Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
FYSIIKAN LABOROINTI (œ
kurssia ) |
Soveltava |
FY LAB |
Opiskelija oppii: · fysiikan kokeellisuutta · suunnittelemaan ja havainnoimaan kokeita · arvioimaan kokeiden tuloksia · tekemään työselosteet |
Tavoitteet |
|
· mekaniikan, lämpöopin, aaltoliikeopin, säteilyn, sähkön ja magnetismin mittauksia. Kokeissa käytetään monipuolisia mittauslaitteita. |
Sisältö |
|
Kurssilla työskennellään pienryhmissä. Tutkittavasta ilmiöstä tehdään havaintoja suunniteltujen kokeiden perusteella, arvioidaan kokeiden tuloksia ja tehdään työseloste. |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus). Kurssi arvioidaan merkinnällä suoritettu/hylätty. |
Arviointi |
|
Kurssi voidaan aloittaa toisen vuosikurssin keväällä ja sitä jatketaan kolmannella vuosikurssilla. |
Huomioitavaa |
TÄHTITIEDE 1 |
Soveltava |
TÄHTI1 |
Kurssin tavoitteena on riittävät perustiedot, jotta opiskelija voi jatkaa opiskelua itsenäisesti harrastaen. Kurssi voi antaa myös pohjan yliopistollisiin jatko-opiskeluihin. |
Tavoitteet |
|
Kurssin aikana opiskellaan tähtitieteen perusteet. Kurssilla tutustutaan aurinkokuntaan, tähtiavaruuteen, galaksiavaruuteen ja maailmankaikkeuteen. Lopulliseen kurssin sisältöön vaikuttaa opiskelijoiden kiinnostuksen kohteet ja eri opettajien erityisosaaminen. |
Sisältö |
|
Tähtitiede on havainnoiva luonnontiede, jossa teoria on hyväksyttävissä vain jos ilmiö ei ole ristiriidassa havainnon kanssa. Tähtitaivasta havainnoidaan kurssilla monin tavoin. |
Oppimisstrategia |
|
Kurssi arvioidaan hyväksytyksi, kun opiskelijan osallistuminen kurssille on jatkuvaa ja hän on tehnyt kurssiin liittyvät tehtävät.
|
Arviointi |
|
Integrointi: Joensuun Yliopisto, Seulaset ry ja Jakokosken tähtitorni |
Huomioitavaa |