Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Biologia
Biologia on luonnontiede, joka tutkii elollisen luonnon rakennetta, toimintaa ja vuorovaikutussuhteita molekyyli- ja solutasolta biosfääriin. Biologialle tieteenä on ominaista havainnointiin ja kokeellisuuteen perustuva tiedonhankinta. Biotieteet ovat nopeasti kehittyviä tiedonaloja, joiden sovelluksia hyödynnetään laajasti yhteiskunnassa. Biologia tuo esille uutta tietoa elollisen luonnon monimuotoisuudesta ja kestävän kehityksen edistämisestä.
Biologian opetuksen tarkoituksena on, että opiskelija ymmärtää toimivan eliömaailman rakenteen ja kehityksen, ihmisen osaksi eliömaailmaa sekä ihmisen toiminnan merkityksen ympäristössä. Lukion biologian tulee myös luoda perusta ymmärtää biotieteiden tarjoamia mahdollisuuksia edistää ihmiskunnan, muun eliökunnan ja elinympäristöjen hyvinvointia. Opetus kehittää opiskelijan luonnontieteellistä ajattelua, herättää kiinnostusta biotieteisiin sekä edistää opiskelijan luonnon monimuotoisuutta säilyttävää ja ympäristövastuullista käyttäytymistä.
Opetuksen tavoitteet
Biologian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija · hallitsee biologian keskeiset käsitteet · tunnistaa elämän tuntomerkit ja osaa jäsentää elämän ilmiöt sekä biologian eri organisaatiotasot molekyylitasolta biosfääriin · oppii arvostamaan eliökunnan monimuotoisuutta ja ymmärtämään eliöiden sopeutumisen erilaisiin ympäristöihin · ymmärtää perimän ja evoluution merkityksen eliökunnan kehittymisessä · perehtyy biologisen tiedonhankinnan ja tutkimuksen menetelmiin sekä osaa arvioida kriittisesti eri lähteistä saamaansa biologista tietoa · osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisen biologisen kokeen sekä tulkita sen tuloksia · tuntee biotieteiden, esimerkiksi bioteknologian ja lääketieteen sovelluksia · tuntee ihmiselimistön toiminnan peruspiirteet · ymmärtää perimän ja ympäristötekijöiden merkityksen terveyden taustana sekä yksilön että ihmiskunnan kannalta · tiedostaa kestävän kehityksen välttämättömyyden ja ymmärtää oman vastuunsa ekosysteemien tulevaisuudesta.
Arviointi
Biologiassa arvioidaan opiskelijan kykyä hallita ja käyttää biologian keskeisiä käsitteitä sekä soveltaa biologisia tietoja. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota luonnontieteellisten lainalaisuuksien sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämiseen, vuorovaikutussuhteiden merkityksen oivaltamiseen sekä kokonaisuuksien hahmottamiseen. Taitojen arvioinnissa painotetaan opiskelijan luonnontieteellisiä työskentelytaitoja, ryhmässä toimimista, kykyä käyttää erilaisia lähteitä biologisen tiedon hankinnassa sekä kykyä arvioida tietoa kriittisesti. Harrastuneisuus biologian eri osa-alueisiin voidaan ottaa arvioinnissa huomioon.
|
BIOLOGIA 1 Eliömaailma |
Pakollinen |
BI1 |
Opiskelija · tuntee elämän tunnusmerkit ja perusedellytykset sekä · tietää miten elämän ilmiöitä tutkitaan · ymmärtää, mitä luonnon monimuotoisuus biosysteemien eri tasoilla tarkoittaa · ymmärtää evoluution jatkuvuuden, mekanismit ja merkityksen · tuntee muuntelun, sopeutumisen ja lajien välisten suhteiden merkityksen elämän kehitykselle · osaa jäsentää nykyisen eliökunnan rakenteen ja tulkita sen kehitystä · tuntee ekosysteemien keskeiset toimintaperiaatteet. |
Tavoitteet |
|
Biologia tieteenä · elämän ominaisuudet ja perusedellytykset · biologiset tieteet ja tutkimusmenetelmät · Luonnon monimuotoisuuden ilmeneminen · ekosysteemien ja lajien monimuotoisuus · eläinten käyttäytyminen monimuotoisuuden ilmentäjänä · geneettinen monimuotoisuus Evoluutio elämän kehittyminen · elämän syntyvaiheet · lisääntymisstrategiat ja evoluutiovoimat · lajien syntyminen ja häviäminen · nykyinen eliökunta Miten luonto toimii? · elollisen ja elottoman luonnon vuorovaikutus · ekosysteemien rakenne ja toiminta · populaatioiden ominaisuudet · lajien väliset suhteet · eliöiden sopeutuminen ympäristöönsä ja levinneisyys |
Sisältö |
|
Erilaiset yhteistoiminnalliset opiskelumenetelmät, ryhmä-, pari- ja yksilötyöt, oppimiskeskustelut sekä mm. erilaisten audiovisuaalisten aineistojen käyttö ja analysointi. Pyrimme tekemään kurssin aikana jonkin laboroinnin ja havainnollisen kokeen. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään myös eri alojen asiantuntijoita joko vieraina oppitunneilla tai käymällä tutustumiskäynneillä sopivissa kohteissa. |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tunti- ja kotityöskentely), isompien opiskelutehtävien erilliseen arviointiin sekä kirjalliseen kokeeseen. |
Arviointi |
|
Suoritettava ensimmäisenä biologian kurssina. Liittyy mm. aihekokonaisuuteen Teknologia ja yhteiskunta. |
Huomioitavaa |
BIOLOGIA 2 Solu ja perinnöllisyys |
Pakollinen |
BI2 |
Opiskelija · ymmärtää solun merkityksen elämän perusyksikkönä, tunnistaa · erilaisia soluja ja niiden rakenteita · ymmärtää solurakenteiden kehityksen ja merkityksen sekä · evoluutioprosessin kokonaisuuden · osaa solun kemiallisen rakenteen ja toiminnan sekä osaa kytkeä · ne yksilön toimintaan · hallitsee solun energiatalouden prosessit ja niiden merkityksen · tuntee geneettisen informaation rakenteen sekä sen siirtymisen · solusta soluun ja sukupolvelta toiselle · tietää miten geenit ohjaavat solun toimintaa · osaa periytymisen lainalaisuuksien perusperiaatteet · tietää kuinka soluja tutkitaan ja hallitsee kokeellisen · työskentelyn taitoja. |
Tavoitteet |
|
Solu elämän perusyksikkönä · miten soluja tutkitaan · erilaisia soluja |