Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Lukiodiplomit

 

DRAAMAN JA TEATTERIN DIPLOMI

Soveltava

 

Draaman ja teatterin lukiodiplomin suorittamisen tavoitteena on aikaansaada taiteellinen oppimisprosessi, jossa pyritään

- draamallisten ja teatteri-ilmaisullisten taitojen vahvistamiseen
- kommunikaatio- ja sosiaalisten taitojen kartuttamiseen
- itsearvioinnin kehittämiseen

Tavoitteet

Draaman ja teatterin lukiodiplomissa arvioidaan sekä prosessia että tuotosta. Opiskelija valmistaa ryhmässä tai yksin opinnäytteen, esityksen, jossa hän pyrkii osoittamaan draamallista ja teatteri-ilmaisullista osaamistaan. Opiskelija laatii työsuunnitelman ja asettaa tavoitteensa. Työn etenemisvastuu on hänellä itsellään.

Oikeus tehdä diplomi:
Jotta opiskelija voi osallistua diplomikurssille, vähintään kaksi draaman ja teatteri/ilmaisutaidon kurssia (< 38 tuntia) on oltava suoritettuina.

Sisältö

Hän pitää työpäiväkirjaa koko prosessin ajalta.
Prosessia arvioidaan työpäiväkirjan avulla. Arviointiin kuuluu oleellisesti tekijöiden ja raadin välinen palautekeskustelu esityksen jälkeen.                                                                                                     

Oppimisstrategia

Arviointi ja todistus:
Diplomikurssin kesto on 38 h (yksi lukiokurssi). Lukiodiplomin suorituksesta annetaan aina yleisarvosana asteikolla
1-5 seuraavasti: 5=erinomainen, 4=kiitettävä, 3=hyvä, 2=tyydyttävä ja 1=hyväksytty.
Kokonaisarvosanaa määrättäessä tuotoksen osuus on 2/3 ja tiivistelmän 1/3.

Arvioitsijoita on vähintään kaksi: diplomikurssin opettaja ja koulun ulkopuolinen draaman ja teatteri asiantuntija.

Yleisarvosanan lisäksi lukiodiplomitodistukseen merkitään edeltävien ja lukion hyväksymien draama- ja teatterikurssien
kokonaismäärä. Todistuksessa kuvaillaan sanallisesti opiskelijan suoritus, sen aihe ja vahvuudet.
Todistus on lukion päättötodistuksen liite ja merkitään kohtaan lisätietoja.

Arviointi

Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Sitä saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen vaadittavat kurssisuoritukset on oltava valmiina.

 

Huomioitavaa

 

KAUNOKIRJALLISUUSDIPLOMI

Soveltava

 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija innostuu kaunokirjallisuuden lukemisesta, pitää yllä lukuharrastustaan ja edistää kirjallista yleissivistystään.

 

Tavoitteet

Opiskelija valitsee ennalta valmisteltu listalta kaunokirjallisuutta luettavakseen. Lista sisältää maailmankirjallisuutta, Suomen kirjallisuuden klassikoita sekä nykykirjallisuutta. Lista edustaa väljää kirjallisuuskäsitystä, eikä näin ollen keskity pelkästään arvokkaan kirjallisuuden kaanoniin.

 

Teoksia tulee lukea kaikkiaan 18. Koska kirjallisuuden kenttä elää jatkuvasti, opiskelija voi esittää listan ulkopuolelta esim. uutuuksia osaksi diplomiaan.

 

Sisältö

Opiskelija voi aloittaa diplomin suorittamisen ensimmäisen vuoden aikana. Tällöin hänellä on kolme vuotta aikaa suorittaa diplomi. Opiskelija voi lukea osan teoksista äidinkielen kirjallisuusopinnoissa, kurssisuorituksina.

 

Muutoin opiskelija pitää lukemistaan teoksista lukupäiväkirjaa. Sen avulla opettaja varmentaa teoksen lukemisen, ja luetusta kirjoittaminen syventää opiskelijan omaa lukukokemusta.

 

Oppimisstrategia

Hyväksytty/ hylätty. Opiskelija saa diplomin suorittamisesta erillisen todistuksen päättötodistuksen liitteeksi.

 

Arviointi

Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Sitä saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen vaadittavat kurssisuoritukset on oltava valmiina.

 

Huomioitavaa

 

LIIKUNTADIPLOMI 1

Soveltava

LID 1

Liikunnan lukiodiplomin suorittaminen antaa opiskelijalle mahdollisuuden liikunnallisen osaamisen näyttämiseen.
Lukiodiplomin suorittamisesta on etua myös liikunnan jatko-opintoihin haettaessa.

Tavoitteet

Valtakunnallisen liikunnan lukiodiplomin suorittamisen ehtona on, että opiskelija on suorittanut vähintään viisi liikunnan kurssia, tähän määrään sisältyy myös terveystieto. Tämän lisäksi opiskelija antaa näytöt liikuntatiedoista, liikuntakykyisyydestä ja erityisosaamisesta valitsemassaan lajissa.

Sisältö

Opiskelijan laatiman portfolion ja muun seurannan perusteella todistukseen merkitään myös muut eniten harrastetut lajit, menestyminen kilpaurheilussa ja osallistuminen koulun liikuntatoimintaan pääsääntöisesti lukion aikana. Opiskelija on voinut antaa osan näytöistään jo liikuntatunneilla.

Oppimisstrategia

Todistukseen merkitään opiskelijalle yleisarvosana, joka on liikuntatietojen, liikuntakykyisyyden, erityisosaamisen jo yhteistyötaitojen arvosanojen aritmeettinen keskiarvo. Keskiarvo lasketaan sadasosan tarkkuudella ja pyöristetään kokonaisluvuksi.
Kunkin osion painoarvo yleisarvosanan muodostumisessa on siis 25. Yhteistyötaidot arvioidaan liikuntakurssien perusteella.

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

TIETOKIRJADIPLOMI

Soveltava

TIED1

Opiskelijan

·    lukutaito ja –into paranee

·    yleissivistys paranee

·    erityisesti kiinnostavan aihealueen tietämys syventyy

·    valmennus reaalin yo-kokeeseen

·    valmennus äidinkielen yo-kokeeseen.

·    valmiudet selviytyä jatko-opinnoissa paranevat

Tavoitteet

Lyhyt kurssikuvaus

Opiskelija lukee tietyn määrän tietokirjoiksi luokiteltavia teoksia ja saa siitä yhden koulukohtaisen, soveltavan lukiokurssin. Lisäksi oppilas saa kirjallisen diplomin liitteeksi todistukseensa.

 

Kirjallisuuden voi valita reaaliaineiden opettajien laatimista

kirjalistoista, tai opiskelija voi tehdä omia ehdotuksiaan luettavista

kirjoista. Suurin hyöty lukio-opintoja ajatellen on kirjallisuudesta,

joka liittyy suoraan jonkin lukion kurssin sisältöön. Eri sopimuksesta jotkut kirjoista voivat olla myös vieraskielisiä tai liittyä aihealueisiin, joita kirjalistoissa ei ole mainittu (esim. tekniikkaan, kulttuuriin).

 

Kurssin kirjat pisteytetään niiden vaikeustason ja laajuuden

mukaan (1 = helpohko, 2 = kohtalaisen vaativa ja 3 = vaativa).

Diplomia varten opiskelijan on saatava kokoon 10 pistettä.

 

Viimeisenä diplomisuorituksena opiskelija laatii kokoavan

loppuraportin, joka sisältää oman arvioinnin työn sujumisesta ja

siitä, mitä diplomin tekeminen on antanut.

Sisältö

Varsin itsenäinen suorittaminen, mutta opettajien kanssa sovituin

strategioin. Diplomiin kuuluu tietokirjallisuuden lukemista ja

luettujen teosten arviointia, esittelyä, vertailua tai niissä esiintyvien

kysymysten pohdintaa joko kirjallisesti tai suullisesti.

Oppimisstrategia

Tietokirjadiplomi  arvioidaan suoritusmerkinnällä:

suoritettu/hylätty (myös œ kurssia osasuorituksena mahdollinen).

Sen lisäksi kurssista saa erillisen diplomitodistuksen, joka tulee

päättötodistuksen liitteeksi. Luetut teokset luetellaan todistuksessa.

Arvioijana toimivat ne reaaliaineiden opettajat, joiden alaan teokset

kuuluvat, sekä mahdollisesti myös äidinkielen opettaja.

Arviointi

Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Diplomia saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen tulevat kurssisuoritukset on oltava valmiina.

Huomioitavaa