KONTIOLAHDEN LUKION LAPIN LEIRIKOULUHANKE 2011

Kontiolahden lukio toteuttaa lukion 2-vuosikurssin opiskelijoiden kanssa Lapin leirikoulun 29.8. – 3.9.2011.

Leirikoulun tavoitteina ovat (OPS:in aihekokonaisuudet leirikoulussa):

-         yhdistää teoreettisella ja käytännöllisellä tavalla lukion opetussuunnitelmien mukaisia aihekokonaisuuksia

-         perehdyttää opiskelijat saamelaiskulttuuriin (monikulttuurisuus) ja pohjoisen Lapin asutuksen historiaan

-         perehdyttää opiskelijat porotalouden ja luontaiselinkeinojen nykytilaan

-         antaa opiskelijalle perustiedot Lapin alueen maantieteestä, kasvi- ja eläinkunnasta, geologiasta ja ilmastosta.
Perehtyminen ilmastonmuutoksen vaikutuksiin Lapin luonnolle.

-         perehdyttää opiskelijat Lapin turismin ja luontomatkailuun historiaan ja nykytilaan

-         antaa opiskelijalle perustiedot ja –taidot luontoliikunnasta (vaellus tunturissa)

-         tutustuttaa opiskelijat Suomen pohjoisten kansallispuistojen toimintaan

-         perehdyttää opiskelijat talvi- ja jatkosodan sekä Lapin sodan vaiheisiin Pohjois-Suomen rintamilla

Leirikoulun sisältöön kuuluu mm:

-         Raatteen tie ja Raatteen tien museo sekä alueen muistomerkki

-         UKK-puistoon tutustuminen, opastuskeskuksella vierailu

-         Tankavaaran kultamuseoon tutustuminen

-         Saamelaismuseo SIIDAan tutustuminen

-         Porotilalla vierailu Kakslauttasessa

-         Vaellus tunturissa, yöpyminen teltoissa

-         Taivalkoskella vierailu, Kalle Päätalon muistomerkki, alueen historia

-         etukäteen tehdyt ryhmätyöt leirikoulun tavoitteisiin sidotuista aiheista

-         aihepiireihin liittyvän kirjallisuuden lukeminen

-         luennot ja oppitunnit leirikoulun aikana

Leirikoulu toteutetaan yhdessä Kontiolahden seurakunnan nuorisotyön kanssa. Seurakunta osallistuu kustannuksiin mm. hankkimalla vaellustarvikkeita ja vaellusmuonia.

Leirikoulussa on valvojina 6 opettajaa ja 2 seurakunnan nuorisotyön työntekijää. Kolmella valvojalla on vähintään SPR:n järjestämä hätäensiapukoulutus tai EA1-koulutus.
Kaikilla valvojilla on suoritettuna hygienia-passi. Kaikki valvojat ovat toimineet aiemminkin vastaavien retkitapahtumien järjestäjinä.
Osalla valvojista on mittava, yli 10 vuoden kokemus leirikoulujen ja erilaisten Lapin vaellusryhmien ohjaamisesta.

Leirikoulusta laaditaan erillinen turvallisuussuunnitelma.

Leiriläiset on tapaturmavakuutettu vakuutusyhtiön ja kunnan keskinäisellä sopimuksella.

Leirikoulun majoituspaikkana on TIEVATUPA Saariselällä.

Valmistelutyöryhmä:

Vesa Tapio