Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 


 

Kemia

 

Kemian opetuksen tarkoituksena on tukea opiskelijan luonnontieteellisen ajattelun ja nykyaikaisen maailmankuvan kehittymistä osana monipuolista yleissivistystä. Opetus välittää kuvaa kemiasta yhtenä keskeisenä perusluonnontieteenä, joka tutkii ja kehittää materiaaleja, tuotteita, menetelmiä ja prosesseja kestävän kehityksen edistämiseksi. Opetus auttaa ymmärtämään jokapäiväistä elämää, luontoa ja teknologiaa sekä kemian merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnille tutkimalla aineita, niiden rakenteita ja ominaisuuksia sekä aineiden välisiä reaktioita.

 

Kemian opetukselle on luonteenomaista kemiallisten ilmiöiden ja aineiden ominaisuuksien havaitseminen ja tutkiminen kokeellisesti, ilmiöiden tulkitseminen ja selittäminen mallien ja rakenteiden avulla, ilmiöiden kuvaaminen kemian merkkikielellä sekä ilmiöiden mallintaminen ja matemaattinen käsittely. Monipuolisin työtavoin ja arviointimenetelmin opiskelijoita ohjataan kemian tietojen ja taitojen sekä persoonallisuuden kaikkien osa-alueiden kehittämiseen. Kemian opetuksen toteutuksessa otetaan huomioon opiskelijoiden opiskeluvalmiudet ja luodaan myönteinen kuva kemiaa sekä sen opiskelua kohtaan.

 

 

Opetuksen tavoitteet

 

Kemian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

·    osaa kemian keskeisimmät peruskäsitteet ja tietää kemian yhteyksiä jokapäiväisen elämän ilmiöihin sekä ihmisen ja luonnon hyvinvointiin 

·    osaa kokeellisen työskentelyn ja muun aktiivisen tiedonhankinnan avulla etsiä ja käsitellä tietoa elämän ja ympäristön kannalta tärkeistä kemiallisista ilmiöistä ja aineiden ominaisuuksista sekä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä 

·    osaa tehdä ilmiöitä koskevia kokeita ja oppii suunnittelemaan niitä sekä osaa ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat

·    osaa tulkita ja arvioida kokeellisesti tai muutoin hankkimaansa tietoa ja keskustella siitä sekä esittää sitä muille

·    perehtyy tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksiin tiedonhankinnan ja mallintamisen välineinä

·    perehtyy nykyaikaiseen teknologiaan teollisuudessa ja ympäristötekniikassa

·    osaa käyttää kemiallista tietoa kuluttajana terveyden ja kestävän kehityksen edistämisessä sekä osallistuttaessa luontoa, ympäristöä ja teknologiaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon

·    saa kokemuksia, jotka herättävät ja syventävät kiinnostusta kemiaa ja sen opiskelua kohtaan.

 

 

 

Arviointi

 

Kemiassa arvioinnin kohteena on kemiallisen tiedon ymmärtäminen sekä soveltamisen taito. Arvioinnissa tulee lisäksi ottaa huomioon kokeellisen tiedonhankinnan ja ‑käsittelytaitojen kehittyminen, johon kuuluvat

·    havaintojen tekeminen, mittausten ja kokeiden suunnittelu ja toteutus

·    työvälineiden ja reagenssien turvallinen käyttö

·    tulosten esittäminen sekä suullisesti että kirjallisesti

·    tulosten tulkitseminen, mallintaminen ja arviointi

·    johtopäätösten tekeminen ja soveltaminen.

 

Kemiassa arvioinnin menetelminä käytetään kurssikokeita, osallistumisaktiivisuuden seurantaa, kokeellista työskentelyä, työselostuksia, projektitöitä, esitelmiä tai tutkielmia. Lisäksi opiskelijan käsitteellisten ja menetelmällisten tietojen ja taitojen kehittymistä seurataan jatkuvasti.

 

 

 

KEMIA 1

Ihmisen ja elinympäristön kemia

Pakollinen

KE1

 

Opiskelija

·     saa kuvan kemiasta, sen mahdollisuuksista ja merkityksestä

·    syventää aiemmin opittujen kemian perusteiden ymmärtämistä kurssilla käsiteltävien asioiden yhteydessä

·    osaa orgaanisten yhdisteiden rakenteita, niiden ominaisuuksia ja reaktioita sekä ymmärtää niiden merkityksen ihmiselle ja elinympäristölle 

·    tuntee erilaisia seoksia sekä niihin liittyviä käsitteitä

·    kehittää tietojen esittämisessä ja keskustelussa tarvittavia valmiuksia

·    oppii kokeellisen työskentelyn, kriittisen tiedonhankinnan ja -käsittelyn taitoja

·    osaa tutkia kokeellisesti orgaanisten yhdisteiden ominaisuuksia, reaktioita ja erotus- ja tunnistamismenetelmiä sekä osaa valmistaa liuoksia.

 

 

Tavoitteet

 

·    orgaanisia yhdisteryhmiä kuten hiilivetyjä, orgaanisia happiyhdisteitä, orgaanisia typpiyhdisteitä sekä niiden ominaisuuksia ja sovelluksia

·    orgaanisissa yhdisteissä esiintyvät sidokset sekä poolisuus

·    erilaiset seokset, ainemäärä, pitoisuus

·    orgaanisten yhdisteiden hapettumis- ja pelkistymisreaktioita sekä protonin siirtymisreaktioita

 

 

Sisältö

 

Teoriaopiskelu opiskellaan yhdessä ja kokeelliset osiot pienryhmissä. Kurssin aikana opiskelijat tekevät itsenäisen projektityön tai tehtäviä.

 

 

Oppimisstrategia

 

Kemiassa arvioinnin menetelminä käytetään kurssikokeita, osallistumisaktiivisuuden seurantaa, kokeellista työskentelyä, työselostuksia, projektitöitä, esitelmiä tai tutkielmia.

Kurssi arvioidaan numeroin 4 - 10.

Jos opiskelija ei suorita muita kemian kursseja, hänellä on oikeus pyytää kurssista suoritusmerkintä.

 

 

Arviointi

 

Pakollinen kurssi suoritetaan ennen syventäviä.

Aihekokonaisuus: hyvinvointi ja turvallisuus ja teknologia ja yhteiskunta

 

 

Huomioitavaa

 





KEMIA 2

Kemian mikromaailma

Syventävä

KE2

 

Opiskelija