Käsityön opetus lukiossa tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää käsityötaitojaan teknisen työn ja tekstiilityön alueilla.
Opiskelu lisää erilaisten käsityötekniikoiden ja työtapojen hallintaa, materiaalien ja käsitteistön tuntemusta sekä teknologian ymmärtämystä.
Tavoitteena käsityön kursseilla on tutustua monipuolisesti eri tekniikoihin ja suunnitella ja valmistaa persoonallisia ja laadukkaita tuotteita.
Käsityön opiskelu lukiossa painottuu luovaan käsityölliseen toimintaan, ongelmanratkaisuun ja tuotesuunnitteluun. Käsityön opiskelussa
ideoiden kehittely, tiedonhankintataidot ja oman työskentelyprosessin hallinta ovat tärkeässä asemassa.
Käsityöprosessin arvioinnin tavoitteena on kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja ja ohjata opiskelijaa laadukkaiden ja
tarkoituksenmukaisten tuotteiden valmistamisessa. Arvioinnissa otetaan huomioon suunnittelu, työskentely sekä valmistuneet tuotteet.
Käsityöstä on mahdollisuus suorittaa myös lukiodiplomi.
TEKNINEN TYÖ 1Puutekniikka |
TEK1 |
Kurssilla kerrataan ja syvennetään peruskoulun teknisen työn oppimäärien sisältöjä. Kurssin päättyessä opiskelija mm:
|
Tavoitteet |
|
Sisältö |
Kurssin alussa opettaja ja opiskelijat sopivat mitä oppimisstrategiaa on syytä käyttää huomioiden teknisen työn projektit ja oppilaiden lähtötaso. Itsenäistä soveltavaa työskentelyä käytetään, kun opiskelijat omaavat peruskouluopintojen pohjalta riittävästi rutinoituneita työtapoja. Opettajajohtoisia työtapoja on syytä käyttää kun opiskelijat esim. eivät ole osallistuneet teknisen työn valinnaiskursseille peruskoulussa. |
Oppimisstrategia |
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentelyn ja harjoitustöiden arviointi). Opiskelija laatii kurssista portfolion. |
Arviointi |
Suositellaan suoritettavaksi ensimmäisen vuoden aikana. Kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Mikäli et ole opiskellut peruskoulussa teknistä työtä, laadimme sinulle oman perustekniikoihin keskittyvän opintosuunnitelman. Projektiaiheita, joista kurssin alussa valitaan muutama, joista kurssi rakentuu: puutuotteen entisöinti, levyrakenteinen tuote, sorvaus, koristeveisto yms. Kurssimateriaalit maksavat 0 - 100 riippuen opiskelijan valitsemasta projektista. |
Huomioitavaa |
TEKNINEN TYÖ 2Metallitekniikka |
TEK2 |
Kurssilla kerrataan ja syvennetään peruskoulun teknisen työn oppimäärien sisältöjä. Kurssin päättyessä opiskelija mm:
|
Tavoitteet |
|
Sisältö |
Kurssin alussa opettaja ja opiskelijat sopivat mitä oppimisstrategiaa on syytä käyttää huomioiden teknisen työn projektit ja oppilaiden lähtötaso. Itsenäistä soveltavaa työskentelyä käytetään, kun opiskelijat omaavat peruskouluopintojen pohjalta riittävästi rutinoituneita työtapoja. Opettajajohtoisia työtapoja on syytä käyttää kun opiskelijat esim. eivät ole osallistuneet teknisen työn valinnaiskursseille peruskoulussa |
Oppimisstrategia |
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentelyn ja harjoitustöiden arviointi). Opiskelija laatii kurssista portfolion. |
Arviointi |
Suositellaan suoritettavaksi toisen vuoden aikana. Kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Mikäli et esim. ole opiskellut peruskoulussa teknistä työtä, laadimme sinulle oman perustekniikoihin keskittyvän opintosuunnitelman. Projektiaiheita, joista kurssin alussa valitaan muutama, joista kurssi rakentuu: hitsatut metallirakenteet (pöydät, tuolit yms.), metallitaonta, mekanismit, kierrätysmateriaalien käyttö, kivityöt yms. Kurssimateriaalit maksavat 0 - 100 riippuen opiskelijan valitsemasta projektista. |
Huomioitavaa |
TEKSTIILITYÖ 1Lankatekniikat |
TES1 |
Kurssin tavoitteena on
|
Tavoitteet |
Kurssilla tutustutaan mahdollisimman monipuolisesti siihen, mitä erilaisista langoista voi tehdä. Tekniikat, joihin tutustutaan, päätetään yhdessä opiskelijoiden kanssa. Käytettäviä tekniikoita ovat esimerkiksi
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat saamansa tiedon avulla joko yhden ison työn tai pienistä osista muodostuvan kokonaisuuden. |
Sisältö |
Kurssilla käytetään paljon toiminnallisia työtapoja, kuten materiaali- ja tekniikkakokeilut. Opiskelussa painotetaan ongelmanratkaisua, itsenäistä tiedonhankintaa sekä oman työskentelyn suunnittelua ja arviointia. |
Oppimisstrategia |
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja töiden arviointiin. Kurssin aikana toteutetusta tuotteesta laaditaan portfolio. |
Arviointi |
Tekstiilityön kurssien suoritusjärjestys on vapaa. Kursseille voi osallistua, vaikkei olisi peruskoulussa suorittanut valinnaista tekstiilityötä, sillä kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Opiskelija vastaa itse kurssin materiaalikustannuksista. |
Huomioitavaa |
TEKSTIILITYÖ 2Ompelutekniikat |
TES2 |
Kurssin tavoitteena on
|
Tavoitteet |
Kurssin aikana suunnitellaan itselle sopiva asukokonaisuus ja valmistetaan jokin osa asukokonaisuudesta. Suunnittelun tueksi tutustutaan eri vartalotyypeille parhaiten sopiviin vaatemalleihin, itselle sopiviin väreihin ja värien vaikutukseen pukeutumisessa. Opetellaan keskeisten kaavamuutosten tekeminen, jotta vaatteesta saadaan omille mitoille sopiva. Kurssilla on tarkoitus ommella itselle jokin vaativampi vaate. Esimerkiksi vanhojenpäiväpuvun ompelu on kurssilla mahdollista. Tutustutaan kankaan koristelutekniikoihin, kuten konekirjonta tai helmikirjonta, pienten kokeilujen avulla. |
Sisältö |
Kurssilla käytetään paljon toiminnallisia työtapoja, kuten materiaali- ja tekniikkakokeilut. Opiskelussa painotetaan ongelmanratkaisua, itsenäistä tiedonhankintaa sekä oman työskentelyn suunnittelua ja arviointia. |
Oppimisstrategia |
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja töiden arviointiin. Kurssin aikana toteutetusta tuotteesta laaditaan portfolio. |
Arviointi |
Tekstiilityön kurssien suoritusjärjestys on vapaa. Kursseille voi osallistua, vaikkei olisi peruskoulussa suorittanut valinnaista tekstiilityötä, sillä kurssilla huomioidaan opiskelijoiden erilainen lähtötaso yksilöllisesti. Opiskelija vastaa itse kurssin materiaalikustannuksista. |
Huomioitavaa |