KUVATAIDEDIPLOMI 1

Soveltava

Kuvataiteen lukiodiplomilla oppilas osoittaa omaa visuaalista  osaamistaan. Diplomin suorittaminen luetaan eduksi kuvataiteen eri jatko-opiskelupaikkoihin haettaessa.

Tavoitteet

Diplomikurssin edellytyksenä on neljä suoritettua kuvataiteen kurssia. Valtakunnallisista diplomitehtävistä, joita on viisi, oppilas valitsee yhden ja toteuttaa sen. Työskentelyprosessi kootaan portfolioksi, joka jätetään arvioitavaksi itse teoksen kanssa. Kokeeseen kuuluu myös kirjallinen osio, esseen kirjoittaminen.

Sisältö

Oppilas määrittelee itse valitsemalleen työlle tavoitteet, joita hän itse arvioi työn valmistuttua. Oman työn ja työskentelyn rajaaminen korostuu suorituksessa.

Oppimisstrategia

Arviointi ja todistus:
Diplomikurssin kesto on 38 h (yksi lukiokurssi). Lukiodiplomin suorituksesta annetaan aina yleisarvosana asteikolla
1-5 seuraavasti: 5=erinomainen, 4=kiitettävä, 3=hyvä, 2=tyydyttävä ja 1=hyväksytty.
Kokonaisarvosana määräytyy esseestä Œ ja teos ja portfolio Ÿ.

Arvioitsijoita on vähintään kaksi: diplomikurssin opettaja ja koulun ulkopuolinen kuvataiteen asiantuntija.

Yleisarvosanan lisäksi lukiodiplomitodistukseen merkitään kuvataiteen suoritettujen kurssien kokonaismäärä. Todistuksessa kuvaillaan sanallisesti opiskelijan suoritus, sen aihe ja vahvuudet.
Todistus on lukion päättötodistuksen liite ja merkitään kohtaan lisätietoja.

Arviointi

Kuvataiteen lukiodiplomin laajuus on yksi kurssi, eli 38 tuntia. Se suoritetaan 3.vsk:n 2.jaksossa. Valtakunnalliset tehtävät julkaistaan edellisen kevään lopulla, ja oppilaan tulee perehtyä tehtäviin huolellisesti ennen 2. jakson alkua.

Huomioitavaa