Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Lukiodiplomit
|
DRAAMAN JA TEATTERIN DIPLOMI |
Soveltava |
|
|
Draaman ja teatterin lukiodiplomin suorittamisen tavoitteena on aikaansaada taiteellinen oppimisprosessi, jossa pyritään - draamallisten ja teatteri-ilmaisullisten taitojen vahvistamiseen |
Tavoitteet |
|
|
Draaman ja teatterin lukiodiplomissa arvioidaan sekä prosessia että tuotosta. Opiskelija valmistaa ryhmässä tai yksin opinnäytteen, esityksen, jossa hän pyrkii osoittamaan draamallista ja teatteri-ilmaisullista osaamistaan. Opiskelija laatii työsuunnitelman ja asettaa tavoitteensa. Työn etenemisvastuu on hänellä itsellään. Oikeus tehdä diplomi: |
Sisältö |
|
|
Hän pitää työpäiväkirjaa koko prosessin ajalta. |
Oppimisstrategia |
|
|
Arviointi ja todistus: Arvioitsijoita on vähintään kaksi: diplomikurssin opettaja ja koulun ulkopuolinen draaman ja teatteri asiantuntija. Yleisarvosanan lisäksi lukiodiplomitodistukseen merkitään edeltävien ja
lukion hyväksymien draama- ja teatterikurssien |
Arviointi |
|
|
Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Sitä saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen vaadittavat kurssisuoritukset on oltava valmiina.
|
Huomioitavaa |
|
|
KAUNOKIRJALLISUUSDIPLOMI |
Soveltava |
|
|
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija innostuu kaunokirjallisuuden lukemisesta, pitää yllä lukuharrastustaan ja edistää kirjallista yleissivistystään.
|
Tavoitteet |
|
|
Opiskelija valitsee ennalta valmisteltu listalta kaunokirjallisuutta luettavakseen. Lista sisältää maailmankirjallisuutta, Suomen kirjallisuuden klassikoita sekä nykykirjallisuutta. Lista edustaa väljää kirjallisuuskäsitystä, eikä näin ollen keskity pelkästään arvokkaan kirjallisuuden kaanoniin.
Teoksia tulee lukea kaikkiaan 18. Koska kirjallisuuden kenttä elää jatkuvasti, opiskelija voi esittää listan ulkopuolelta esim. uutuuksia osaksi diplomiaan.
|
Sisältö |
|
|
Opiskelija voi aloittaa diplomin suorittamisen ensimmäisen vuoden aikana. Tällöin hänellä on kolme vuotta aikaa suorittaa diplomi. Opiskelija voi lukea osan teoksista äidinkielen kirjallisuusopinnoissa, kurssisuorituksina.
Muutoin opiskelija pitää lukemistaan teoksista lukupäiväkirjaa. Sen avulla opettaja varmentaa teoksen lukemisen, ja luetusta kirjoittaminen syventää opiskelijan omaa lukukokemusta.
|
Oppimisstrategia |
|
|
Hyväksytty/ hylätty. Opiskelija saa diplomin suorittamisesta erillisen todistuksen päättötodistuksen liitteeksi.
|
Arviointi |
|
|
Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Sitä saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen vaadittavat kurssisuoritukset on oltava valmiina.
|
Huomioitavaa |
|
|
LIIKUNTADIPLOMI 1 |
Soveltava |
LID 1 |
|
Liikunnan lukiodiplomin suorittaminen antaa opiskelijalle mahdollisuuden
liikunnallisen osaamisen näyttämiseen. |
Tavoitteet |
|
|
Valtakunnallisen liikunnan lukiodiplomin suorittamisen ehtona on, että opiskelija on suorittanut vähintään viisi liikunnan kurssia, tähän määrään sisältyy myös terveystieto. Tämän lisäksi opiskelija antaa näytöt liikuntatiedoista, liikuntakykyisyydestä ja erityisosaamisesta valitsemassaan lajissa. |
Sisältö |
|
|
Opiskelijan laatiman portfolion ja muun seurannan perusteella todistukseen merkitään myös muut eniten harrastetut lajit, menestyminen kilpaurheilussa ja osallistuminen koulun liikuntatoimintaan pääsääntöisesti lukion aikana. Opiskelija on voinut antaa osan näytöistään jo liikuntatunneilla. |
Oppimisstrategia |
|
|
Todistukseen merkitään opiskelijalle yleisarvosana, joka on liikuntatietojen,
liikuntakykyisyyden, erityisosaamisen jo yhteistyötaitojen arvosanojen
aritmeettinen keskiarvo. Keskiarvo lasketaan sadasosan tarkkuudella ja
pyöristetään kokonaisluvuksi. |
Arviointi |
|
|
|
Huomioitavaa |
|
|
TIETOKIRJADIPLOMI |
Soveltava |
TIED1 |
|
Opiskelijan · lukutaito ja into paranee · yleissivistys paranee · erityisesti kiinnostavan aihealueen tietämys syventyy · valmennus reaalin yo-kokeeseen · valmennus äidinkielen yo-kokeeseen. · valmiudet selviytyä jatko-opinnoissa paranevat |
Tavoitteet |
|
|
Lyhyt kurssikuvaus Opiskelija lukee tietyn määrän tietokirjoiksi luokiteltavia teoksia ja saa siitä yhden koulukohtaisen, soveltavan lukiokurssin. Lisäksi oppilas saa kirjallisen diplomin liitteeksi todistukseensa.
Kirjallisuuden voi valita reaaliaineiden opettajien laatimista kirjalistoista, tai opiskelija voi tehdä omia ehdotuksiaan luettavista kirjoista. Suurin hyöty lukio-opintoja ajatellen on kirjallisuudesta, joka liittyy suoraan jonkin lukion kurssin sisältöön. Eri sopimuksesta jotkut kirjoista voivat olla myös vieraskielisiä tai liittyä aihealueisiin, joita kirjalistoissa ei ole mainittu (esim. tekniikkaan, kulttuuriin).
Kurssin kirjat pisteytetään niiden vaikeustason ja laajuuden mukaan (1 = helpohko, 2 = kohtalaisen vaativa ja 3 = vaativa). Diplomia varten opiskelijan on saatava kokoon 10 pistettä.
Viimeisenä diplomisuorituksena opiskelija laatii kokoavan loppuraportin, joka sisältää oman arvioinnin työn sujumisesta ja siitä, mitä diplomin tekeminen on antanut. |
Sisältö |
|
|
Varsin itsenäinen suorittaminen, mutta opettajien kanssa sovituin strategioin. Diplomiin kuuluu tietokirjallisuuden lukemista ja luettujen teosten arviointia, esittelyä, vertailua tai niissä esiintyvien kysymysten pohdintaa joko kirjallisesti tai suullisesti. |
Oppimisstrategia |
|
|
Tietokirjadiplomi arvioidaan suoritusmerkinnällä: suoritettu/hylätty (myös œ kurssia osasuorituksena mahdollinen). Sen lisäksi kurssista saa erillisen diplomitodistuksen, joka tulee päättötodistuksen liitteeksi. Luetut teokset luetellaan todistuksessa. Arvioijana toimivat ne reaaliaineiden opettajat, joiden alaan teokset kuuluvat, sekä mahdollisesti myös äidinkielen opettaja. |
Arviointi |
|
|
Diplomi on laajuudeltaan yksi lukiokurssi. Diplomia saa suorittaa koko lukion ajan siihen saakka, kun muutkin lukion päättötodistukseen tulevat kurssisuoritukset on oltava valmiina. |
Huomioitavaa |
|