LAPIN LEIRIKOULUN 2014 TARKEMMAT OHJEET

VAELTAMISESTA ja VAELLUSRYHMISTÄ

"KULTAJOKIRYHMÄ" (Ritva Varis)

·      Tämä ryhmä yöpyy puolijoukkueteltassa Tievatuvalla. Teltta on ns. PJ-teltta paksusta vettä pitävästä kankaasta. Telttaan mahtuu hyvin n. 16-20 nuorta. Teltassa on kamiina, joten siellä on lämmintä ja mukavasti tilaa kaikille. Tarvittaessa saat yöpyä myös omassa vaellusteltassasi.

·      Kultajokiryhmä käyttää Tievatuvan WC- ja pesutiloja.

·     Yöpymistä varten tarvitset makuupussin ja makuualustan (telttapatja). Yöksi on hyvä olla jokin lämmin fleece-asu ja villasukat.

·     Ryhmä tekee päivävaelluksia eri kohteisiin mm. kullanhuuhdontaan kävellen ja bussilla. Kävelymatkat päivää kohden ovat n. 10-12 km.

·     Vaellusvarusteina tarvitaan päiväreput (esim. hyvä koulureppu), ulkoiluun sopivat vaatteet ja hyvät kengät (hyvät lenkkarit tai vaelluskengät), päähine, käsineet, sukkia ja tietysti sateen varalta sadevarusteet.

·     Peseytymistä varten tarvitset varustelistassa mainitut peseytymisvälineet ja muut hygienian hoitoon liittyvät jutut.

·      Ruoka valmistetaan yhdessä Trangia-keittimillä. Tarkemmin sovitaan paikan päällä ketkä tekevät ruoan yhdessä. Yhdestä keittimestä riittää ruokaa  3-4 hengelle. Tarvittaessa kukin ryhmä voi valmistaa ruokaa mieltymyksensä mukaan.

·     Ruokailua varten tarvitset omat ruoka-astiat ja juomamukin sekä aterimet.

·     Ruoka-aineet, näkkärit ja puurohiutaleet tulevat koulun puolesta. Itse voit ottaa mukaan haluamaasi leipää. Samoin, mikäli haluat juoda mehua, ota mukaan tiivistettä.

·     Kultajokiryhmää ohjaavat Ritva Varis ja hänen lisäkseen toinen opettaja/avustaja.

MUUT VAELLUSRYHMÄT

RYHMISTÄ

·      Etukäteen olette jo valinneet pienet vaellusryhmät eli ns. ruokaryhmät (n. 3 hengen teltta- ja Trangia-ryhmät). Ne jaetaan ennen lähtöä Kultajokiryhmään ja kolmeen (4) isompaan tunturivaellusryhmään (vaellusporukkaan). Kussakin vaellusporukassa on siten n. 15 vaeltajaa. Vaellusporukat koetetaan opettajien sovittelemana jakaa siten, että jokaisessa porukassa olisi tottuneita vaeltajia ja aloittelijoita, tyttöjä ja poikia sekaisin.

·      Kutakin vaellusporukkaa vetää tottuneet aikuiset vaellusohjaajat (Antti Saalasti, Sari Kulma-aho, Minna Tiainen, Vesa Tapio ja Ilpo Saarelainen). Mukaan tulee lisäksi yksi/kaksi aikuista avustajaa.

VARUSTUKSESTA

·     Jokaisella pikkuryhmällä tulee olla teltta ja Trangia-keitin. Ellei teidän ryhmällä ole niitä omia, hankimme ne koululta ja seurakunnasta. Kaikkia löytyy riittävästi. Trangian tulisi olla varustettu kaasupolttimella, koska sitä on turvallisempi käyttää kuin Sinol-poltinta. Kaasu, kuten tarvittaessa itse keitinkin tulee lukiolta.

·    Trangia-ryhmä voi keskenään sovitella, mitä ja millaista ruokaa tehdään. Koulun tarjoamista retkiruoista saa hyvää ja maittavaa ruokaa, mutta omakin menu on sallittua. Erilaiset allergiat otetaan huomioon ruokia hankittaessa. Lukion ja srk:n puolesta on jokaiselle ryhmälle etukäteen pussitettu riittävästi retkiruoka-aineksia, joista saa tehtyä hyvät ja ravitsevat ateriat sekä aamupuurot.

YLEISTÄ VAELTAMISESTA (vaellusryhmät):

·      Vaellusosuus on vain kolme päivää (kaksi yötä). Päivämatkat ovat n. 12-16 km. Yövymme autiotupien läheisyydessä, josta löytyy vessat (Puu-C), puuliiterit ja nuotiopaikat sekä juomakelpoista vettä.

·      Vaellus toteutetaan siis neljässä vaellusryhmässä ja lisäksi yhdessä päivänkakkararyhmässä. Vaellus ei ole mitenkään ylivoimainen tai raskas. Pikemminkin siihen liittyy hyvää seuraa, mahtavia maisemia, istumista tulilla, juttelua ja Lapin luonnon näkemistä. Porukassa tulee juteltua paljon kaikesta maan ja taivaan väliltä.

·      Vaellusryhmät (vaellusporukat) ovat kaikki tietysti hieman erilaisia, mutta kunkin ryhmän vaellus on samantasoinen vaatimustasoltaan. Maisemat ovat kussakin ryhmässä aivan toistensa tasoisia. Ryhmien välillä ei ole mitään taso- tai vaativuuseroa. Pyrimme muodostamaan vaellusryhmän mahdollisimman samantyyppisiksi, että niissä on mukana tyttöjä ja poikia sekä vanhaa ja uutta vaelluskokemusta. Siten vaellusosuudesta saadaan paljon irti uutta kokemusta.

·      Vaellusosuudella pidetään pieniä taukoja n. tunnin välein tai aina tarvittaessa. Kunakin päivänä teemme kesken vaelluspäivän ruokaa ja jatkamme sitten parin tunnin ruokatauon jälkeen vaellusta.

·      Illalla yöpymispaikassa pystytetään teltat ja asetutaan aloillemme. Sitten tehdään ruokaa, kokkaillaan herkkuja, kahvitellaan, paistetaan plättyjä, jutellaan, istutaan tulilla jne.

·      Ruokailun jälkeen astiat tiskataan puron tai lammen rantamilla. Koskaan ei kuitenkaan ruoan tähteitä jätetä veteen vaan ne kompostoidaan. Pesty astia voidaan korkeintaan huuhtoa purossa tai lammessa. Muuten pesu tapahtuu aina kuivalla maalla.

·      Kukin peseytyy purossa tai lammessa sen mukaan kuin sietää viileää vettä. Vähintä on kuitenkin, että illalla pestään kasvot, jalat ja putsataan purukalusto.

·      Puu-Cee käyntejä varten on kullakin mukana omaa WC-paperia ja tarvittaessa myös desifioituja käsi- tai intiimipyyhkeitä (saa tavan kaupasta).

MUUTA TÄRKEÄÄ MUISTETTAVAA:

·      Vaelluksen aikana on mukava herkutella myös "omilla herkuilla". Joten voit ottaa mukaan tulilla naposteltavaa, kuten
- nuotiomakkaraa
- omaa leipää, tortillaa tms.
- keksejä
- vaahtokarkkeja
- mehua, limpparia

*Mieti, mitä jaksat kantaa. Kysele vanhoilta Lapin vaeltajilta vinkkejä!
*Muista myös, että illalla tulee viileää, joten lämmintä vaatetta on syytä olla mukana runsaasti (villasukat, fleecet, pitkät kalsarit jne)