus ja itsenäisyys.
Te nuoret olette saaneet lapsuutenne ja nuoruutenne ajan
seurata 1980-luvun lopusta historiallisesti merkittäviä tapahtumia.
Itä-Euroopan vapautuminen, Neuvostoliiton hajoaminen, Berliinin muurin murtuminen.
Nyt on eräällä tavalla käynnistynyt toinen vaihe tässä historian käänteessä. On
alkanut uudelleen integroituminen. Moni maa on hyvin nopeasti hakeutunut vapaudesta
ja itsenäisyydestä uuteen riippuvuuteen, kuin pelolla kavahtaen äkillistä
vapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan. Vanhat kansandemokratiat ja Baltian maat
ovat kilvan hakeneet jäsenyyttä niin Euroopan unionissa kuin sotilasliitto NATOssakin. Erityisellä mielenkiinnolla me olemme seuranneet
Baltian maiden voimakasta halua liittoutua, kuin hakea turvaa. Kansallinen
itsenäisyys, vapaus, riippumattomuus ovat olleet yhtŽäkkiä
vaikea hallita yksin.
Meidän historiassamme oli Viron ja Baltian kanssa paljon
yhteistä ennen toista maailmansotaa. Sitten tiemme erosivat. Me säilytimme vaivoin
itsenäisyytemme ja koskemattomuutemme, Viro menetti sen. 50ksi vuodeksi
historian pyörä kuljetti meitä erilaisia teitä. Me kamppailimme säilyttääksemme
sodissa saavutetun itsenäisyyden. Poliittinen itsenäisyytemme ehkä pala palalta
mureni, mutta syvällä asuva kansallinen itsenäisyys ja isänmaan koskemattomuus
kuitenkin säilytettiin.
Tämän ymmärrämme aivan uudella tavalla jos katselemme
Baltian maiden tai entisten kansandemokratioiden tämänhetkistä tilaa. Heidän
kansallinen tilansa, taloutensa ja vaikkapa koulutuksellinen tasonsa ovat vuosikymmeniä
jäljessä siitä, missä me olemme.
Ehkä meidän onnemme oli kahdella taholla. Täällä läsnä
olevat veteraanit ovat todistus siitä vankkumattomasta isänmaanrakkaudsta
ja puolustustahdosta, joka oli itsenäisyytemme kulmakivi. Toisena kulmakivenä
erehdyksistäkin huolimatta oli päättäjiemme oikeaan aikaan tehdyt viisaat päätökset.
Uskon, että tältä osin esimerkiksi Risto Rydin ja J.K. Paasikiven merkitys
historiassa korostuu.
Meidän onnemme tänä päivänä on olla vapaita, saamme itse
määrätä omastamme. Erityisen tärkeitä kulmakiviä ovat ne vapauden määreet,
joista tekin saatte nauttia.
Meillä on ollut koulutuksen vapaus, vapaus valita ammatti,
asuinpaikka, vapaus mennä ja tulla, kukaan ei ole kahlinnut meitä, ei kuljettanut
junavaunussa Siperiaan vaikka olisi tahtonutkin. Olemme olleet kulttuurisesti
ja sivistyksellisesti monin tavoin vapaita. Siitä on kasvanut itsenäinen, hyvinvoiva
ja sivistynyt Suomi.
Mutta aina tällä vapaudella on myös kääntöpuolensa. Yhteiskunnassa
heikoimmat tahtovat aina jäädä jalkoihin, joku ei kykenekään itsenäiseen elämään,
ei vastaamaan omastaan.
Yksi sivistyksen ja todellisen vapauden mittari onkin siinä,
miten toisista ihmisistä erityisesti lapsista, heikoimmista ja naapureista huolehditaan.
Vapauden ja oikeuksien vastapainona on aina vastuu ja velvollisuudet.
Erityisen vaarallista tänä päivänä on sellaisen itsekkyyden
lisääntyminen, jossa ajatellaan vain omaa hyvää ja toimitaan vain omien päämäärien
tai vapauksien toteutumiseksi. Sellainen itsekäs asenne tuhoaa sivistyksellistä
demokratiaa sisältä murentaen. Vuosikymmenien ja satojen
aikana yhteisesti hyväksytyt ja koetellut arvot ja ihanteet murenevat ja käyvät
tyhjiksi.
Ikivanha paavalilainen ajatus on
siinä, että vapautta rajoittaa vain rakkaus, toisen ihmisen lähimmäisen rakastaminen.
Siihen olemme sidottuja koko ikämme, huolehtimaan lapsistamme, heikoimmista kanssaeläjistämme,
apua tarvitsevista lähimmäisistä. Olemme toisaalta vapaat elämään, tahtomaan ja
tekemään, mutta samalla sidotut, velvoitetut, määrätyt rakastamaan jopa
kuolemaan asti. Siitä samasta isänmaan ja kotiseudun ja sen ihmisten rakastamisesta
syntyi veteraanienkin tahto puolustaa maata jopa kuolemaan sakka. Sydämen
sivistynyt ihminen kysyy aina ennen omien oikeuksiensa vaatimista: Mitä minä
voisin tehdä toisen hyväksi? Mistä voisin omassani luopua, että yhteinen hyvä
toteutuisi? Olkoot nämä sinunkin kysymyksiä sivistyksen tielläsi, nuori
ylioppilas.
Tätä vapautta sitovaa rakkautta ei kysytä vain yksilöiden
välillä, vaan laajemminkin jopa globaalisti. Siksi emme voi sulkea silmiä tai
vangita käsiämme kun on päätettävä vaikkapa EU:n laajenemisesta tai yhteistyöstä
Baltian veljeskansan Viron tai Karjalan lähialueiden kanssa. Emme siinäkään voi
ajatella vain omaa etuamme. Oma vapautemme ja vaurautemme yhä enemmän
velvoittaa meitä vastuuseen myös heidän hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.
Siksi edelleen on ajankohtainen edesmenneen presidentin Urho
Kekkosen kuuluisa vetoomus: Arvaa oma tilasi, Anna arvo toisellekin!