Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Liikunta

 

Liikunnanopetuksen tehtävänä on edistää terveellistä ja aktiivista elämäntapaa sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään liikunnan merkitys fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Liikunnan myönteiset kokemukset vahvistavat psyykkistä vireystilaa ja jaksamista koulutyössä. Liikunnassa opiskelija ilmaisee itseään ja kokee elämyksiä. Se on toiminnallinen oppiaine, jossa kehitetään opiskelijoiden fyysis-motorisia ominaisuuksia sekä tuetaan heidän tasapainoista kasvuaan ja kehitystään. Liikunnan avulla vahvistetaan sosiaalisia taitoja ja yhteenkuuluvuutta, ohjataan vastuullisuuteen ja reilun pelin hengen ymmärtämiseen sekä hyviin tapoihin. Liikunnanopetus tukeutuu eettiseen esteettiseen arvopohjaan.

 

Fyysisen kunnon harjoittamisen ja seurannan avulla opiskelijaa ohjataan ymmärtämään hyvän kunnon merkitys jaksamiselle ja työkyvylle. Monipuolisella liikunnan opetuksella luodaan valmiuksia omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen.

 

Liikuntaa opetetaan monipuolisesti ottaen huomioon vuodenajat ja paikalliset olosuhteet. Opetusjärjestelyinä käytetään yksilö-, pienryhmä- sekä ryhmäopetusta. Suomalaisen liikuntakulttuurin perinteet otetaan huomioon valittaessa liikuntamuotoja. Erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille opetusta eriytetään yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Opetuksen toteuttamisessa otetaan huomioon turvallisuus, monikulttuurisen oppilasaineksen erityistarpeet sekä uskonnollinen vakaumus.

 

 

Opetuksen tavoitteet

 

Liikunnan opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää  taitojaan ja tietojaan eri liikuntamuodoissa
  • saa valmiuksia omaehtoiseen liikuntaharrastukseen
  • osaa arvioida omaa fyysistä kuntoaan sekä asettaa itselleen tavoitteita
  • toimii hyvien tapojen mukaisesti, noudattaa sovittuja sääntöjä sekä osaa liikkua luonnonarvoja kunnioittaen
  • osaa työskennellä rakentavasti, turvallisesti ja vastuullisesti sekä itsenäisesti että ryhmässä.

 

Arviointi

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.

 

Pakolliset kurssit

 

Pakollisilla kursseilla syvennetään peruskoulussa opittuja taitoja ja tietoja sekä annetaan mahdollisuus tutustua uusiin  lajeihin. Tarvittaessa opetusta eriytetään opiskelijalähtöisesti.

Kurssin suunnittelussa tulee ottaa huomioon vuodenajat niin, että pakollisten kurssien aikana pyritään harjoittamaan kesä-, ja talviliikuntaa sekä sisä- ja ulkoliikuntaa. Opetuksessa tulee korostaa liikunnan vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin. Opetuksessa huomioidaan turvallisuus ryhmiä muodostettaessa.

 

 

 

LIIKUNTA 1

Taitoa ja kuntoa

Pakollinen

LI1

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    jatkaa peruskoulussa opittujen liikuntataitojen syventämistä ja harjoittelua

·    saa ohjausta monipuoliseen liikuntaan

·    saa myönteisiä liikuntakokemuksia

·    tutustuu mahdollisuuksien mukaan uusiin liikuntalajeihin

·    ymmärtää monipuolisen fyysisen kunnon harjoittamisen periaatteet ja toimii terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistävästi

 

Tavoitteet

 

·    fyysisen kunnon harjoittelu, oman fyysisen kunnon mittaaminen ja arviointi

·    lihashuolto ja rentoutus

·    sisä- ja ulkopalloilu, mailapelit

·    voimistelu eri muodoissaan

·    tanssi eri muodoissaan

·    talviliikunta

·    uinti ja vesipelastus

·    yleisurheilu

·    suunnistus ja luontoliikunta

 

Sisältö

 

 

Oppimisstrategia

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky

Arviointi

Suoritetaan lukion 1. vuosikurssin aikana

Huomioitavaa

 

LIIKUNTA 2

Liikuntaa yhdessä ja erikseen

Pakollinen

LI2

 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    monipuolistaa lajitaitojaan ja  –tietojaan

·    saa perustiedot kunto-ohjelman laatimiseen ja toteuttamiseen

·    saa ohjausta henkilökohtaisen, terveyttä edistävän liikuntaharrastuksen aktivoimiseen

·    oppii vastuulliseen toimintaan itsenäisesti ja ryhmässä

·    oppii arvostamaan ja ylläpitämään terveyttä ja työkykyä

·    kehittyy sosiaalisessa kanssakäymisessä

 

Tavoitteet

·    fyysisen kunnon harjoittelu, lihashuolto ja rentoutus

·    sisä- ja ulkopalloilu, mailapelit

·    voimistelu eri muodoissaan

·    tanssi eri muodoissaan

·    talviliikunta

·    kuntouinti ja vesiliikunta

·    luontoliikunta

·    jokin uusi liikuntalaji

 

Sisältö

 

Oppimisstrategia

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.

 

Arviointi

Suoritetaan lukion 2. vuosikurssin aikana

Huomioitavaa

 

LIIKUNTA 3

Virkisty liikunnasta

Syventävä

LI3

 

Kurssin tavoitteena on tukea opiskelijan jaksamista ja lisätä opiskeluvireyttä rentouttavien ja elämyksellisten liikuntakokemusten kautta.

 

Tavoitteet

 

Kurssi koostuu yhdestä tai useammasta liikuntamuodosta. Opettaja tarkentaa yhdessä opiskelijaryhmän kanssa kurssin sisällön.

 

Sisältö

 

Oppimisstrategia

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.

 

Arviointi

Suoritetaan lukion 1. vuosikurssin aikana

Huomioitavaa

 

LIIKUNTA 4

Yhdessä liikkuen

Syventävä

LI4

 

Kurssin tavoitteena on edistää opiskelijoiden yhteisiä liikuntaharrastuksia. Työtavoissa painottuu opiskelijaryhmän yhteistoiminta.

 

Tavoitteet

 

Kurssin sisältönä ovat vanhat tanssit tai jokin muu yhdessä toteutettava liikunta.

 

Sisältö

 

Oppimisstrategia

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.

 

Arviointi

Suoritetaan lukion 2. vuosikurssin aikana

Huomioitavaa

 

LIIKUNTA 5

Yhdessä liikkuen

Syventävä

LI5

 

Kurssin tavoitteena on oman säännöllisen liikunnan tehostaminen, oman kunnon kohottaminen ja seuraaminen sekä jatkuvan liikunnan harrastamisen merkityksen oivaltaminen.

 

Tavoitteet

 

Opiskelijat laativat henkilökohtaisen liikuntasuunnitelman kurssille, joka toteutetaan sekä itsenäisesti että ryhmässä. Opettaja tarkentaa sisällön yhdessä opiskelijaryhmän kanssa.

 

Sisältö

 

Oppimisstrategia

 

Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.

 

Arviointi

Suoritetaan lukion 3. vuosikurssin aikana

Huomioitavaa