Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Matematiikan pitkä oppimäärä
Matematiikan pitkän oppimäärän opetuksen tehtävänä on antaa opiskelijalle matemaattiset valmiudet, joita tarvitaan ammatillisissa opinnoissa ja korkeakouluopinnoissa. Pitkän matematiikan opinnoissa opiskelijalla on tilaisuus omaksua matemaattisia käsitteitä ja menetelmiä sekä oppia ymmärtämään matemaattisen tiedon luonnetta. Opetus pyrkii myös antamaan opiskelijalle selkeän käsityksen matematiikan merkityksestä yhteiskunnan kehityksessä sekä sen soveltamismahdollisuuksista arkielämässä, tieteessä ja tekniikassa.
Opetuksen tavoitteet
Matematiikan pitkän oppimäärän opetuksen tavoitteena on, että opiskelija · tottuu pitkäjänteiseen työskentelyyn ja oppii sitä kautta luottamaan omiin matemaattisiin kykyihinsä, taitoihinsa ja ajatteluunsa · rohkaistuu kokeilevaan ja tutkivaan toimintaan, ratkaisujen keksimiseen sekä niiden kriittiseen arviointiin · ymmärtää ja osaa käyttää matematiikan kieltä, kuten seuraamaan matemaattisen tiedon esittämistä, lukemaan matemaattista tekstiä, keskustelemaan matematiikasta, ja oppii arvostamaan esityksen täsmällisyyttä ja perustelujen selkeyttä · oppii näkemään matemaattisen tiedon loogisena rakenteena · kehittää lausekkeiden käsittely-, päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan · harjaantuu käsittelemään tietoa matematiikalle ominaisella tavalla, tottuu tekemään otaksumia, tutkimaan niiden oikeellisuutta ja laatimaan perusteluja sekä arvioimaan perustelujen pätevyyttä ja tulosten yleistettävyyttä. · harjaantuu mallintamaan käytännön ongelmatilanteita ja hyödyntämään erilaisia ratkaisustrategioita · osaa käyttää tarkoituksenmukaisia matemaattisia menetelmiä, teknisiä apuvälineitä ja tietolähteitä. |
MATEMATIIKKA, PITKÄ 1 Funktiot ja yhtälöt |
Pakollinen |
MAA1 |
Opiskelija · vahvistaa yhtälön ratkaisemisen ja prosenttilaskennan taitojaan · syventää verrannollisuuden, neliöjuuren ja potenssin käsitteiden ymmärtämistään · tottuu käyttämään neliöjuuren ja potenssin laskusääntöjä · syventää funktiokäsitteen ymmärtämistään tutkimalla potenssi- ja eksponenttifunktioita · oppii ratkaisemaan potenssiyhtälöitä.
|
Tavoitteet |
|
· potenssifunktio · potenssiyhtälön ratkaiseminen · juuret ja murtopotenssi · eksponenttifunktio
|
Sisältö |
|
Opetuskeskustelu, harjoittelu itsenäisesti ja ryhmissä. Kotitehtävien tekeminen.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
Aihekokonaisuudet: Kestävä kehitys, aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys.
|
Huomioitavaa |
MATEMATIIKKA, PITKÄ 2 Polynomifunktiot |
Pakollinen |
MAA2 |
Opiskelija · harjaantuu käsittelemään polynomifunktioita · oppii ratkaisemaan toisen asteen polynomiyhtälöitä ja tutkimaan ratkaisujen lukumäärää · oppii ratkaisemaan korkeamman asteen polynomiyhtälöitä, jotka voidaan ratkaista ilman polynomien jakolaskua · oppii ratkaisemaan yksinkertaisia polynomiepäyhtälöitä.
|
Tavoitteet |
|
· polynomien tulo ja binomikaavat · polynomifunktio · toisen ja korkeamman asteen polynomiyhtälöitä · toisen asteen yhtälön juurten lukumäärän tutkiminen · toisen asteen polynomin jakaminen tekijöihin · polynomiepäyhtälön ratkaiseminen
|
Sisältö |
|
Opetuskeskustelu, harjoittelu itsenäisesti ja ryhmissä. Kotitehtävien tekeminen.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
MATEMATIIKKA, PITKÄ 3 Geometria |
Pakollinen |
MAA3 |
Opiskelija · harjaantuu hahmottamaan ja kuvaamaan tilaa sekä muotoa koskevaa tietoa sekä kaksi- että kolmiulotteisissa tilanteissa · harjaantuu muotoilemaan, perustelemaan ja käyttämään geometrista tietoa käsitteleviä lauseita · ratkaisee geometrisia ongelmia käyttäen hyväksi kuvioiden ja kappaleiden ominaisuuksia, yhdenmuotoisuutta, Pythagoraan lausetta sekä suora- ja vinokulmaisen kolmion trigonometriaa.
|
Tavoitteet |
|
· kuvioiden ja kappaleiden yhdenmuotoisuus · sini- ja kosinilause · ympyrän, sen osien ja siihen liittyvien suorien geometria · kuvioihin ja kappaleisiin liittyvien pituuksien, kulmien, pinta-alojen ja tilavuuksien laskeminen
|
Sisältö |
|
Opetuskeskustelu, harjoittelu itsenäisesti ja ryhmissä. Geometristen mallikuvioiden konstruointia. Kotitehtävien tekeminen.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen.
|
Arviointi |
|
Aihekokonaisuudet: Viestintä- ja mediaosaaminen
|
Huomioitavaa |
MATEMATIIKKA, PITKÄ 4 Analyyttinen geometria |
Pakollinen |
MAA4 |
Opiskelija · ymmärtää kuinka analyyttinen geometria luo yhteyksiä geometristen ja algebrallisten käsitteiden välille · ymmärtää pistejoukon yhtälön käsitteen ja oppii tutkimaan yhtälöiden avulla pisteitä, suoria, ympyröitä ja paraabeleja · syventää itseisarvokäsitteen ymmärtämystään ja oppii ratkaisemaan sellaisia itseisarvoyhtälöitä ja vastaavia epäyhtälöitä, jotka ovat tyyppiä | f(x) | = a tai | f(x) | = | g(x) | · vahvistaa yhtälöryhmän ratkaisemisen taitojaan.
|
Tavoitteet |
|
· pistejoukon yhtälö · suoran, ympyrän ja paraabelin yhtälöt · itseisarvoyhtälön ja epäyhtälön ratkaiseminen · yhtälöryhmän ratkaiseminen · pisteen etäisyys suorasta
|
Sisältö |
|