Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Englannin kieli, pitkä oppimäärä (A1-kieli)

 

ENGLANTI 1

Nuori ja hänen maailmansa

Pakollinen

ENA1

·    ohjata opiskelijoita asettamaan tavoitteita ja seuraamaan tavoitteiden saavuttamista

·    rohkaista opiskelijoita puhumaan ja ilmaisemaan mielipiteensä

·    tutustuttaa opiskelijat erilaisiin teksti lajeihin, mm. kaunokirjallisuuteen

·    vahvistaa perusverbiopin hallintaa

 

Tavoitteet

Valoisa elämänasenne, vapaa-aika ja harrastukset, ihmissuhteet ja värien merkitys lähiympäristössämme ja ihmisten välisessä viestinnässä

 

Sisältö

·    ymmärtävä lukeminen: perustiedot tekstien opiskelusta

·    sisällön ennustaminen

·    merkityksen päättely

·    sanasto: kiertoilmaisujen käyttö, ryhmittely ja elaborointi

 

Suullinen viestintä: kurssin painopistealue

·    mielipiteen ilmaiseminen

·    aktiivinen kuunteleminen

·    tahdikkuus ja kohtelias reagointi

·    suulliset esitykset ((Act it out)

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.

 

Arviointi

·    hyvinvointi ja turvallisuus

·    kulttuuri-identiteetti, kulttuurin tuntemus

 

Huomioitavaa

 

ENGLANTI 2

Viestintä ja vapaa-aika

Pakollinen

ENA2

·    oppia matkailuun liittyvää sanastoa

·    oppia kertomaan Suomesta vieraista kulttuureista tuleville

·    oppia passiivi ja kerrata substantiiveista ja artikkeleista pääasiat

·    harjoitella suullisen esityksen pitämistä ja itsenäistä opiskelua

 

Tavoitteet

Matkailun maailma, Amerikka ja amerikkalaisuus, Australia ja australialaisuus, Suomi ja suomalaisuus

 

Sisältö

·    tekstin ymmärtäminen: sisällön ennustaminen, skannaus, merkityksen päättely, tiivistäminen

·    muistiinpanojen tekeminen

·    sanasto: kompensaatiostrategioista sanojen selittäminen, elaborointi

 

Suullinen viestintä; painopistealue

·    puhelinkäyttäytyminen

·    turvalliset  keskustelunaiheet

·    avun pyytäminen ja tien neuvominen

·    selvennyksen pyytäminen

·    samaa ja eri mieltä oleminen

 

Kirjallinen viestintä

·    (TAITOTASO B2)

·    kuvauksen kirjoittaminen

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.

 

Arviointi

·    hyvinvointi ja turvallisuus

·    viestintä- ja mediaosaaminen

·    kulttuuri-identiteetti, kulttuurin tuntemus

 

Huomioitavaa

 

ENGLANTI 3

Opiskelu ja työ

Pakollinen

ENA3

·    jatkaa tavoitteiden asettamista ja oman opiskelun prosessoimista

·    oppia opiskeluun, tulevaisuuden suunnitelmien tekoon ja työelämään liittyvää sanastoa

·    oppia epäsuora esitys, indefiniittipronominit sekä adjektiivien ja adverbien käyttöä

·    vahvistaa suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja kurssin aiheista

 

Tavoitteet

Koulutus ja työelämä ja tulevaisuuteen liittyvät unelmat ja toiveet

 

Sisältö

·    ymmärtävä lukeminen: tekstiin virittäytyminen, aikaisempien tietojen aktivointi, tekstin merkkien lukeminen, merkityskartan tekeminen ja kysymysten esittäminen

·    sanasto: sanaston etukäteissyöttö, kollokaatiot ja passiivisen sanaston aktivointi

 

Suullinen viestintä

·    epäröinti

·    suostuttelu

·    neuvojen antaminen ja vastaanottaminen

·    suulliset esitykset; haastattelut; artikkelin raportointi

 

Kirjallinen viestintä

·    (TAITOTASO B2)

·    virallinen kirje: työpaikan haku • CV:n laatiminen

·    infoviestin laatiminen: lisätietojen pyytäminen

·    sähköpostiviestin kirjoittaminen

·    kuvauksen kirjoittaminen

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.

 

Arviointi

·    aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys

·    turvallisuus ja hyvinvointi

 

Huomioitavaa

 

ENGLANTI 4

Yhteiskunta ja ympäröivä maailma

Pakollinen

ENA4

·    oppia yhteiskunnan, sosiaaliturvajärjestelmän, kuluttamisen, politiikan ja oikeudenkäytön kuvailussa tarvittavaa sanastoa

·    vahvistaa ymmärtävän lukemisen strategioiden hallintaa

·    oppia vaillinaiset apuverbit, relatiivipronominit, linkkisanojen käyttö ja paljoussanat

·    vahvistaa suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja kurssin aiheista

 

Tavoitteet

Yhteiskunnan rakenteet, erilaiset yhteisöt ja yksilön valinnat

 

Sisältö

·    ymmärtävä lukeminen: pääasioiden etsiminen tekstistä eri tavoin: story grammar, merkityskartta, avainkäsitteiden alleviivaus, tiivistelmän laatiminen ja kysymysten esittäminen

·    sanasto: kielellisten vihjeiden käyttäminen