Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Historia
Lukion historian opetus luo opiskelijalle edellytyksiä ymmärtää eri aikakausien luonnetta, oman aikansa ongelmia ja muutosprosesseja sekä auttaa häntä hahmottamaan kansainvälistä maailmaa. Historia on yksilöllistä, kansallista ja eurooppalaista identiteettiä luova oppiaine.
Opetuksen lähtökohtana ovat historian luonne tieteenalana ja sen tiedon muodostumisen perusteet. Sen vuoksi huomiota kiinnitetään tietojen kriittiseen pohdintaan ja tulkintaan sekä pyritään ottamaan huomioon ilmiöiden moniperspektiivisyys. Historian keskeisiä käsitteitä ovat aika, muutos ja jatkuvuus sekä syy-yhteydet. Muutoksen analyysia korostavana oppiaineena historia luo mahdollisuuksia käsitellä tulevaisuutta sekä arvioida tulevaisuuteen liittyvä mahdollisuuksia. Opetuksessa korostetaan ihmisen ja ympäristön välistä suhdetta sekä inhimillisen kulttuurin laaja-alaisuutta, kulttuurien erilaisuuden ymmärtämistä ja kansainvälisen yhteisymmärryksen merkitystä. Oman maan menneisyyttä tarkastellaan maailmanhistorian taustaa vasten.
Opetuksen tavoitteet
Historian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija · oppii tuntemaan Suomen ja maailmanhistorian päälinjat ja keskeisimmät historialliset tapahtumat sekä niiden taustat ja seuraamukset · näkee nykyhetken historiallisen kehityksen tuloksena ja tulevaisuuden lähtökohtana, kykenee suhteuttamaan oman aikansa ja itsensä historian jatkumoon ja näin rakentamaan historiatietoisuuttaan · osaa hankkia menneisyyttä koskevaa tietoa ja arvioida sitä kriittisesti sekä ymmärtää sen monitulkintaisuuden, suhteellisuuden ja syy-yhteyksien monisäikeisyyden · osaa arvioida menneisyyden ihmisen toimintaa ja historiallisia ilmiöitä kunkin ajan omista lähtökohdista sekä nykyajan näkökulmasta · ymmärtää kulttuurin erilaisia ilmenemismuotoja ja niiden erilaisuutta · saa aineksia ihmisoikeuksia ja demokratiaa arvostavan maailmankuvan luomiseen sekä toimintaan vastuullisena kansalaisena.
Arviointi
Oppimisen arvioinnin perusteina ovat historialle ominaiset taidot ja ajattelutavat sekä oppimäärän keskeisten sisältöjen hallinta. Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota opiskelijan valmiuteen rakentaa tiedoistaan jäsentyneitä kokonaisuuksia, erottaa olennainen ja epäolennainen tieto toisistaan, hallita aikasuhteita ja syy-yhteyksiä sekä arvioida historian ilmiöitä ja tiedonlähteitä kriittisesti. Kurssien arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä: kokeiden asemasta voidaan käyttää opintotehtäviä, tutkielmia ja muita vaihtoehtoisia arviointikeinoja.
|
HISTORIA 1 Ihminen, ympäristö ja kulttuuri |
Pakollinen |
HI1 |
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija · ymmärtää ihmisen ja luonnon välisen riippuvuussuhteen osana kestävää kehitystä · ymmärtää, miten ihminen käyttää luonnonvaroja toimeentulon lähteenä ja miten se vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntarakenteeseen · tuntee tuotantotalouden kehityslinjat ja vaikutukset elämäntapaan · tietää väestönkasvun pääpiirteet ja siihen vaikuttavat tekijät. |
Tavoitteet |
|
Esihistoria pyyntikulttuurin aika · ihmisen kehitysvaiheet · keräilijöiden ja metsästäjien elämäntapa Maanviljely ja sen aiheuttamat muutokset · työnjako ja kulttuurin synty · suurten jokilaaksojen kulttuurit Välimeren talousalue antiikin aikana · Kreikan talouselämä · Rooma miljoonakaupunki ja imperiumi · orjuus ja antiikin ajan tekniikka Keskiajan talous- ja yhteiskuntajärjestelmä · feodaaliyhteiskunta · keskiajan väestö, kauppa ja kaupunki Löytöretket · löytöretkien edellytykset ja seuraukset · maailmantalouden syntyminen Teollistuva maailma · tekniset innovaatiot ja koneteollisuuden alkuvaiheet · muutokset sukupuolten työnjaossa · yhteiskunnalliset muutokset ja ympäristövaikutukset · muutokset kaupunkirakenteessa Globaali kulutusyhteiskunta · raaka-aineiden ja markkinoiden jakaminen · massatuotanto ja kulutusyhteiskunta · sosialistinen suunnitelmatalous · kolmannen maailman muotoutuminen · kasvun rajat ja uudet haasteet |
Sisältö |
|
Tutkivan oppimiseen perustuvia erilaisia tehtäviä kuten innovaatioiden kehitysvaiheiden ja ympäristön muutosten tarkastelua. |
Oppimisstrategia |
|
Numeroarviointi, joka perustuu kirjalliseen kokeeseen ja opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin. |
Arviointi |
|
Aihekokonaisuuksista käsitellään kestävää kehitystä sekä teknologiaa ja yhteiskuntaa. |
Huomioitavaa |
HISTORIA 2 Eurooppalainen ihminen |
Pakollinen |
HI2 |
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija · ymmärtää, mistä eurooppalaisuus rakentuu tutustumalla sen keskeiseen kulttuuriperintöön · ymmärtää tieteen saavutusten merkityksen ihmisen maailmankuvan muokkaajana · osaa analysoida kulttuuri-ilmiöitä aikakautensa ilmentäjinä · tuntee yhteiskunnallisen kehityksen taustalla vaikuttavia aatehistoriallisia virtauksia · tuntee eri aikakausien elämäntapoja ja maailmankuvaa. |
Tavoitteet |
|
Antiikin aika · demokratian synty · antiikin kulttuuri · uskonnon merkitys kulttuurissa
Uuden ajan murros · renessanssi ja tiedon vallankumous · uskonpuhdistus · barokki itsevaltiuden ja vastauskonpuhdistuksen ilmentäjänä · luonnontieteellisen maailmankuvan synty
Valistuksen aikakausi · valistusfilosofia ja sen vaikutukset yhteiskuntaan ja taiteeseen |