Kontiolahden
lukion opetussuunnitelma 2005
Englannin kieli, pitkä oppimäärä (A1-kieli)
ENGLANTI 1 Nuori ja hänen maailmansa |
Pakollinen |
ENA1 |
· ohjata opiskelijoita asettamaan tavoitteita ja seuraamaan tavoitteiden saavuttamista · rohkaista opiskelijoita puhumaan ja ilmaisemaan mielipiteensä · tutustuttaa opiskelijat erilaisiin teksti lajeihin, mm. kaunokirjallisuuteen · vahvistaa perusverbiopin hallintaa
|
Tavoitteet |
|
Valoisa elämänasenne, vapaa-aika ja harrastukset, ihmissuhteet ja värien merkitys lähiympäristössämme ja ihmisten välisessä viestinnässä
|
Sisältö |
|
· ymmärtävä lukeminen: perustiedot tekstien opiskelusta · sisällön ennustaminen · merkityksen päättely · sanasto: kiertoilmaisujen käyttö, ryhmittely ja elaborointi
Suullinen viestintä: kurssin painopistealue · mielipiteen ilmaiseminen · aktiivinen kuunteleminen · tahdikkuus ja kohtelias reagointi · suulliset esitykset ((Act it out)
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
· hyvinvointi ja turvallisuus · kulttuuri-identiteetti, kulttuurin tuntemus
|
Huomioitavaa |
ENGLANTI 2 Viestintä ja vapaa-aika |
Pakollinen |
ENA2 |
· oppia matkailuun liittyvää sanastoa · oppia kertomaan Suomesta vieraista kulttuureista tuleville · oppia passiivi ja kerrata substantiiveista ja artikkeleista pääasiat · harjoitella suullisen esityksen pitämistä ja itsenäistä opiskelua
|
Tavoitteet |
|
Matkailun maailma, Amerikka ja amerikkalaisuus, Australia ja australialaisuus, Suomi ja suomalaisuus
|
Sisältö |
|
· tekstin ymmärtäminen: sisällön ennustaminen, skannaus, merkityksen päättely, tiivistäminen · muistiinpanojen tekeminen · sanasto: kompensaatiostrategioista sanojen selittäminen, elaborointi
Suullinen viestintä; painopistealue · puhelinkäyttäytyminen · turvalliset keskustelunaiheet · avun pyytäminen ja tien neuvominen · selvennyksen pyytäminen · samaa ja eri mieltä oleminen
Kirjallinen viestintä · (TAITOTASO B2) · kuvauksen kirjoittaminen
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
· hyvinvointi ja turvallisuus · viestintä- ja mediaosaaminen · kulttuuri-identiteetti, kulttuurin tuntemus
|
Huomioitavaa |
ENGLANTI 3 Opiskelu ja työ |
Pakollinen |
ENA3 |
· jatkaa tavoitteiden asettamista ja oman opiskelun prosessoimista · oppia opiskeluun, tulevaisuuden suunnitelmien tekoon ja työelämään liittyvää sanastoa · oppia epäsuora esitys, indefiniittipronominit sekä adjektiivien ja adverbien käyttöä · vahvistaa suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja kurssin aiheista
|
Tavoitteet |
|
Koulutus ja työelämä ja tulevaisuuteen liittyvät unelmat ja toiveet
|
Sisältö |
|
· ymmärtävä lukeminen: tekstiin virittäytyminen, aikaisempien tietojen aktivointi, tekstin merkkien lukeminen, merkityskartan tekeminen ja kysymysten esittäminen · sanasto: sanaston etukäteissyöttö, kollokaatiot ja passiivisen sanaston aktivointi
Suullinen viestintä · epäröinti · suostuttelu · neuvojen antaminen ja vastaanottaminen · suulliset esitykset; haastattelut; artikkelin raportointi
Kirjallinen viestintä · (TAITOTASO B2) · virallinen kirje: työpaikan haku CV:n laatiminen · infoviestin laatiminen: lisätietojen pyytäminen · sähköpostiviestin kirjoittaminen · kuvauksen kirjoittaminen
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
· aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys · turvallisuus ja hyvinvointi
|
Huomioitavaa |
ENGLANTI 4 Yhteiskunta ja ympäröivä maailma |
Pakollinen |
ENA4 |
· oppia yhteiskunnan, sosiaaliturvajärjestelmän, kuluttamisen, politiikan ja oikeudenkäytön kuvailussa tarvittavaa sanastoa · vahvistaa ymmärtävän lukemisen strategioiden hallintaa · oppia vaillinaiset apuverbit, relatiivipronominit, linkkisanojen käyttö ja paljoussanat · vahvistaa suullisia ja kirjallisia viestintätaitoja kurssin aiheista
|
Tavoitteet |
|
Yhteiskunnan rakenteet, erilaiset yhteisöt ja yksilön valinnat
|
Sisältö |
|
· ymmärtävä lukeminen: pääasioiden etsiminen tekstistä eri tavoin: story grammar, merkityskartta, avainkäsitteiden alleviivaus, tiivistelmän laatiminen ja kysymysten esittäminen · sanasto: kielellisten vihjeiden käyttäminen |