KONTIOLAHDEN LUKION LAKKIAISET 2007
Puhe lakkiaisjuhlassa 5.6.2010
Hyvät tänään lakitettavat ylioppilaat! Arvoisat sotiemme
veteraanit ja kutsuvieraat. Erityisesti te täällä olevat 30 vuotta sitten lakitetut
ensimmäiset lukiomme ylioppilaat. Hyvät isät ja äidit, juhlittavien nuorten
läheiset ja ystävät! Hyvät opettajat ja lukiomme opiskelijat!
Kirjailija Veikko Huovinen kuvaa eleettömällä,
surumielisellä tavalla oman poikansa kohtaloa äskettäin ilmestyneessä, pienessä
teoksessaan Pojan kuolema. Kirjailijan poika on lahjakas oppilas. Hän kantaa
kuitenkin isänsä tunnettavuuden taakka harteillaan. Opiskelut vieraassa
kaupungissa vailla kodin turvaa eivät ota sujuakseen. Lahjakkaan pojan tie
kulkee kohti eriytymistä, yksinäisyyttä ja sairastumista päätyen lopulta pienen
kainuulaisen järven jäätyviin aaltoihin.
Jokainen vanhempi, isä, äiti, isovanhempi toivoo lapsilleen
ja lastenlapsilleen hyvää. Hyvää, onnellista elämää, perhettä, lapsia, ammattia,
työpaikkaa. Tahtoisimme nähdä lastemme menestyvän, selviävän omaan elämään.
Emme voi kuitenkaan elää Teidän puolestanne. Teidän on itse otettava vastaan vastoinkäymiset,
epäonnistumiset kuin myös menestys. Ajattelemme, että tämän 12-vuotisen
koulutyön jälkeen alkaa vasta Teidän suurin koulunne. Elämänkoulu omaan, itsenäiseen
elämään. Maailmaan, jossa Teidän on pärjättävä yksin. Tähän asti Teitä on
kasvatettu, opetettu, ohjattu. Tähän asti Teistä on huolehdittu. Teidät on
herätetty päivähoitoon, kouluun, kesätyöhön. Tähän oman elämän veräjälle saakka
Teidät saatellaan. Tämän jälkeen veräjä lapsuuteen sulkeutuu takananne. Oma
elämä odottaa.
Te tänään lakitettavat ylioppilaat saatte monella tavalla olla
onnellisia. Te olette selvinneet halki lapsuuden, päiväkodin, koulun, lukion.
Te olette saaneet tutkinnon. Teille annetaan valkolakki. Olette päässeet läpi
jo monesta portista ja veräjästä. Olette tehneet työtä tämän kaiken saavuttaaksenne.
Ulkoisesti koko Teidän elämänne ajan on eletty tässä maassa keskellä kehitystä,
innovaatioita, taloudellista nousukautta. Silti tämän ulkoa katsoen rikkaan
elämän keskellä moni nuori taistelee suurten vaikeuksien kanssa. Monen koulutie
on katkennut kesken. Liian paljon on niitä nuoria, jotka eivät saa kokoon tutkintoa.
Monen lapsen psyykkiset ja sosiaaliset vaikeudet kasaantuvat pitkin matkaa.
Polun vierusta on kiviä täynnä.
Tänään Teidän kodeissanne on syytä kiitokseen ja kiitollisuuteen.
On syytä juhlaan. Kiitos kuuluu paitsi Sinulle itsellesi, myös Sinun kotiväellesi
ja kaikille, jotka ovat Sinua koulutielläsi kasvattaneet. Teitä on tuettu.
Teistä on välitetty. Äiti ja isä ovat saattaneet Teidät koulutielle. Päivähoidossa,
koulun ensiluokilta lähtein teitä on kasvatettu, opetettu, tuettu.
Niin tulee ollakin. Kodin, päivähoidon, koulun yhteinen
tehtävä on kasvattaa lasta kohti omaa elämää, kohti aikuisuutta. Antaa pohja,
tiedot ja taidot aikuisuutta varten. Silti juuri kodin kasvatustehtävää ei voi
kukaan korvata. Edelleenkin uuden elämän perustus luodaan kodeissa ja lapsuuden
varhaisissa kokemuksissa, huolenpidossa, rakastamisessa, hyväksytyksi
tulemisessa.
Meidän yhteiskuntamme on kuitenkin niin monesti vahvojen
yhteiskunta. Siinä tuntuvan selviävän parhaiten ne joilla on vahvat kyynärpäät.
Itsekkyys, vain oman hyvän tavoittelu on pienissäkin asioissa etusijalla. Yhteiskunta
on kuitenkin alkuaan ollut juuri sitä, että heikoimmista huolehditaan. Että
toisen ihmisen hyvä ja yhteinen hyvä on enemmän kuin oma hyvä.
Kun Kontiolahden lukio v. 1974 perustettiin, haluttiin sillä
taata oman kunnan nuorille opiskelupaikka, jota varttuva nuori voi kotoa käsin
käydä. Kaupungin lukioon aikoneiden tie kääntyi tänne. Oma lukio oli yhteinen tavoite.
Sillä oli kuntalaisille yhteinen arvo. Lähellä kaupunkia asuvat olisivat toki
edelleenkin selvinneet ilman omaa opinahjoa. Oma lukio toi kuitenkin myös syrjäseudun
nuorille mahdollisuuden koulutukseen. Oma opinahjo oli kunnanisien ja äitien
yhteinen lahja nuorelle polvelle. Että varallisuuteen katsomatta kaikilla olisi
mahdollisuus koulutukseen.
Nyt elämme toisenlaista aikaa. Aika on yksilökeskeinen. Elämä
on privatisoitunut. Yhteisöllisyyden merkitys on murtunut. Nuorten tie vie
kaupunkeihin, metropoleihin. Oman hyvän tavoittelu on tullut yhä tärkeämmäksi.
Ei ole merkitystä sillä, että mitä valintani vaikuttavat muiden elämän. Emme
näe tai emme edes halua nähdä sitä, että omat yksilölliset valintani kaventavat
muiden elämää. Vahvan, hyvän, menestyvän on niin vaikea ajatella heikomman
osaa. Tällainen kilpailu, oman hyvän tavoittelu vie aikanaan mennessään maaseutulukiot.
Sinne ovat jo kadonneet maaseudun idyllit, maitolavat, pienet tilat. Sinne
katoavat maaseutukunnat, kyläkoulut, kylien elämä. Kaikki hyvä on suurta.
Kaupungeissa kaikki on paremmin. Suuri on kaunista.
Lapsen kasvatuksessa ja kasvamisessa ei kuitenkaan ole voi
koskaan olla niin. Pieni yhteisö, oma koulu, oma perhe luo turvallisuutta. Se
tarjoaa turvallisen olotilan kasvaa. Siksi nämä maaseutukoulujen ja -lukioittenkin
ympyrät ovat olleet monelle ainoa turvapaikka. Täällä on ollut tarjolla tukea,
ymmärrystä, henkilökohtaista apua. Tutut opiskelukaverit ja opettajat ovat
tukeneet oppimista ja kasvua. Suuressa yksikössä yksilö katoaa. Siinä oli
Veikko Huovisenkin pojan tie. Herkkä nuori ei selvinnyt suuren maailman
rattaassa.
Elämän korkeakouluun kuuluvat vastoinkäymiset, murheet, menetykset.
Mutta niitä ei soisi lapsille tai herkän kasvuvaiheen nuorelle. Vastoinkäymiset
on Sinunkin otettava vastaan. Niiden kautta kasvat. Vastoinkäymiset ja elämän
opettelu - ne ovat suurin yliopistosi. Sitä kaikkea emme voi opettaa koulussa.
Siinä ei kysytä arvosanojasi tai menestymistäsi yo-kokeessa.
Tiedä, että elämän viisautta ja ihmisyyttä ei opita yksin
kirjoista tai koulun pulpetissa. Viisauteen tarvitaan elämänkokemusta, nuoren
ihmisen kasvua, erehdyksiä, epäonnistumisia ja onnistumisia, kaikkia elämän
iloja ja suruja. Suurta viisautta ovat myös ne elämisen taidot, joilla
rakennamme ja säilytämme elämää täällä. Tarvitset vielä monta kertaa elämässäsi
niin ihmissuhdetaitoja kuten käsillä tekemistäkin, rakentamista, korjaamista, parantamista,
hoitamista ja hoivaamista. Älä koskaan väheksy tai aliarvioi mitään työtä tai
elämäntehtävää, jossa toista palvellaan, hoidetaan tai autetaan tai rakennetaan,
korjataan, tehdään puhtaaksi. Meidänkään opintomme tai valkolakkimme eivät
olisi olleet mahdollisia ilman opettajiemme ja vanhempiemme työtä, mutta ei
myöskään ilman koulun keittäjien, siivoojien, talonmiesten tai bussinkuljettajien
panosta. Hekin ovat tehneet osansa opintojesi eteen.
Toivon tänään kaikkea hyvää elämällesi! Käy rohkeasti tuulta
päin. Muista, mistä olet kotoisin, missä Sinun juuresi ovat! Niin olet selviytyvä
elämällesi.
Jaan nyt lukion päättötodistukset ja ylioppilastutkintotodistukset.
Hyvät nuoret!
Te olette nyt suorittaneet koko lukion oppimäärän. Olette
myös selviytyneet hyväksytysti ylioppilastutkinnon kokeista.
Ylioppilastutkintolautakunnan suomin valtuuksin julistan
Teidät täten ylioppilaiksi. Painakaan nyt tämän arvon merkiksi valkolakki päähänne!
ilpo saarelainen