Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Liikunta
Liikunnanopetuksen tehtävänä on edistää terveellistä ja aktiivista elämäntapaa sekä ohjata opiskelijaa ymmärtämään liikunnan merkitys fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Liikunnan myönteiset kokemukset vahvistavat psyykkistä vireystilaa ja jaksamista koulutyössä. Liikunnassa opiskelija ilmaisee itseään ja kokee elämyksiä. Se on toiminnallinen oppiaine, jossa kehitetään opiskelijoiden fyysis-motorisia ominaisuuksia sekä tuetaan heidän tasapainoista kasvuaan ja kehitystään. Liikunnan avulla vahvistetaan sosiaalisia taitoja ja yhteenkuuluvuutta, ohjataan vastuullisuuteen ja reilun pelin hengen ymmärtämiseen sekä hyviin tapoihin. Liikunnanopetus tukeutuu eettiseen esteettiseen arvopohjaan.
Fyysisen kunnon harjoittamisen ja seurannan avulla opiskelijaa ohjataan ymmärtämään hyvän kunnon merkitys jaksamiselle ja työkyvylle. Monipuolisella liikunnan opetuksella luodaan valmiuksia omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen.
Liikuntaa opetetaan monipuolisesti ottaen huomioon vuodenajat ja paikalliset olosuhteet. Opetusjärjestelyinä käytetään yksilö-, pienryhmä- sekä ryhmäopetusta. Suomalaisen liikuntakulttuurin perinteet otetaan huomioon valittaessa liikuntamuotoja. Erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille opetusta eriytetään yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Opetuksen toteuttamisessa otetaan huomioon turvallisuus, monikulttuurisen oppilasaineksen erityistarpeet sekä uskonnollinen vakaumus.
Opetuksen tavoitteet
Liikunnan opetuksen tavoitteena on, että opiskelija
Arviointi
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.
Pakolliset kurssit
Pakollisilla kursseilla syvennetään peruskoulussa opittuja taitoja ja tietoja sekä annetaan mahdollisuus tutustua uusiin lajeihin. Tarvittaessa opetusta eriytetään opiskelijalähtöisesti. Kurssin suunnittelussa tulee ottaa huomioon vuodenajat niin, että pakollisten kurssien aikana pyritään harjoittamaan kesä-, ja talviliikuntaa sekä sisä- ja ulkoliikuntaa. Opetuksessa tulee korostaa liikunnan vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin. Opetuksessa huomioidaan turvallisuus ryhmiä muodostettaessa.
|
LIIKUNTA 1 Taitoa ja kuntoa |
Pakollinen |
LI1 |
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija · jatkaa peruskoulussa opittujen liikuntataitojen syventämistä ja harjoittelua · saa ohjausta monipuoliseen liikuntaan · saa myönteisiä liikuntakokemuksia · tutustuu mahdollisuuksien mukaan uusiin liikuntalajeihin · ymmärtää monipuolisen fyysisen kunnon harjoittamisen periaatteet ja toimii terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistävästi
|
Tavoitteet |
|
· fyysisen kunnon harjoittelu, oman fyysisen kunnon mittaaminen ja arviointi · lihashuolto ja rentoutus · sisä- ja ulkopalloilu, mailapelit · voimistelu eri muodoissaan · tanssi eri muodoissaan · talviliikunta · uinti ja vesipelastus · yleisurheilu · suunnistus ja luontoliikunta
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky |
Arviointi |
|
Suoritetaan lukion 1. vuosikurssin aikana |
Huomioitavaa |
LIIKUNTA 2 Liikuntaa yhdessä ja erikseen |
Pakollinen |
LI2 |
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija · monipuolistaa lajitaitojaan ja tietojaan · saa perustiedot kunto-ohjelman laatimiseen ja toteuttamiseen · saa ohjausta henkilökohtaisen, terveyttä edistävän liikuntaharrastuksen aktivoimiseen · oppii vastuulliseen toimintaan itsenäisesti ja ryhmässä · oppii arvostamaan ja ylläpitämään terveyttä ja työkykyä · kehittyy sosiaalisessa kanssakäymisessä
|
Tavoitteet |
|
· fyysisen kunnon harjoittelu, lihashuolto ja rentoutus · sisä- ja ulkopalloilu, mailapelit · voimistelu eri muodoissaan · tanssi eri muodoissaan · talviliikunta · kuntouinti ja vesiliikunta · luontoliikunta · jokin uusi liikuntalaji
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.
|
Arviointi |
|
Suoritetaan lukion 2. vuosikurssin aikana |
Huomioitavaa |
LIIKUNTA 3 Virkisty liikunnasta |
Syventävä |
LI3 |
Kurssin tavoitteena on tukea opiskelijan jaksamista ja lisätä opiskeluvireyttä rentouttavien ja elämyksellisten liikuntakokemusten kautta.
|
Tavoitteet |
|
Kurssi koostuu yhdestä tai useammasta liikuntamuodosta. Opettaja tarkentaa yhdessä opiskelijaryhmän kanssa kurssin sisällön.
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.
|
Arviointi |
|
Suoritetaan lukion 1. vuosikurssin aikana |
Huomioitavaa |
LIIKUNTA 4 Yhdessä liikkuen |
Syventävä |
LI4 |
Kurssin tavoitteena on edistää opiskelijoiden yhteisiä liikuntaharrastuksia. Työtavoissa painottuu opiskelijaryhmän yhteistoiminta.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin sisältönä ovat vanhat tanssit tai jokin muu yhdessä toteutettava liikunta.
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.
|
Arviointi |
|
Suoritetaan lukion 2. vuosikurssin aikana |
Huomioitavaa |
LIIKUNTA 5 Yhdessä liikkuen |
Syventävä |
LI5 |
Kurssin tavoitteena on oman säännöllisen liikunnan tehostaminen, oman kunnon kohottaminen ja seuraaminen sekä jatkuvan liikunnan harrastamisen merkityksen oivaltaminen.
|
Tavoitteet |
|
Opiskelijat laativat henkilökohtaisen liikuntasuunnitelman kurssille, joka toteutetaan sekä itsenäisesti että ryhmässä. Opettaja tarkentaa sisällön yhdessä opiskelijaryhmän kanssa.
|
Sisältö |
|
|
Oppimisstrategia |
|
Liikunnan arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan aktiivisuus, vastuullisuus ja asennoituminen sekä taidot, tiedot ja toimintakyky.
|
Arviointi |
|
Suoritetaan lukion 3. vuosikurssin aikana |
Huomioitavaa |