Yo-puhe 4.6.2005 / Kontiolahden lukio
Hyvät tänään lakitettavat ylioppilaat!
Arvoisat vanhemmat, kutsuvieraat, läheiset ja ystävät!
Hyvät veteraanit!
Hyvät opettajat ja lukion opiskelijat!
Tänä keväänä on kulunut 60 v II Ms:n päättymisestä
Euroopassa. Yhä uudelleen, vuosi vuoden perään herätetään esiin tuota
aikakautta koskevia kysymyksiä. Miten oli mahdollista, että koko Eurooppa
joutui sodan jalkoihin? Miksi kukaan ei noussut hirmuvaltiaita vastaan? Miksi
Eurooppa sai kulkea mielettömien diktaattorien vallan alla? Miksi ne jotka
tiesivät juutalaisten kaasukammioista tai Stalinin kuolemanleireistä eivät puhuneet?
Unkarilainen Nobel-kirjailija Imre Kertész on
hätkähdyttävässä kirjassaan Kohtalottomuus antanut yhden selityksen.
Ihmiset kokivat olevansa kohtalonsa orjia. He tottelivat
sokeasti mitä sanottiin, mitä käskettiin. He uskoivat, että niin on käyvä. Ei
ole vaihtoehtoja. On vain yksi tie, joka kuljettaa koko Eurooppaa tuntemattomaan
tulevaan. Sokea kohtalo kuljettaa kansoja kohti tuhoa.
Miksi näin oli? Minne katosivat ihmisten syvimmät arvot,
joissa olisi kysytty totuutta, oikeudenmukaisuutta? Katosiko kysymys totuudesta,
oikeudesta, lähimmäisestä suurten massojen taakse?
Vasta keskitysleirin kauhujen jälkeen Kertészkin ymmärsi.
On kerrottava kaikki Totuuden on tultava esiin. Koskaan ei saa enää vaieta
vääryydestä.
Ehkä me suomalaiset olimme hieman toisessa tilanteessa.
Pieni suomen heimo ei hyväksynyt naapuridiktatuurin sanelupolitiikkaa. Pieni
kansa nousi valtavaa neuvostovaltaa vastaan, taisteli, hävisi ja kuitenkin
voitti jotakin. Itsenäisyytensä, isänmaansa. Maattomatkin nousivat puolustamaan
oikeuttaan kotiseutuun, kotiin, omaan elämään. Ehkäpä yksi jo kauan sitten julkisanottu
selitys sisältää tässäkin totuuden. Me selvisimme, koska olemme pieni kansa.
Pienellä kansalla, pienellä ihmisellä on kuin pakotettuna esillä koko ajan kysymys
ihmisen arvosta, oikeudesta..
Entä tänään? Olemmeko tänään 60 vuotta sodan jälkeen
viisaampia?
Kykenemmekö tänään erottamaan oikean, totuuden, oikeudenmukaisuuden?
Uskallammeko nousta yksilöinä joukkojen, massojen, miljardien takaa kysymään
mikä on totuus? Uskaltaako niin tehdä vain pieni kansa, pieni ihminen ja muut
kulkevat massan lailla eteenpäin.
Mitä meidän arvomme ovat tänään?
Olemmeko sittenkään 30-luvun saksaa tai venäjää viisaammat?
Entä jos tämän päivän Eurooppa ja me olemme yhtä sokeat kuin
silloin? Kuljemme joukon mukana kohti sokeaa kohtaloa. Olemmeko sokean ja
kasvottoman talouden, markkinavoimien vallan kuljetettavana. Mittaamme kyllä työmme
tuoton, kansantuotteen, vaihtotaseen, osakenousun. Mittaamme koulutuksen arvon,
lapsen hinnan hänen lähtiessään koulutielle. Mittaamme haja-asutusalueille
hukatut miljoonat, asutun maaseudun kannattamattomuuden. Uskomme, että näin on
määrätty, tämä on kohtalomme. Ei ole muuta tietä. Kaikella on rahallinen arvo.
Eikä muita arvoja ole. Tällainen vain yhden vaihtoehdon, talouden valta ajattelussamme
ja toimissamme syö ihmiskuntaa sisältä kuin juutalaisten kaasukammiot tai Siperian
vankileirit eurooppalaista moraalia aikanaan.
Mutta mitkä olisivat meidän todelliset arvomme? Ne
löytääksemme on kysyttävä: Miten kohtelemme toisiamme? Miten kasvatamme lapsemme?
Millaisen maan heille jätämme. Mikä arvo on isänmaallamme, kotiseudullamme,
kodillamme?
Vai onko sittenkin kaikki tämä vaihdettavissa? Siirrettävissä
kuin tehtaamme Kiinaan? Onko kotiseutumme, kotimme, isänmaammekin ulkoistettavissa.
Annettavissa sille joka maksaa siitä eniten? Tai onko lapsistamme tai vanhuksistamme
huolehtiminen tehtävä siellä, missä se tulee halvimmaksi? Välittämättä siitä
voisimmeko pitää heidät luonamme.
Kuka uskaltaisi nousta massoja vastaan ja kysyä. Mikä on
ihmisen arvo, ihmislapsen, pienen koululaisen arvo? Mikä on elämäntyönsä
eteemme tehneen äitimme tai isämme arvo vanhuksena?
Kansakunnan suuruutta ei viime kädessä mitata sillä, kuinka
suurta voittoa se tuottaa vaan siinä, miten se huolehtii lapsistaan,
nuoristaan, vanhuksistaan, vammaisistaan, veteraaneistaan? Miten se huolehtii
ja arvostaa heikoimpiaan.
Sama kysymys nousee esiin yksilön tasolla. Sinulle ja
minulle? Mikä Sinun elämässäsi on tärkeää? Minkä arvon annamme työssämme, kodissamme,
elämässämme materialle, rahalle ja minkä ihmisille, läheisillemme, lapsillemme,
työtovereillemme?
Sinä nuori ylioppilas tai lukiolainen. Yhteiskuntamme kyllä
laittaa teidät jonoon, kertovat pisteenne, numeronne, osaamisenne, tekevät
teistä prosentteja, tilastoja. Ne tilastot eivät ole kuitenkaan mitään elämän
rinnalla.
Silti tärkeintä on se, millainen ihminen sinusta on näinä
vuosina tullut. Mitä sinä ajattelet, miten toimit, mitä teet toiselle.
Eivät läheisemmekään kuoltuamme muistele sitä kuinka paljon
ansaitsimme, millaisia tutkintoja tai arvoja saimme, vaan kuinka paljon annoimme
heille aikaamme, miten välitimme, miten rakastimme.
Siksi ihmisenä ratkaisevaa ei ole numerot, ei se kuinka
monta laudaturia sait, ei se miten hyvin menestyit. Ratkaisevaa on se,
millainen ihminen olet. Mitä ajattelet, mitä teet toiselle. Sinun ratkaisusi,
mielipiteesi, ajattelusi on tärkeää.
Nämä suorittamasi opinnot ovat Sinulle mahdollisuus. Nämä
todistukset avaavat monia ovia. Ammattikoulutukseen, ammattikorkeaan ja jopa
yliopistoon. Lukion yleissivistävä koulutus, sen antamat laajat yleistiedot,
kielitaito, persoonasi kasvu ovat kaikki vahva pohja jatko-opiskelulle ja
työelämälle menitpä minne päin maailmaa tahansa.
Silti itse Elämän viisautta ja ihmisyyttä ei opita
yksin kirjoista tai koulun pulpetissa. Viisauteen tarvitaan elämänkokemusta,
nuoren ihmisen kasvua, erehdyksiä, epäonnistumisia ja onnistumisia, kaikkia
elämän iloja ja suruja. Suurta viisautta ovat myös ne elämisen taidot, joilla rakennamme
ja säilytämme elämää täällä. Tarvitset vielä monta kertaa elämässäsi niin
ihmissuhdetaitoja kuin käsillä tekemistäkin, rakentamista, korjaamista, parantamista,
hoitamista ja hoivaamista. Kättemme kautta rakentuvat kotimme, kasvavat
lapsemme. Käsillämme rakastamme, hoivaamme, suojelemme. Älä koskaan väheksy tai
aliarvioi mitään työtä tai elämäntehtävää, jossa toista palvellaan, hoidetaan
tai autetaan tai rakennetaan, korjataan, tehdään puhtaaksi. Meidänkään
opintomme tai valkolakkimme eivät olisi olleet mahdollisia ilman vanhempiemme
työtä, koulun keittäjien, siivoojien, talonmiesten tai bussinkuljettajien
panosta.
Sinä nuori ylioppilas olet nyt oman itsenäisen
elämäsi kynnyksellä. Repussasi on mukana monenlaisia tietoja, taitoja, neuvoja
ja opastuksia. Nyt on aika sinun näistä eväistä, näistä kotiseutusi ja
isänmaasi antamista rakennustarpeista rakentaa omaa elämäsi.
Muista mistä olet kotoisin, missä sinun juuresi ovat. Niin
olet toimiva myös kotisi ja koko kotiseutusi ja isänmaasi parhaaksi.
Kaikkea hyvää elämällesi!
Ilpo Saarelainen
Jaan nyt lukion päättötodistukset ja ylioppilastutkintotodistukset.
---
Pyydän lakitettavia nousemaan ylös!
Te olette nyt suorittaneet koko lukion oppimäärän sekä suoriutuneet
hyväksytyin arvosanoin ylioppilastutkinnon kokeista. Ylioppilastutkintolautakunnan
suomin valtuuksin julistan teidät täten ylioppilaiksi.
-
Painakaa valkolakki tämän oppiarvon merkiksi päähänne!