Hankkeen
vaiheet
kevät 2014
-iPADien käyttö löytää aika nopeasti vakiintuneet uomansa. Pilvipalvelimia, appseja, wilmaa ja äidinkielen kohdalla niin näppäimistöä kuin tulostustakin käytetään jo sujuvasti. Opettjat käyttävät luokassa pääsääntöisesti nyt Apple-TV:tä taulun tilalla. Matematiikan opettaja antaa tehtävät aina sähköisinä ja lähettää vielä illalla kurssilaisillensa oikeat ratkaisut sähköisesti. Melkoisen hyvää palvelua siis.
iPADit toimivat hyvin, eikä niissä esiinny takuukorjauksia vaativia ongelmia. Koko lukuvuoden aikana kolmesta tabletista hajoaa lasi. Vahinko tapaa yleensä laitteen putoamisen seurauksena. Onhan tablet liukas liikkumaan, mutta näppivoimissa ja huolellisuudessakin olisi parantamisen varaa. Uusien lasien vaihto ei onnistu PTTK:n eikä Applen kautta. Vaihtoehtona on ainoastaan uuden laitteen hankkiminen. Kertakäyttölaite siis. ICT-tukihenkilö Petterin kanssa kuukkeloimme eteläisestä Suomesta nyrkkipajan, jossa lasit vaihdetaan asialliseen hintaan ja vieläpä takuu päälle. Laitamme siis särkimenneet tabletit sinne hoitoon.
Vanhemmilla ikäluokilla käytössä olevat kannettavat tietokoneet sen sijaan aiheuttavat yhä enemmän harmaita hiuksia. Drivereita katoaa, näppäimistöjä ja näyttöjä menee rikki. Laite huutaa uusia päivityksiä yhä tiuhenevaan tahtiin. Rehtorista tuntuu välillä, että hän on töissä jossakin kannettavia huoltavassa nyrkkipajassa, eikä missään modernissa lukiossa. Miten voi Windows-laite olla näin hankala? Tulevat sähköiset yo-kirjoitukset pelottavat yhä enemmän. Kuka huoltaa nämä laitteet kuntoon kirjoituksia varten? Mistä saadaan sellainen ICT-tukihenkilöiden armeija, joka kirjoitusten aikana reparoi rikkinäiset tai juntturaan menneet laitteet?
YTL:n digabit-kiertue, joka tuo ilosanomaa tulevista sähköisistä yo-kirjoituksista saavuttaa tammikuussa Joensuun. Rehtori käy tutustumassa kiertueeseen. Jotenkin tuntuu, että itse asia - sähköiset kirjoitukset - hukkuu kaiken sen laitemäärän, piuhojen, usb-tikkujen ja asentamisten alle. Eikö modernin teknologian, siis tietotekniikan pitäisi helpottaa oppimista ja opettamista? Meidän pitäisi opetuksessa ja oppimisessa saada IC-teknologiasta hyötyä, helpotusta, uutta oppimiseen ja oppimistapahtumaan. Sen pitäisi avata tulevaisuutta, helpottaa elämäämme. Mutta tapahtuuko näin? Kuinka moni tuleva yo-kokelas stressaantuu tekniikan pakkokäytön takia? Voiko teknologian pakkokäyttö kokeessa heikentää joidenkin kokelaiden osaamista ja suorituksia? Onko se silloin ratkaisuna oikea, vaikka se auttaisikin toista tai helpottaisi toisen elämää? Onko tulevaisuus aina helpompi, turvallisempi vain teknologiaan vihkiytyneille? Kuinka käy teknologiaan varauksellisesti tai jopa pelokkaasti suhtautuvien? Ehkä tulevaisuuden koulussa on opetettava myös teknologiapsykologiaa. Miten voitamme teknologiapelkomme? Miten uskomme taitoihimme? Miten meistä tulee teknologian voittajia, taitaia, osaajia? Herra tietää..
syksy 2013
-Uudet opiskelijat saavat nyt iPADit 1. jakson loppupuolella. Laitteet ovat 9,7" iPAD 4-versiota (Retina, 16Gb, Wifi). Laitteisiin hankitaan tietysti myös näytönsuoja sekä suojakalvo. Lisäksi opiskelijat saavat 15 euron lipukkeen, jolla voi AppStoresta hankkia tarvittavia maksullisia ohjelmia. Äidinkielen opetusta varten ja muutakin kirjoittamista silmällä pitäen koululle hankitaan luokallinen (40 kpl) bluetooth-näppäimistöjä. Näppäimistöjen asentaminen tuottaa usein harmaita hiuksia rehtorille ja atk-tuelle, koska bluetuut pariutuminen ei tahdo aina onnistua. Kaikenlainen pariutuminen on sähköisessä maailmassakin epätoivoista touhua..
Tabletteihin asennetaan seuraavanlaisia oppimisen kannalta tärkeitä Appseja: -
Adobe Reader
-
Chrome
-
Desmos Dropbox
-
Edmodo ja Quizzlet
-
Elisa kirja
-
Laskin+ Geometry pad
-
Google Earth Google Maps
-
iMotion HD
-
Popplet lite
-
QuickOffice
-
Skype
-
Yle Areena
-
Notability
-
Pages
-Tabletteja aletaan käyttää opetuksessa heti. Pilvipalvelimina alustoina käytetään pääasiassa Dropboxia ja Googlen Drive. Jokainen opiskelija hankkii itselleen Googlen tilin. Dropboxin ja Google Driven jaetut kansiot tulevat tutuiksi. Rehtori pitää ykkösten opo-kursseja sähköisesti ja toteuttaa myös kokeet sähköisesti tableteilla. Kokemus on hyvä. Oppitunnitkin alakavt muuttua hiljaisemmiksi. Opsikelijat tuijottavat vain tablettiensa näyttöjä eivätkä useinkaan huomaa tai ymmärrä opettajan puhetta, ellei sitä ole muutettu sähköiseen muotoon. Tutuksi tuleekin ohje: "Lähetä se mulle Wilmassa/mailissa/pilvessä!"
/p>
- Opettajat hyödyntävät iPADeja opetuksessa huomattavan paljon. Viime kevään harjoittelu iPADeilla on tuottanut tulosta. Opettajaien kokoukset päätetään tästä lähtien pitää sähköisinä. Esityslistat ja muistiot jaetaan vain sähköisinä versioina. Kukin opettaja tuijottaa kokouksessa tästä lähin vain tablettinsa näyttöä. Välitunneillakin opettajat päivittävät tableteilla wiolmaa, vastailevat viesteihin tai vertailet kokemuksiaa eri Appseista. Opettajahuoneessa on hiirenhiljaista, kunkin naputellessa vain omaa tablettiaan. Turha sosiaalinen toiminta ja kollegan kanssa rupattelu jää siten vähitellen pois.
Lukion kaikki opettajat (myös yhteiset) osallistuvat marraskuussa 2013 ILO-päiville Lappeenrannassa. ILO-päivillä jaetaan ja vertaillaan kokemuksia tablettien opetuskäytöstä.
Lukion vanhimmilla ikäluokilla olevat kannettavat tietokonet aiheuttavat koulun atk-tuelle harmaita hiuksia. Laitteissa on jatkuvaa päivitystarvetta, näppäimiä on kateissa, drivereita katoaa, päivitykset eivä onnistu. Muutamista laitteista rikkoutuu näyttö. Useat opiskelijat eivät jaksa raahata kannettavaa kouluun, koska se ei sovi käsilaukkuun tai näyttää vain muuten hölmöltä. Vastaavia ongelmia ei ole tablettien kohdalla. Opettajia kuitenkin askarruttaa ja ahdistaa YTL:n suunnitelma sähköisistä yo-kirjoituksista, jotka toteutetaan vain joko kannettavilla tietokoneilla tai ns. linnunpöntöillä. Meidän on siis vielä erikseen opetettava uudemmat ikäluokat käyttämään kannettavia laitteita. Hämärää hommaa kaiken kaikkiaan!
toukokuu 2013
-
YTL:n kaavailut sähköisten yo-kirjoitusten toteuttamisesta aiheuttavat hämmennystä ja suurta ihmettelyä. Tekniikassa palattaisinkin yhtŽäkkiä takaisin kivikauteen. Mekin joutuisimme rakentamaan auditorioomme Ethernet-verkon, kytkimen, UPS:in, sähkökaapeloinnin ja raivaamaan sen aina illalla pois ja sitten taas parin päivän päästä aamulla takaisin. Siinä vaiheessa ainakin rehtorin lienee hyvä nostaa kytkintä. Kuka ottaa tuollaisesta revohkasta vastuun? Kuka kustantaa 100 kannettavaa, verkon rakentamisen, UPS:it, sähkötyöt ja kaikki vain kaksi kertaa vuodessa kirjoituksia varten. Voidaanko enää tabletteja käyttää opetuksessa? Palaammeko vanhaan Windows-maailmaan ja langallisiin verkkoihin opetuksessakin.. Ahistaa..
-
Rehtori laatii taas tvt-ryhmän vinkkien pohjalta uuden anomuksen OPH:lle verkkohankkeen jatkamisesta. Jatkohankkeella pyrittäisiin paneutamaan tablet-maailmaan ja ottamaan vahvasti käyttöön sähköisiä oppimateriaaleja (mm. e-kirjat vaihtoehtoisesti oppikirjoja korvaaviksi). Tulevana syksynä saadaan käyttöön kaikille yhteinen oppimisalusta ja toimivat s-postiosoitteet sekä pilvitallennustilaa Office 365:n myötä. Toki Dropboxin käyttöä tallennustilana ja töiden sähköisenä "kirjastona" jatketaan. Kovasti toivotaan, että Office 365 toimisi myös iPadeilla perfect!
-
Hypetys iPadien tiimoilla jatkuu. Opettajat ovat todella innokkaita käyttämään iPadia opetuksessaan. Wilman ja sähköpostin käyttäminen iPadilla on vaivatonta entiseen hitaasti avautuvaan MS-Windows -maailmaan verrattuna. Koulun Facebook-sivut luetaan ja päivitetään iPadilla. Apple-TV antaa mahdollisuuden nopeasti esittää Apps-tuotoksia. Kielten opettajat ovat todella innostuneita Edmodon käytöstä. Kahvipöydässäkin istutaan iPad nenän edessä ja vertaillaan uusien Appsien käyttöä. Opiskelijat ovat vähän kade opettajien saamista iPad laitteista. Heillä kun sellaiset vanhat raahattavat kannettavat (11,3", i3, 4Gb).
maalis-huhtikuu 2013
-
Lukion opettajakunta osallistuu tvt-ryhmän suunnitelman pohjalta Savonlinnassa pidettäville ILO-päiville 5.4.2013. Olemme mukana päivän koulutuskanavissa ja saamme myös yhteisen koulutussession. Huomamme, ettemme olekaan aivan aloitteljoita iPadien opetuskäytössä vaan meillä on jo verkkohankkeemme myötä hyvää kokemusta ja hyviä käytänteitä niin tvt-pohjaisesta opetuksesta kuin iPadienkin opetuskäytöstä.
Jatkamme ILO-päivien jälkeen matkaa yhteisellä VESO-koulutuksella. Matkustamme omalla, rehtorin kuljettamalla bussilla, Länsisatamaan ja nousemme Tallinnan laivaan. Pidämme yhteisen koulutussession, jossa pohdimme hankkeen jatkoa, kokemuksia iPadien opetuskäytöstä ja tvt-opetuskäytön ruusuja&risuja.
-
iPadien opetuskäyttö on lisääntynyt. Uusia opetukseen soveltuvia Appseja kokeillaan ja vertaillaan. Opettajien viikkopalavereissa otetaan käyttöön tapa, että kokouksen loppupuolella opetellaan kollegiaalisella ohjauksella aina pari uutta opetuskäyttöön soveltuvaa Appsia. Pidetään myös kokonainen palaveri, jossa kokonaan keskitytään Appsien opetteluun.
-
Opettajien viikkopalaverit ja kokoukset toteutetaan edelleen sähköisesti. Kokemukset ovat myönteisiä. Paperin kulutus on vähentynyt niin opetuksessa kuin hallinnossakin.
helmikuu2013
-
opettajat raportoivat KONVERKKO-hankkeen etenemisestä, tvt-opetuskäytön onnistumisesta ja iPadien käyttökokemuksista opetuksessa. Kokemukset ovat hyvin vahvasti myönteisiä.
-
iPadien opetuskäyttöä varten suunnitellaan koulutusta keväälle 2013. Päätetään osallistua ILO-päiville Savonlinnassa 4.-5.4.2013.
-
Rehtori laatii Opetushallitukseen loppuraportin KONVERKKO-hankkeen I-vaiheesta 2011-12. Hanketta jatketaan II-vaiheella 2013-14.
tammikuu 2013
-
opettajat ottavat innolla iPadit ja AppleTV:t vastaan. Järjestetään oma
lyhyt koulutus iPadien ja AppleTV:n käytöstä tammikuun alussa. Sovitaan, että
kukin opettaja vertailee iPadien käytettävyyttä kannettaviin tietokoneisiin
nähden niin oppituntikäytössä kuin opetusmateriaalienkin esittämisessä.
-
Älytaulun käyttöä aloittaville opettajille pidetään kolmen tunnin lisäkoulutus (Sami Kajoskivi).
-
Päätetään pitää opettajien kokoukset sähköisillä esityslistoilla,
jolloin esityslistoja ei enää monisteta.
joulukuu 2012
-
Opettajille järjestetään Osaava-hankkeen toimesta SmartBoard-koulutus
kahdessa eri ryhmässä (osaajat ja aloittavat käyttäjät).
-
Opetushallitus lähettää tiedon, että lisärahoitusta jatkohankkeelle
olisi kuitenkin saatavissa. Päätös jatkohankerahoituksesta tulee.
-
Rehtori ja sivistysjohtaja tekevät päätöksen, jolla hankitaan opettajien
käyttöön iPad-tabeltteja. Hankinta liittyy KONVERKKO-hankkeeseen. Hankinnan
tarkoitus on päästä vertaamaan kannettavien Windows-tietokoneiden ja IOS
iPad-tablettien käytettävyyttä opetuksessa. Vertailun tulos vaikuttaa jatkossa
opiskelijoille hankittavien päätelaitteiden hankintaan.
-
iPaden lisäksi hankitaan jokaiseen luokaan AppleTV. Asentamisessa
esiintyy kuitenkin useita ongelmia. AppleTV:n kuva Smart-näytöissä on iPadin
peilauksessa aina suhteessa 4:3, kun itse näyttötaulu on 16:9. ApleTV:n
digitaalista signaalia ei myöskään voida toistaa useimmissa luokkien
videoprojektoreissa, koska niissä on vain analoginen sisäänmeno.
-
KONVERKKO-hankeen ensimmäinen vaihe päättyy joulukuun 2012 loppuun
loka-marraskuu 2012
-
wlan-verkon toiminta on vakiintunut uusimpien Firmware-päivitysten
jälkeen. Samalla on lisätty uusi lan, joka tuo osoiteavaruuteen huomattavaa
laajennusta.
-
Läppäreiden päivitys- ja ohjelmistojen asennustarve sekä
kirjautumisongelmat ovat edelleen huomattavat. Ongelmaa on erityisesti
kirjautumisessa edu-verkkoon ja Opitiin.
-
Opiskelijat käyttävät wlanissa runsaasti myös omia päätelaitteita, kuten
mobiilikännyköitä ja tabletteja.
elo-syyskuu 2012
-
SmartBoardien asennus toteutetaan. Nyt lukion kaikissa opetusluokissa on
käytössä interaktiiviset taulut.
-
Wlan ei toimi vieläkään odotetulla tavalla. Jälleen päivitetään uudet
Firmwaret. Päivityksen jälkeen wlanien toiminta näyttää vakioituvan kohdalleen.
-
Lukion aloittaneille jaetaan uudet kannettavat tietokoneet (Fujitsu
P702).
-
Kolme opettajaa osallistuu Kuopiossa järjestettyyn
SmartBoard-koulutukseen.
-
SmartBoard-tauluja ja Notebook ohjelmaa käytetään aktiivisti eri
aineryhmien opetuksessa.
-
Kannettavia tietokoneita käytetään kursseilla tiedonhankintaan,
muistiinpanoihin ja PowerPoint-esitysten laadintaan. Notebook ohjelma ajetaan
myös kannettaville.
-
SanomaPron Opitin kirjautumisessa on jatkuvia ongelmia. Primuksen
oppilasrekisterin ja Opitin välinen tietojen konvertointi ei toimi odotetusti.
On jatkuvasti opiskelijoita, joiden kirjautuminen Opitiin ei onnistu. Ongelmia
on myös Live&Edun käytössä, joka on hidas ja epävakaa. Kaikki käyttäjät
eivät saa auki skydrivea tai eivät pääse jaettuihin kansioihin/tiedostoihin. Opitin
tilalla aletaan käyttää mmm. Googlen Drivea.
-
Kakkosluokkalaisten läppärit kerätään pois Lapin leirikoulun ajaksi ja
kannettaviin ajetaan uusi Image, jossa on uudet päivitykset niin
käyttöjärjestelmästä kuin ohjelmistostakin. Päivityksessä kuitenkin katoaa
asetuksia mm. koskien nettitikkuja, SD-lukijan driveria ja Skypea. Rehtori
päivittää kannettavia pitkin syksyä.
-
Kannettavien ylläpito- ja päivitystarve on huomattava. Rehtorin työstä
se vaatii n. 10 viikkotuntia (ohjelmisto- ja driver-päivitykset, kirjautumis-
ja verkko-ongelmat). PTTK:n atk-tukihenkilö Kristian Laamanen tekee huomattavan
pitkää päivää päivitysten onnistumiseksi.
kesäkuu 2012
-
Opetushallituksen päätös jatkorahoituksesta tulee lukiolle takaisin
kielteisenä. OPHn mukaan jatkorahoitusta varten varatut määrärahat ovat
riittämättömät hankkeemme rahoittamiseen.
-
rehtori tekee tilaukset SmartBoard-tauluista ja niihin liittyvistä
dokumenttikameroista. Samoin tehdään tilaus kannettavista tietokoneista
opiskelijoita varten (78 kpl). Sivistysjohtajan kanssa käydyn neuvottelun
perusteella tehtyjen hankintojen kustannukset päätetään kattaa jäljellä
olevasta hankerahasta ja kunnan omaosuutta varten varatusta investointirahasta.
toukokuu 2012
-
rehtori valmistelee uusien SmartBoard-taulujen tilauksen niihin
opetusluokkiin, joissa tauluja ei vielä ole.
-
rehtori valmistelee ja neuvottelee PTTK:n ja sopimustoimittajan kanssa
syksyllä 2012 aloittavien opiskelijoiden laitetilauksista. Päädytään hankkimaan
vastaavat laitteet kuin edelliselläkin ikäluokalla on käytössään (Fujitsu P702,
4Gb, 11,3 näytöllä). Samanlaisten laitteiden hankkiminen perustuu myönteiseen
kokemukseen jo hankituista laitteista sekä huollon ja ylläpidon vakioimisella.
-
Wlan-verkon ongelmat jatkuvat firmware-päivityksestä huolimatta. Ongelma
näyttää keskittyvän reitittimien (wlan-purkit) ohjelmistoon.
huhtikuu 2012
-
Wlan-ongelmat jatkuvat. Samoin Live@Edun tunnukset jäävät muutamilla
opiskelijoilla kerta kaikkiaan avautumatta.
-
Kannettavia käytetään kuitenkin ahkerasti tunneilla wlan-yhteyksistä
huolimatta. Live@Eduun pääseminen takkuaa opiskelijoilla ja opettajilla.
Live-palveluun kirjautumisessa on mystisiä katkoksia.
-
Smart Boardeja käytetään ahkerasti. Opettajat kouluttavat toisiaan
älytaulun saloihin.
helmi-maaliskuu 2012
-
Kannettavia käytetään useammalla lukion kurssilla (mm. ue1 ja ue2).
-
Lukuisia ongelmia mm. wlan-yhteyksissä. Yhteyttä laitteelta
wlan-purkille ei synny. Buutataan wlan-reitittimiä ja PTTK:n edustaja koettaa
ratkaista ongelmaa. Wlan-ongelmat ovat kuitenkin jatkuvia.
-
Myös edu-kirjautumisessa on useiden opiskelijoiden kohdalla ongelmia.
Rehtori saa ohjelman, jolla voi resetoida käyttäjätunnuksen. Usein sekään ei
auta.
-
Ms Live@Edu kirjautumisessa on myös jatkuvia ongelmia useiden käyttäjien
kohdalla. Edu-kirjautumisen pitäisi generoida Live@Edu-käyttäjätunnuksia. Niin
ei kuitenkaan aina ole. Jostakin syystä muutaman käyttäjän kohdalla
kirjautuminen Live@Eduun ei vain onnistu.
-
SmartBoardien käyttäminen etenee hyvin. Useat opettajat osallistuvat
käyttäjäkoulutuksiin mm. Luma-hankkeeseen liittyen. SmartBoardeja käytetään
lähes kattavasti kaikissa niissä luokissa, joissa taulu on (taulu puuttuu enää
kahdesta opetusluokasta).
-
PTTKn asiantuntijaryhmässä laaditaan suunnitelmaa oppimisalustan
käyttöönotollle koko PTTKn alueella. Samassa yhteydessä pohditaan kannettavien
ja tablettien vertailtuvuutta opetuskäytössä.
-
28.3. pidetään lukion oma TVT-VESO. Sami Kajoskivi pitää koulutuksen
SmartBoardien käyttämisestä. Rehtori kouluttaa opettajia Ms Live@Edu
oppimisalustan käyttöönotosta. Kaikki opettajat saavat myös edu-tilin ja
pääsevät Live@Eduun.
tammikuu 2012
-
Kannettavat tietokoneet saapuvat. Imaget on asennettu. Opiskelijat
saavat omat edu-verkkokirjautumistunnuksensa. Kannettavat liitetään edu-laniin.
Wlan-verkko on myös asennettu.
-
Kannettavat jaetaan yhden päivän aikana. Jokaiselta otetaan kuittaus
käyttöikeussopimukseen. Sopimusta on hiottu opettajien ja opiskelijoiden
kanssa. Kannettavissa on Onsite 3 vuoden takuu, kiintolevyllä kuitenkin vain
vuosi. Kannettaviin annetaan mukaan myöskin suojapussi. Kannettavat otetaan ilolla vastaan.
-
Kannettaviin otetaan laitevakuutus Pohjolasta. Tosin laitteelle jää 200
euron omavastuu. Vakuutus ei myöskään kata laitteen varastamista.
Vakuutussopimus todetaan monella tavalla huonoksi.
-
Kannettavien käyttöä oppitunneilla aloitetaan mm. UE1-kurssilla. Pienin
askelin otetaan käyttöön oppimisalustaa (Ms Live@Edu). Opiskelijat tekevät
muistiinpanoja sähköisesti. Live@Edussa jaetaan asiakirjoja ja tehdään pieniä
ryhmätöitä. Eri kursseilla haetaan tietoa tietoverkoista. PowerPointilla
tehdään esitelmiä tunneille.
marras-joulukuu 2011
- &n