OPPILAANA JA OPETTAJANA
Kun tulin opettajaksi yläasteelle, oli
kulunut tasan kaksikymmentä vuotta siitä, kun olin aloittanut tämän saman
koulun oppilaana. Silloinen keskikoulu oli hieman toinen kuin koulumme tänään.
Luokat olivat suuria. Vaatimustaso korkea. Opettajan sana oli laki. Ehtojen ja
luokallejäämisen pelko pakotti monet meidät yrittämään tosissaan.
Silloin en voinut edes kuvitellakaan
tulevani joskus opettajaksi opinahjooni. Se oli mahdoton ajatus.
Kuitenkin olen tässä. Ei tämä ole
ihanneammattini, mutta pidän tästä. En ajattele olevani varsinaisessa mielessä
opetuksen ammattilainen, koulumestari, opettaja - vaan kasvattaja, ohjaaja,
jopa nuorisotyöntekijä.
Vaikeinta tässä työssä ei ole opettaa
oman aineen tai vieraankaan aineen oppimäärää. Vaikeinta ei ole kehittää yhä
uusia oppimenetelmiä. Vaikeinta on kasvattaa - tai oikeammin tukea sinun
kasvuasi aikuisuuteen. Vaikeinta on ristiriitatilanteissa ajatella sinun parastasi
tai tunnustaa opettajana ja kasvattajana epäonnistuneensa.
Sillä tuskin kukaan meistä opettajista
haluaa oppilaalle, sinulle, pahaa, vaikka niin joskus tunnetkin tai ajattelet.
Mekin olemme vanhempia. Meillä on omia
lapsia. Olemme isiä ja äitejä, kasvattajia.
Siksi yritämme muistaa, että loppujen
lopuksi tärkeitä tässä talossa ei ehkä olekaan oma aineeni, ei läksyn ainainen
ulkoaoppiminen, ei verbien oikeintaivuttaminen. Tärkeintä olisi, että sinä
saisit kasvaa itsenäiseksi, elämässä pärjääväksi ihmiseksi. Että saisit koulussasi
tukea tälle kasvullesi, saisit rakennuspuita elämäsi taloon.
Tiedän, että en aina kuule mitä sanot. En
ymmärrä päänsärkyäsi, pulinaasi, moitteitasi.
En aina jaksa nähdä levottomuutesi,
sanojesi taa.
Sitä suren, etten opettajanasi aina näe
ja ymmärrä vaikeuksiasi, en tiedä kasvukipujesi määrää, en tunne kotisi
murheita, joita kannat repussasi. Mutta ollakseni kasvattaja minun on
yritettävä katsella oppiaineenikin takaa ihmisentainta, joka edessäni kasvaa -
ei niinkään opetuskohteena vaan ihmisenä, joka voisi olla oma lapseni.
Tästä kirjoittaa Kahlil Gibran runossaan äideille mutta sama ajatus sopinee
opettajankin osalle:
"Lapsesi eivät ole sinun lapsiasi.
He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta.
Ja vaikka he ovat sinun hoivassasi, he
eivät kuulu sinulle.
Voit antaa heille rakkautesi, mutta et
ajatuksiasi, sillä heillä on omat ajatuksensa.
Voit antaa kodin heidän ruumiilleen,
mutta et heidän sielulleen, sillä heidän kotinsa on huomispäivä,johon itse et
voi astua.
Voit yrittää olla heidän kaltaisensa,
mutta älä yritä tehdä heistä kaltaisiasi.
Sillä elämä ei liiku taaksepäin, eikä
seisahda eiliseen. Sinä olet kaari, jolta lapsesi lähtevät elävinä nuolina
lentoon.
Anna kaaren kädessäsi merkitä iloa.
Tämä on äidin, isän, kasvattajan ja
opettajankin elämän ilo ja suru. Olla jousi, kosketuskohta, jolta lapsi, nuori,
uusi elämä ponnistaa radalleen.
takaisin etusivulle