Kontiolahden lukio Syksyn
YO-juhla
Ilpo Saarelainen 3.12.2004
Hyvät tänään lakitettavat ylioppilaat! Arvoisat sotiemme
veteraanit ja tämän juhlan kutsuvieraat! Hyvät opettajat ja oppilaat!
Olette varmasti useimmat seuranneet tänä syksynä
televisiossa esitettyä Suuret suomalaiset sarjaa. Aihe on herättänyt paljon
keskustelua ja jopa kiihtyneitäkin kommentteja. Ymmärrämme, että on olemassa
useitakin sellaisia kansamme historiaan kuuluneita ihmisiä, joista voidaan
sanoa, että he olivat suuria suomalaisia. Heitä lienevät presidenttimme,
kuuluisimmat tiedemiehemme, kirjailijamme, tai muut kulttuurin vaikuttajat. Niin
myös maailmalla mainetta niittäneet urheilijat Hannes Kolehmaista tai Paavo
Nurmea unohtamatta.
Menneiden suurten suomalaisten kohdalla kysyy mielessään heistä
oli suurin. Kuka jätti arvokkaimman perinnön jälkipolville? Kenet valitsisimme?
Olisiko hän valtiomies, kuten Kekkonen vai kulttuurin vaikuttaja Sibelius? Entä
kelpaisiko meille aapisen isä Agricola vai Kalevalan kokoaja Lönnrot? Kenen perintöä
arvostaisimme eniten?
Itsenäisyyspäivän alla ajattelemme oikeutetusti isänmaamme
historiaa ja sen kohtalon vuosia. Historiassamme on ihmisiä, jotka ovat
antaneet erityisen panoksensa isänmaamme eteen sen vaikeina vuosina. On
ihmisiä, joiden jälkeensä jättämän perinnön takia olemme edelleen olemassa
itsenäisenä kansana.
Talvi- ja jatkosodan aika ja sen jälkeen välittömästi
seurannut valvontakomission aika oli maamme historiassa poikkeuksellinen
ajanjakso. Kansamme säilyminen itsenäisenä oli monta kertaa hyvin ohuen
elämänlangan varassa. Ajanjakso kysyi erityistä uhrautumista isänmaan eteen.
Kymmenet tuhannet nuoret miehet antoivat uhriksi henkensä, koko elämänsä. Sadat
tuhannet menettivät kotinsa, kotiseutunsa tai koko tulevaisuutensa. Monet päättäjät
ja johtajat tekivät henkilökohtaisia uhrauksia maamme eteen saaden palkkiokseen
vain vankeuden. Meidän tämän ajan ihmisten on vaikea edes ajatella, miten he
olivat valmiit jopa kuolemaan tai menettämään tulevaisuutensa isänmaansa ja
tulevien polvien, eli meidän takia. Heidän perintönsä ei ollut varallisuutta,
ei suuria kulttuuritekoja. Meille jäi kuitenkin isänmaa, jossa elää ja tehdä
työtä.
Siksi emme voi olla unohtamatta esim. jatkosodan aikaista
presidenttiä Risto Rytiä. Hän hoiti äärimmäisissä oloissa talvisodan aikana
pääministerin ja jatkosodan aikana presidentin tehtäviä. Hän otti tietoisesti
omalle vastuulleen Ribbentrop-sopimuksen Saksan kanssa. Sen varassa Suomi
selvisi kesän -44 helvetistä. Rauhan tultua Neuvostoliiton määräyksestä säädettiin
kansan oikeustajua syvästi loukkaavat taannehtivat lait sotasyyllisyydestä ja
asekätkennästä. Rytin tuomio oli 10 vuotta kuritushuonetta. Se mursi hänen
terveytensä. Silti hän ajatteli, että isänmaataan voi palvella vankilassakin. Se
oli hänen perintönsä tuleville polville. Yhä edelleen tämänkin elämänsä
isänmaalle uhranneen, tuomitun miehen kunnia on palauttamatta. Joko olisi sen
aika!
Saman kohtalon kokivat ns. asekätkijät. He valmistautuivat
päämajan johdolla mahdolliseen maan miehittämiseen. Tutkimukset osoittavat vääjäämättä
että tällä toiminnalla ehkäistiin Suomen miehittäminen 1944-45. Vajaa 2000
heistä sai osakseen pidättämisen, kuulustelut ja eripituisia
vankeusrangaistuksia. Näiden sydämeltään suurten suomalaisten joukossa
tuomittiin mm. kontiolahtelaiset Onni Räsänen ja Lauri Kurki. Kunnia heidän
toiminnalleen!
Teille tämän päivän nuorille tai teille tänään
lakitettaville ylioppilaille nämä historian tapahtumat ovat kaukaisia asioita.
Ehkä teidän kohdallanne kuuluukin siksi kysyä:
Mitä on tämän päivän suomalaisuus? Kuka on teistä on
aikanaan suuri suomalainen? Tai suuri ihminen? Minkälaisen perinnön me jätämme
aikanaan lapsillemme?
Risto Ryti oli hyväksynyt sen, että isänmaata voi palvella
vaikka vankilassa, kärsien maansa puolesta. Suuri suomalainen ja suuri ihminen voi
siksi kulkea myös vastavirtaan. Toimia toisin kuin ajassamme, politiikassamme
tai muutoin ympärillämme toimitaan. Suurta eivät ihmisestä tee aina ne sanat,
joita sanotaan, vaan teot, jotka tehdään toisten ihmisten eteen.
Ajattelemme herkästi, että suomalaisuus tai suuret ihmiset ovat
vain historiaa. Niin ei kuitenkaan ole. Jokaisena aikana tarvitaan ihmisiä,
jotka omalla paikallaan uupumatta tekevät isänmaansa, kotiseutunsa tai toisten
ihmisten eteen työtä ja uhrauksia. Heitä on täälläkin tänään ja heitä on yhä
tulevaisuudessa.
Sen tähden te hyvät nuoret. Katsokaa eteenne, täällä istuvia
harmaapäisiä veteraaneja. He ovat historiamme suuria suomalaisia. Heidän perintönsä
meille on vapaa ja itsenäinen isänmaa. Veteraanipolvi on jättänyt perinnöksi
myös esimerkin uuden rakentamisesta. Sodan kauhut kokeneista isistä ja äideistä
tuli tulevaisuuden rakentajia. Heidän vahvin toiveensa oli, että tulevalla
polvella olisi parempi huominen. Että saisimme asua sellaisessa isänmaassa, jossa
vallitsee rauha ja keskinäinen sopu. Tätä meidän tulisi osata muistaa ja arvostaa.
Tiedämme hyvin, että aikamme julkisuus etsii toisenlaisia
sankareita. Lööpeissä paistattelevat monenlaiset narsistit, voiton
tavoittelijat ja kasinotalouden pyörittäjät. Tässä ajassa näyttää menestyvät
itsekkyys, pöyhkeys ja kaikkinainen helpon voiton tavoittelu. Ja niin usein itse
kukin olemme penäämässä oikeuksiamme ja saamisiamme. Tiedämme, mitä meidän kuuluu
saada. Osaamme sanoa niin oppilaina kuin vanhempinakin sen, mitä yhteiskunnan
tai koulun pitää meille antaa ja opettaa.
Olla suuri suomalainen, suuri ihminen on kuitenkin jotakin
muuta. Ollakseen suuri ihminen on ajateltava aina myös toista ihmistä. Sitä,
mitä, minä olen valmis tekemään isänmaani, kotiseutuni ja toisten ihmisten
eteen. Mistä minä olen valmis tinkimään ja luopumaan, että myös toisella olisi
hyvä olla? Mitä voin tehdä ilman palkkaa yhteiseksi hyväksi? Mitä voin omassa
yhteisössäni tehdä kysymättä, mitä minulle tästä maksetaan? Miten osaisin
kysyä oikeuksieni ja saamisteni sijasta velvollisuuksiani ja
palvelumahdollisuuksiani.
Te nuoret ylioppilaat, opiskelijat ja koululaiset olette
avainasemassa siinä, millainen maailma Teitä odottaa. Te saatte perinnöksenne hyvän
maan. Mutta Te tiedätte myös, että ilman työtä ei synny hyvinvointia. Ilman
uhrauksia ja toisen hyvän ajattelemista ei synny hyvää yhteiskuntaa. Ilman
velvollisuuksien täyttämistä ja omasta luopumista ei ole vapaata isänmaata.
Ilman ponnistelua, ahkeruutta, ilman työtä koulun ja opintojen eteen ei
myöskään tule tuloksia, ei valkolakkia, ei ammattia.
Ihminen on luotu tekemään työtä, ahkeroimaan, näkemään
vaivaa elantonsa ja elämisensä eteen. Ihminen on luotu huolehtimaan
heikommista, luotu hoivaamaan ja kasvattamaan, luotu kantamaan vastuuta
veljistään ja sisaristaan. Se olkoon sinun saamasi perintö kotoa ja koulusta.
Tämän perinnön varassa vapaassa isänmaassa on hyvä elää. Vaali saamaasi
perintöä. Arvosta sitä. Tee työtä kotiseutusi, koulusi, lähimmäistesi eteen.
Ajattele myös toisen ihmisen hyvää. Niin elämälläsi on merkitys. Olet yksi
suurista suomalaisista.
Kaikkea hyvää elämällesi!
ilpo saarelainen