KONTIOLAHDEN LUKION LAKKIAISET 2014
Puhe lakkiaisjuhlassa 31.5.2014
1800-luvun unkarilainen
kirjailija Jókai Mór kertoo eräässä novellissaan pienestä unkarilaisesta koulupojasta,
joka lähetetään koulusta kotiin, koska hänen köyhtyneellä isällään ei ole enää
varaa maksaa koulumaksua. Pojalla ei ole enää asiaa koululuokkaan
oppilastovereittensa rinnalle. Joka aamu tuo poika silti tulee koulun pihalle,
katselee kuinka luokkatoverit astelevat koulutyön alkaessa luokkaansa. Poika
seuraa heitä eteiseen. Opettaja sulkee oven hänen edessään. Herkeämättä poika
kuuntelee oppituntia oven takaa, imee itseensä opettajan jokaisen sanan,
muotoilee huulillaan vastaukset opettajan kysymyksiin. Ja kerran kun opettajan
kysymykseen latinankieliseen lauseen Unus es Deus kääntämisestä unkarin kielelle
kukaan ei saa muodostettua vastausta, huutaa poika oven takaa oikean käännöksen
Csak Te vagy az Isten. Opettaja heltyy pojan sinnikkyydestä ja antaa hänelle
luvan käydä sisälle luokkaan.
Jókai Mórin kertomuksien sisällä
avautuu unkarilaisen 1800-luvun feodaaliyhteiskunnan kuva. Kuinka luokkarajat,
vanhempien taloudellinen, sosiaalinen, yhteiskunnallinen asema määräsi lastenkin
tulevaisuuden. Sama feodaaliyhteiskunnan perinne pulpahtelee esiin yhä ympäri Eurooppaa
uuskonservatiivisissa asenteissa ja päätöksissä jopa meillä Suomessa. Niinpä
Mórin kuvaus tuosta koulupojasta koulun eteisessä, on yhä ajankohtainen. Sisältäähän
se viiltävää yhteiskuntakritiikkiä, muta samalla myös oivaltavaa lapsen ja
nuoren tiedonjanon kuvausta.
Jókai Mórin kuvaus ei siksi ole
kaukana tästäkään päivästä edes meillä. On aivan asiallista kysyä nyt, että käykö
meilläkin vielä niin modernissa luokkayhteiskunnassamme - että koulut pakenevat
nuortemme tavoittamattomiin. Että lapsemme ja nuoremme jäävät ulos, koulun
ovien ulkopuolelle, sivistyksen ja koulutuksen tavoittamattomiin? Hallituksen
viime linjaukset lukioverkon karsimisesta ovat pelottavia kuin suoraan vanhan
feodaaliyhteiskunnan käsikirjasta! Pelkona on, että näiden linjausten myötä
erityisesti toisen asteen koulut pakenevat kaupunkeihin eliitin, hyväosaisten,
lahjakkaiden kouluiksi, jossa yhteiskunnan reuna-alueiden lapset kuuntelevat
eteisessä, mitä maailmasta puhutaan, opetetaan, miten hyvin pärjäävät viihtyvät
luokkahuoneessa keskenään?
Me suomalaiset olemme rakentaneet
modernin sivistysyhteiskuntamme juuri koulutuksen varassa. Vuonna 1921 laadittu
oppivelvollisuuslaki on taannut kaikille lapsillemme mahdollisuuden lukutaitoon,
kouluun, kasvatukseen. 1970-luvun peruskoulu ja lukioverkon laajeneminen avasivat
yhtäläiset mahdollisuudet niin maaseudun kuin kaupunkien nuorille
jatko-opintoihin yliopistoihin saakka, vanhempien sosiaalisesta asemasta tai
varallisuudesta riippumatta! Lukioverkon supistaminen ja yhdistäminen yhä suurempiin
kaupunkivetoisiin keskuksiin vaarantaa koko tämä 70-luvun ihanteen koulutuksellisesta
tasa-arvosta.
Tiedämme kouluissa, että opetuksen ja
yhtäläisen koulutuksen suurimmat haasteet ovat jo nyt olleet vaativia ilman
tätä riitelyä kouluverkostakin. Eivät kaikki lapsemme ja nuoremme tule yhtä
vahvalla motivaatiolla kouluun kuin Jókai Mórin kertomuksen koulupoika. Sen
varmasti te tänään lakitettavat ylioppilaatkin hyvin tiedätte ja muistatte.
Opiskelumotivaatiota on ollut joskus talven pimeinä aamuina ollut vaikea
löytää.
Nuoren lukiolaisen tiedonjano ei aina
yllä luokkaan saakka, mutta eteiseen, aulan sohville kylläkin. Teissäkin ja
ehkä vielä enemmän niissä, jotka odottavat lakkiaan syksyllä on niitä, jotka
joka aamu saapuivat kouluun. Voimat, jaksaminen, ehkä viitseliäisyyskään ei
anna kantanut oppitunneille. Oli mukavampi jäädä sohvalle istuskelemaan, tarinoimaan,
somettamaan. Mutta samalla se kertoo siitä, kuinka keskeisen tärkeää koulussa
on sen yhteisöllisyys, toisten tapaaminen, kuuluminen joukkoon,
verkostoituminen toisiin ikäisiinsä. Koulu on monen nuoren ainoa henkireikä,
kehto, jossa tavataan toisia, tullaan näkyviksi, ollaan tekemisissä toisen ihmisen
kanssa. Meidän on siksi jokaisessa koulussa tehtävä työtä sen eteen, että koulu
olisi nuorelle juuri se kehto, jossa viihdytään, jossa on turvallista olla,
jossa sinusta välitetään, sinua kannustetaan, sinut tunnetaan nimellä!
Lukiomme 40-vuotisjuhlissa lukion
ensimmäinen rehtori Matti Lukkarinen muistutti meitä nykyopettajia siitä,
kuinka Kontiolahden lukio on alusta lähtien tarkoituksella tarjonnut paikan
kaikille, jotka haluavat tulla oppimisen pariin. Se on ollut väylä
syrjäseutujen lapsille, haparoivillekin opintien kulkijoille. Olemme ajatelleet
tässä lukiossa, että meidän velvollisuutemme, kutsumuksemme on kantaa huolta
tämän oman kotiseudun nuorista. Ellei nuorella ole muuta koulutustietä, niin
lukiomme ovi on hänelle auki, mikäli hän haluaa ja tahtoo tehdä työtä
opintojensa eteen. Meidän opettajien ja huoltajien, isien ja äitien tehtävä
taas on antaa kaikki tuki nuorellemme, kannustaa häntä, auttaa, tarjota tukea,
neuvoa, lausua hyvä sana. Tehdä kaikkemme, että lapsemme ja nuoremme lähtisivät
joka aamu hyvillä mielin kouluun.
Sinä tänään lakitettava nuoremme,
ystävämme, ainutkertainen, rakastettavan hieno nuori ihminen. Olet saanut
kulkea pitkän koulutien tähän päivään päästäksesi. Olet opiskellut lukemattoman
määrän läksyjä, tehnyt tehtäviä, puurtanut kotilaskujen, käännöslauseiden,
kokeisiin lukemisen parissa tuskastumiseen saakka. Nyt tiedät enemmän, osaat
enemmän. Voit lähteä minne vain. Maailma on avoinna edessäsi.
Toivon, että erityisesti tänä
lukioaikana yhteisessä kehdossamme olisit saanut kasvaa myös ihmisenä. Että
ymmärrät kuinka suurinkaan tieto, viisaus, osaaminen ei tee meistä aina suurta
ihmistä. Ihmisen suuruus asuu hänen sydämessään, niissä teoissa ja sanoissa,
joita tehdään toiselle.
Jokaisella teollasi on merkitys
muille. Hyvää elämää on siellä, missä tehdään työtä yhteisen hyvän eteen, missä
uhraudut toisen hyväksi. Missä kysyt ensin toisen hyvää ja vasta sitten omaasi.
Tätä olet toivottavasti oppinut tässä lukioyhteisössämme, jonka tärkeä jäsen
olet ollut.
Opiskele, tee työtä. Asetu toisen
asemaan. Näe vaivaa yhteisen hyvän eteen. Niin sinut muistetaan, sinua arvostetaan.
Vanhan kirkkorukouksen sanoin:
Lähtekää
rauhassa.
Olkaa rohkeat,
pitäkää hyvästä kiinni,
älkää vastatko pahaan pahalla.
Rohkaiskaa arkoja,
tukekaa heikkoja,
auttakaa sorrettuja,
kunnioittakaa kaikkia ihmisiä.
Hyvää
matkaa!
Jaan nyt
lukion päättötodistukset ja ylioppilastutkintotodistukset.
Hyvät
nuoret!
Te olette
nyt suorittaneet hyväksytysti lukion oppimäärän. Olette myös selviytyneet hyväksytysti
ylioppilastutkinnon kokeista.
Ylioppilastutkintolautakunnan
suomin valtuuksin julistan Teidät täten ylioppilaiksi. Painakaan nyt tämän arvon
merkiksi valkolakki päähänne!
GAUDEAMUS IGITUR
ilpo saarelainen