Käsityö

 

Käsityön opetus lukiossa tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää käsityötaitojaan teknisen työn ja tekstiilityön alueilla.

Opiskelu lisää erilaisten käsityötekniikoiden ja työtapojen hallintaa, materiaalien ja käsitteistön tuntemusta sekä teknologian ymmärtämystä.

 

Tavoitteena käsityön kursseilla on tutustua monipuolisesti eri tekniikoihin ja suunnitella ja valmistaa persoonallisia ja laadukkaita tuotteita.

Käsityön opiskelu lukiossa painottuu luovaan käsityölliseen toimintaan, ongelmanratkaisuun ja tuotesuunnitteluun. Käsityön opiskelussa

ideoiden kehittely, tiedonhankintataidot ja oman työskentelyprosessin hallinta ovat tärkeässä asemassa.

 

Käsityöprosessin arvioinnin tavoitteena on kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja ja ohjata opiskelijaa laadukkaiden ja

tarkoituksenmukaisten tuotteiden valmistamisessa. Arvioinnissa otetaan huomioon suunnittelu, työskentely sekä valmistuneet tuotteet.

 

Käsityöstä on mahdollisuus suorittaa myös lukiodiplomi.

 

TEKNINEN TYÖ 1

Puutekniikka

TEK1

Kurssilla kerrataan ja syvennetään peruskoulun teknisen työn oppimäärien sisältöjä.

Kurssin päättyessä opiskelija mm:

  • pystyy itsenäisesti käyttämään koulun teknisen työn puutekniikan välineitä ja koneita.
  • ymmärtää työturvallisuuden merkityksen.
  • omaa kokonaisvaltaisen käsityksen käsityöllisesti tai teollisesti valmistetun tuotteen muotoilu- ja valmistusprosessista.
  • on saanut lisää valmiuksia tekniikan alan jatko-opintoihin

Tavoitteet

  • Puualan peruskoneiden toimintaperiaatteet
  • Puutuotteiden suunnittelun perusperiaatteita
    • tuotteensuunnittelun perusteita
    • materiaalit
    • liitokset
    • pintakäsittelymenetelmät

Sisältö

Kurssin alussa opettaja ja opiskelijat sopivat mitä oppimisstrategiaa on syytä käyttää huomioiden teknisen työn projektit ja oppilaiden lähtötaso. Itsenäistä soveltavaa työskentelyä käytetään, kun opiskelijat omaavat peruskouluopintojen pohjalta riittävästi rutinoituneita työtapoja. Opettajajohtoisia työtapoja on syytä käyttää kun opiskelijat esim. eivät ole osallistuneet teknisen työn valinnaiskursseille peruskoulussa. 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentelyn ja harjoitustöiden arviointi). Opiskelija laatii kurssista portfolion.

Arviointi

Suositellaan suoritettavaksi ensimmäisen vuoden aikana.

Kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Mikäli et ole opiskellut peruskoulussa teknistä työtä, laadimme sinulle oman perustekniikoihin keskittyvän opintosuunnitelman.

Projektiaiheita, joista kurssin alussa valitaan muutama, joista kurssi rakentuu: puutuotteen entisöinti, levyrakenteinen tuote, sorvaus, koristeveisto yms.

Kurssimateriaalit maksavat 0 € - 100 € riippuen opiskelijan valitsemasta projektista.

Huomioitavaa

TEKNINEN TYÖ 2

Metallitekniikka

TEK2

Kurssilla kerrataan ja syvennetään peruskoulun teknisen työn oppimäärien sisältöjä.

Kurssin päättyessä opiskelija mm:

  • pystyy itsenäisesti käyttämään koulun teknisen työn metallitekniikan välineitä ja koneita
  • ymmärtää työturvallisuuden merkityksen.
  • omaa kokonaisvaltaisen käsityksen käsityöllisesti tai teollisesti valmistetun tuotteen muotoilu- ja valmistusprosessista.
  • on saanut lisää valmiuksia tekniikan alan jatko-opintoihin

Tavoitteet

  • Metallialan peruskoneiden toimintaperiaatteet
  • Metallituotteiden suunnittelun perusperiaatteita
    • tuotteensuunnittelun perusteita
    • materiaalit
    • liitokset 
    • pintakäsittelymenetelmät

Sisältö

Kurssin alussa opettaja ja opiskelijat sopivat mitä oppimisstrategiaa on syytä käyttää huomioiden teknisen työn projektit ja oppilaiden lähtötaso. Itsenäistä soveltavaa työskentelyä käytetään, kun opiskelijat omaavat peruskouluopintojen pohjalta riittävästi rutinoituneita työtapoja. Opettajajohtoisia työtapoja on syytä käyttää kun opiskelijat esim. eivät ole osallistuneet teknisen työn valinnaiskursseille peruskoulussa

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentelyn ja harjoitustöiden arviointi). Opiskelija laatii kurssista portfolion.

Arviointi

Suositellaan suoritettavaksi toisen vuoden aikana.

Kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Mikäli et  esim. ole opiskellut peruskoulussa teknistä työtä, laadimme sinulle oman perustekniikoihin keskittyvän opintosuunnitelman.

Projektiaiheita, joista kurssin alussa valitaan muutama, joista kurssi rakentuu: hitsatut metallirakenteet (pöydät, tuolit yms.), metallitaonta, mekanismit, kierrätysmateriaalien käyttö, kivityöt yms. Kurssimateriaalit maksavat 0 € - 100 € riippuen opiskelijan valitsemasta projektista.

Huomioitavaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEKSTIILITYÖ 1

Lankatekniikat

TES1

Kurssin tavoitteena on

  • tutustua monipuolisesti lanka- ja erikoistekniikoihin
  • suunnitella ja valmistaa käyttökelpoinen tuote jollakin esitellyistä tekniikoista
  • kehittää omia käsityötaitoja
  • laajentaa materiaalituntemusta
  • kehittää suunnittelu- ja arviointitaitoja

Tavoitteet

Kurssilla tutustutaan mahdollisimman monipuolisesti siihen, mitä erilaisista langoista voi tehdä. Tekniikat, joihin tutustutaan, päätetään yhdessä opiskelijoiden kanssa. Käytettäviä tekniikoita ovat esimerkiksi

  • makramee
  • nyörit ja nauhat
  • neulonta
  • virkkaus
  • koukkuaminen

Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat saamansa tiedon avulla joko yhden ison työn tai pienistä osista muodostuvan kokonaisuuden.

Sisältö

Kurssilla käytetään paljon toiminnallisia työtapoja, kuten materiaali- ja tekniikkakokeilut. Opiskelussa painotetaan ongelmanratkaisua, itsenäistä tiedonhankintaa sekä oman työskentelyn suunnittelua ja arviointia.

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja töiden arviointiin. Kurssin aikana toteutetusta tuotteesta laaditaan portfolio.

Arviointi

Tekstiilityön kurssien suoritusjärjestys on vapaa. Kursseille voi osallistua, vaikkei olisi peruskoulussa suorittanut valinnaista tekstiilityötä, sillä kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti.

Opiskelija vastaa itse kurssin materiaalikustannuksista.

Huomioitavaa

 

 

 

 

 

TEKSTIILITYÖ 2

Ompelutekniikat

TES2

Kurssin tavoitteena on

  • suunnitella ja valmistaa itselle asukokonaisuus tai sen osa
  • kehittää vaateompelussa tarvittavia taitoja
  • tutustua ompelemalla tehtäviin koristelutekniikoihin
  • laajentaa materiaalituntemustaan
  • kehittää omia käsityötaitojaan
  • kehittää suunnittelu- ja arviointitaitoja

Tavoitteet

Kurssin aikana suunnitellaan itselle sopiva asukokonaisuus ja valmistetaan jokin osa asukokonaisuudesta. Suunnittelun tueksi tutustutaan eri vartalotyypeille parhaiten sopiviin vaatemalleihin, itselle sopiviin väreihin ja värien vaikutukseen pukeutumisessa. Opetellaan keskeisten kaavamuutosten tekeminen, jotta vaatteesta saadaan omille mitoille sopiva.

Kurssilla on tarkoitus ommella itselle jokin vaativampi vaate. Esimerkiksi vanhojenpäiväpuvun ompelu on kurssilla mahdollista. Tutustutaan kankaan koristelutekniikoihin, kuten konekirjonta tai helmikirjonta, pienten kokeilujen avulla.

Sisältö

Kurssilla käytetään paljon toiminnallisia työtapoja, kuten materiaali- ja tekniikkakokeilut. Opiskelussa painotetaan ongelmanratkaisua, itsenäistä tiedonhankintaa sekä oman työskentelyn suunnittelua ja arviointia.

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja töiden arviointiin. Kurssin aikana toteutetusta tuotteesta laaditaan portfolio.

Arviointi

Tekstiilityön kurssien suoritusjärjestys on vapaa. Kursseille voi osallistua, vaikkei olisi peruskoulussa suorittanut valinnaista tekstiilityötä, sillä kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti.

Opiskelija vastaa itse kurssin materiaalikustannuksista.

Huomioitavaa