Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Maantiede

 

Maantieteessä tarkastellaan elottoman ja elollisen luonnon sekä ihmisen luomien järjestelmien rakennetta ja toimintaa. Maantieteen opetuksen tulee ohjata opiskelijaa tiedostamaan luonnon ja ihmistoiminnan vuorovaikutussuhteita sekä tarkastelemaan maailmaa muuttuvana ja kulttuurisesti monimuotoisena elinympäristönä. Maantieteen opetuksessa integroituvat luonnontieteelliset ja yhteiskuntatieteelliset aiheet. Opetuksen tavoitteena on, että opiskelija saa valmiuksia ympäristökysymysten alueelliseen jäsentämiseen ja kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen etsimiseen.

 

Lukion maantieteen opetuksen tulee auttaa opiskelijaa ymmärtämään maailmanlaajuisia, alueellisia ja paikallisia ilmiöitä ja ongelmia sekä niiden ratkaisumahdollisuuksia. Tavoitteena on, että opiskelija oppii maantieteellisen tiedon avulla havaitsemaan muuttuvaan maailmaan vaikuttavia tekijöitä, muodostamaan perusteltuja mielipiteitä, ottamaan kantaa lähialueilla ja koko maailmassa tapahtuviin muutoksiin sekä toimimaan aktiivisesti luonnon ja ihmisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

 

Opetuksen tavoitteet

 

Maantieteen opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

·    osaa hankkia, tulkita ja kriittisesti arvioida maantieteellistä tietoa, kuten karttoja, tilastoja, kirjallisia, digitaalisia ja muita medialähteitä sekä osaa hyödyntää monipuolisesti tietotekniikkaa maantieteellisten tietojen esittämisessä

·    ymmärtää, mitä alueellisuus, tila ja paikka merkitsevät maantieteessä ja maantieteellisessä ajattelussa

·    osaa kuvata luonnon ja ihmistoiminnan alueellisia ilmiöitä, rakenteita ja vuorovaikutussuhteita sekä osaa kriittisesti arvioida ajankohtaisia maailman tapahtumia 

·    osaa havainnoida, analysoida ja arvioida luonnonympäristön ja rakennetun ympäristön tilaa, niissä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisten hyvinvointia paikallisesti ja maailmanlaajuisesti 

·    ymmärtää, mitä alueellinen kehittyneisyys merkitsee ja osaa pohtia mahdollisuuksia ratkaista taloudellisia ja sosiaalisia eriarvoisuusongelmia 

·    tuntee ja ymmärtää erilaisia kulttuureja sekä suvaitsee ja kunnioittaa erilaisuutta

·    tuntee suunnittelun keinoja eri aluetasoilla ja tietää mahdollisuudet vaikuttaa oman ympäristönsä kehitykseen 

·    osaa toimia ympäröivän maailman kysymyksiin kantaaottavana ja kestävän kehityksen puolesta toimivana aktiivisena maailmankansalaisena.

 

Arviointi

 

Maantieteessä arvioidaan maantieteellisen ajattelun kehittymistä tietojen ja taitojen suhteen. Arvioinnin kohteina ovat peruskäsitteiden hallinta, valmius perustella maantieteellisiä väittämiä ja kannanottoja sekä taito havaita alueellisia riippuvuuksia. Arvioinnissa otetaan huomioon myös taito tulkita ja arvioida maantieteellistä tietoainesta sekä soveltaa maantieteellistä tietoa eri tilanteissa. Arvioitavia taitoja ovat maantieteellisen tiedon analysointi-, käsittely- ja esittämistaidot kuten kartan tulkintataito ja muut graafiset taidot sekä opiskelijan yhteistyötaidot


 

 

.

MAANTIEDE 1

Sininen planeetta

Pakollinen

GE1

Opiskelija

·     osaa käyttää luonnonmaantieteen peruskäsitteitä

·     ymmärtää maapallon planetaarisuudesta johtuvat ilmiöt

·     osaa kuvata ilma-, vesi- ja kivikehän rakenteen ja toiminnan

·     ymmärtää, miten ja miksi luonnonmaisemat muuttuvat ja osaa tulkita kuvista ja kartoilta luonnonmaisemien rakennetta, syntyä ja kehitystä 

·     ymmärtää elottoman ja elollisen luonnon vyöhykkeisyyden maapallolla

·     osaa soveltaa hankkimaansa luonnonmaantieteellistä tietoa sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti. 

Tavoitteet

Maantieteellinen ajattelu

·     Mitä on maantiede?

·     maantiede luonnontieteenä

·     maantieteellinen tietoaines, tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen kulku

·     maailmankuvan muutos ja karttakuvan kehitys

Maan planetaarinen luonne

·     aurinkokunnan synty ja perusrakenne

·     Aurinko ja sen vaikutukset maapallolla

·     Maan planetaariset liikkeet ja niistä johtuvat ilmiöt

Ilmakehä liikkeessä

·     ilmakehän rakenne ja merkitys

·     tuuli ja sen synty, planetaariset ja alueelliset tuulet sekä paikallistuulet

Vesikehä liikkeessä

·     veden kiertokulku luonnossa

·     sateiden synty ja jakautuminen

·     meriveden liikkeet ja merkitys


Sää ja ilmasto

·     sää ja sen ennustaminen

·     lämpö- ja ilmastovyöhykkeet

·     ilmastonmuutos

Maapallon muuttuvat pinnanmuodot

·     Maan rakenne

·     endogeeniset ja eksogeeniset tapahtumat maanpinnan muokkaajina

Maapallon kasvillisuusvyöhykkeet

·     kasvillisuusvyöhykkeiden sijainti ja kuvaus

·     ihmisen toiminnan edellytykset ja vaikutukset eri kasvillisuusvyöhykkeillä

Luonnonmaisemien tulkinta karttojen ja kuvien avulla

Sisältö

Erilaiset yhteistoiminnalliset opiskelumenetelmät, ryhmä-, pari- ja yksilötyöt, oppimiskeskustelut sekä mm. erilaisten audiovisuaalisten aineistojen käyttö ja analysointi. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään myös eri alojen asiantuntijoita joko vieraina oppitunneilla tai käymällä tutustumiskäynneillä sopivissa kohteissa.

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tunti- ja kotityöskentely), isompien opiskelutehtävien erilliseen arviointiin sekä kirjalliseen kokeeseen.

Arviointi

Suoritettava ensimmäisenä maantieteen kurssina. Liittyy mm. aihekokonaisuuksiin Hyvinvointi ja turvallisuus, Kestävä kehitys, Kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus, Teknologia ja yhteiskunta, Viestintä ja mediaosaaminen..

Huomioitavaa

 

MAANTIEDE 2

Yhteinen maailma

Pakollinen

GE2

Opiskelija

·     osaa käyttää kulttuurimaantieteen käsitteitä sekä osaa tulkita ihmisen toimintaan liittyviä ilmiöitä ja rakenteita

·     kulttuurimaantieteen teorioita ja malleja hyväksi käyttäen

·     tuntee eri kulttuureja ja osaa arvioida niiden kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä

·     osaa analysoida maapallon eri alueiden väestönkehitystä ja asutuksen piirteitä sekä kaupungistumisen syitä ja seurauksia

·     osaa arvioida luonnonvarojen ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien vaikutusta ihmisen toimintaan eri alueilla sekä ymmärtää ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen merkityksen

·     tuntee aluesuunnittelun tavoitteita ja vaikuttamiskeinoja 

·     tuntee kehittyneisyyserojen erilaiset ilmenemismuodot

·     osaa arvioida ihmisten hyvinvointia, ympäristön tilaa sekä kulttuurisesti ja sosiaalisesti kestävää kehitystä nyt ja tulevaisuudessa maapallon eri alueilla.

Tavoitteet

Kulttuurimaantieteen olemus ja tehtävät      

·