Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Muut koulukohtaiset ja soveltavat kurssit
EUROSCOLA |
Soveltava |
EURO1 |
Kurssin tavoitteena on lisätä opiskelijoiden Euroopan unioni-tietoutta, perehdyttää heidät Euroopan unionin ja parlamentintyöskentelyyn. Opiskelijat totutetaan kurssilla itsenäiseen työskentelyyn ja asioiden esittämiseen vieraalla kielellä. Kurssi toteutetaan yhdessä historian ja kieltenopettajien kanssa. Kurssi sisältää myös Bryssel- tai Strasbourg-tietoutta riippuen matkakohteesta sekä kulttuurien kohtaamiseen liittyviä harjoituksia. |
Tavoitteet |
|
Euroscola-päivän ohjelmaan kuuluu aamiainen, jonka jälkeen siirrytään parlamentin istuntosaliin ja asetutaan parlamentinjäsenten paikoille kuuntelemaan koulujen esittelypuheenvuoroja. Aamupäivällä parlamentin virkamiehet kertovat EU:n toiminnasta ja vastaavat kysymyksiin. Parlamentti tarjoaa oppilaille, heidän opettajilleen ja Euroscolaa seuraaville toimittajille lounaan. |
Sisältö |
|
Iltapäivällä ovat vuorossa ryhmätyöt. Osallistujat on jaettu etukäteen ryhmiin. Saman aiheen saaneet ryhmät eri maista kootaan yhteen ja nämä monikansalliset työryhmät tekevät omasta aiheestaan esityksen, joka arvioidaan myöhemmin iltapäivällä jälleen täysistunnossa. Parhaaksi äänestetty ryhmätyö välitetään Euroopan parlamentin puhemiehelle. Ryhmätöiden aiheet liittyvät Euroopan unionin ajankohtaisiin kysymyksiin ja tulevaisuuden haasteisiin. Päivän aikana järjestetään myös tietokilpailu, jossa testataan mm. eurooppalaisen kulttuurin tuntemusta. Opettajilla on puolestaan mahdollisuus keskustella toistensa kanssa ja solmia uusia kontakteja. |
Oppimisstrategia |
|
Suoritusmerkintä
|
Arviointi |
|
Euroopan parlamentti korvaa osan matkakuluista. Tukea maksetaan enintään 35 osallistujalle, joista opettajia tai valvojia voi olla yksi kymmentä oppilasta kohden. Matkakorvauksen suuruus ryhmän kotipaikan ja Euroscola-kokouspaikan väliseen matkaan.
|
Huomioitavaa |
GUIDE 1 |
Soveltava |
GUI1 |
Opiskelija · omaa tiedot ja taidot toimiakseen oppaana, toimitsijana tai attasheana erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä urheilukilpailuissa tai muissa merkittävissä tapahtumissa · ymmärtää edustavansa omalla toiminnallaan ja esiintymisellään omaa kouluaan, kotikuntaansa ja maataan · kykenee ohjauksen alaisena vastuulliseen ja itsenäiseen työskentelyyn tehtävissään · saa tehtävissään kokemusta asiakastyöstä · ymmärtää kielitaidon merkityksen ja haluaa edelleen kehittää omaa kielitaitoaan
|
Tavoitteet |
|
· Kunnan ja Kontiolahden urheilijoiden ry:n pitämät luennot · Oppaan, toimitsijan ja attashean tehtävät ja niihin valmistautuminen · toimiminen oppaan, toimitsijan tai attashean tehtävissä kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa tai muissa merkittävissä tapahtumissa · Oppaan ammattitaidon kehittäminen seuraavilla osa-alueilla: kulttuurien tuntemus, edustaminen, protokolla, estetiikka, lainsäädäntö · oman toiminnan kehittäminen ja kriittinen tarkastelu
|
Sisältö |
|
Luennot, alustukset, osallistuminen valmisteleviin kokoontumisiin ja koulutukseen. Toiminta kilpailupaikalla.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja ohjaajan palautteeseen. Opiskelija laatii toiminnastaan loppuraportin. Arviointi hyväksytty/hylätty. Lisäksi annetaan erillinen todistus.
|
Arviointi |
|
Toteutus yhteistyössä Kontiolahden kunnan ja Kontiolahden Urheilijat ry:n kanssa.
|
Huomioitavaa |
GUIDE 2 |
Soveltava |
GUI 2 |
Opiskelija · omaa tiedot ja taidot toimiakseen ja kehittyäkseen oppaana, toimitsijana tai attasheana erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä urheilukilpailuissa tai muissa merkittävissä tapahtumissa · ymmärtää edustavansa omalla toiminnallaan ja esiintymisellään omaa kouluaan, kotikuntaansa ja maataan · kykenee ohjauksen alaisena vastuulliseen ja yhä itsenäisempään työskentelyyn tehtävissään · saa tehtävissään laajenevaa kokemusta asiakastyöstä · ymmärtää kielitaidon merkityksen ja osoittaa halua edelleen kehittää omaa kielitaitoaan
|
Tavoitteet |
|
· Kunnan ja Kontiolahden urheilijoiden ry:n pitämät luennot · Oppaan, toimitsijan ja attashean tehtävät ja niihin valmistautuminen · toimiminen yhä vastuullisimmissa ja itsenäisimmissä oppaan, toimitsijan tai attashean tehtävissä kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa tai muissa merkittävissä tapahtumissa · Oppaan ammattitaidon kehittäminen seuraavilla osa-alueilla: kulttuurien tuntemus, edustaminen, protokolla, estetiikka, lainsäädäntö · oman toiminnan kehittäminen ja kriittinen tarkastelu
|
Sisältö |
|
Luennot, alustukset, osallistuminen valmisteleviin kokoontumisiin ja koulutukseen. Toiminta kilpailupaikalla.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja ohjaajan palautteeseen. Opiskelija laatii toiminnastaan loppuraportin. Arviointi hyväksytty/hylätty. Lisäksi annetaan erillinen todistus.
|
Arviointi |
|
Toteutus yhteistyössä Kontiolahden kunnan ja Kontiolahden Urheilijat ry:n kanssa. Kurssin suorittaminen edellyttää Guide 1 kurssin suoritusta. Guide 2 kurssi edellyttää myös yhä itsenäisempää otetta oppaan, toimitsijan tai attashean tehtävissä.
|
Huomioitavaa |
KANSAINVÄLISYYSKURSSIT 1 ja 2 |
Soveltava |
COM1, COM2 |
Kurssin tavoitteena on luoda toimivia kansainvälisiä kontakteja, lisätä tietämystä eri maista, niiden luonnosta ja kirjallisuudesta sekä kulttuurista, vähentää ennakkoluuloja, lisätä mahdollisuuksia eri kielten käyttöön myös autenttisissa tilanteissa, antaa opiskelijoille mahdollisuuksia erilaisten pienten projektien organisointiin ja läpiviemiseen sekä tuoda vaihtelua opiskelun arkeen.
|
Tavoitteet |
|
Kurssi toteutetaan koulun Comenius-projektin yhteydessä. Kurssi alkaa esittelykierroksella. Opiskelijat toimivat ryhmissä ja laativat suppean kirjallisen esitteen tai videoesittelyn lähetettäväksi yhteen partnerikouluista. Tuotteessa esitellään Kontiolahtea, omaa kouluamme sekä ryhmän jäseniä. Kuva-aineisto on osittain itse kuvattua, osittain valmismateriaalia. Tavoite on herättää kiinnostusta kouluamme kohtaan. Partnerikoulu, joka saa esitteen, lähettää vastaavan aineiston tänne esille pantavaksi. Tästä on tarkoitus aloittaa säännöllinen yhteys kyseisen koulun kanssa, jota pidetään yllä sähköpostin ja tavallisen postin välityksellä.
Kurssi tuottaa materiaalia projektin tarpeisiin sekä editoi materiaalia, jota sille on toimitettu muista lähteistä, esim. biologian/maantieteen kursseilta tai partnerikouluista. Lopputuotteita voivat olla esim. lehtiartikkelit, piirrokset, sarjakuvat, itse lehden toimitus aineistosta, joka tulee kaikista partnerikouluista, video-, CD-ROM- tai DVD-ohjelma, musiikkikasetti tai muu äänite; tai seinäesitteet ja kartat.
Kurssin tehtäviin kuuluu myös oppaana toimiminen ulkomaisille vieraille.
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Merkinnän kurssista saa, kun on ollut aktiivisesti ja säännöllisesti mukana toiminnassa ja hoitanut sovitut tehtävät aikataulun mukaan. Kurssiin osallistuminen edellyttää, että opiskelija on valmis käyttämään työhön ja osallistumiseen tapaamisiin myös koulun ulkopuolista aikaa.
|
Arviointi |
|
Kurssiin voi osallistua kahtena eri vuotena.
|
Huomioitavaa |
LEIRIKOULU 1 |
Soveltava |
LEI1 |
Tutustuttaa opiskelijan uuteen eurooppalaiseen yhteiskuntaan ja edesauttaa opiskelijan persoonallista kasvua ja yhteistoiminnallisuutta. |
Tavoitteet |
|
Leirikoulu integroituu eri oppiaineiden opiskeluun. Leirikoulun ohjelma suunnitellaan yhdessä opettajien ja opiskelijoiden kanssa, hankitaan varoja yhteistoiminnassa eri yritysten ja järjestöjen kanssa, tutustutaan kohteeseen ennakkoon mm. tekemällä tutkielmia, jotka esitetään mahdollisuuksien mukaan kohteessa paikan päällä ja pidetään oppimispäiväkirjaa matkan aikana.
|
Sisältö |
|
Aktiivinen osallistuminen matkan suunnitteluun ja varojenhankintaan sekä tutkielman tekeminen. Oppimiselämykset ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
|
Oppimisstrategia |
|
Suoritusmerkintä.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |