Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Opinto-ohjaus

 

Opinto-ohjauksen tehtävänä on tukea opiskelijaa opinnoissa lukion aikana ja huolehtia siitä, että opiskelijalla on riittävästi sellaisia tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee siirtyessään jatko-opintoihin ja työelämään.

 

Ohjaustoiminnan tulee muodostaa koko lukiokoulutuksen ajan kestävä jatkumo, jonka aikana opinto-ohjauksen kurssit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden hankkia perustiedot ja taidot, joiden varassa heidän on mahdollista suunnitella jatko-opintoja ja pohtia ammatillista suuntautumista. Valinta- tai muissa ongelmatilanteissa sekä päätöksentekotaitojensa kehittämiseksi opiskelijoiden tulee saada henkilökohtaista tai pienryhmäohjausta. Henkilökohtaisessa ohjauksessa opiskelijan tulee voida keskustella opintoihinsa, koulutusvalintoihinsa sekä ammatti- ja urasuunnitteluunsa, tulevaisuuteensa ja elämäntilanteeseensa liittyvistä kysymyksistä. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus käsitellä pienryhmissä asioita, jotka ovat muiden opiskelijoiden kanssa jaettavissa olevia ja joiden esille ottaminen ryhmässä on mielekästä.

 

Opinto-ohjauksen tehtävänä on tukea ja auttaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita myös opintoihin liittyvissä käytännön kysymyksissä.

 

 

Opinto-ohjauksen tavoitteet

 

Opinto-ohjauksen tavoitteena on ohjata opiskelijaa itsenäisyyteen ja vastuullisuuteen siten, että hän pystyy suunnittelemaan oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa, tunnistamaan opiskeluunsa liittyviä ongelmia ja etsimään tietoa, miten hän saa apua näihin ongelmiin. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy opiskelemaan täysipainoisesti koko lukion ajan, kykenee kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan sekä löytämään omat yksilölliset oppimisen tapansa ja vahvuutensa opiskelijana.

 

Opiskelijaa tulee ohjata hankkimaan tietoa ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Tavoitteena on, että opiskelija tuntee keskeiset jatkokoulutus- ja ammatinvalintaan liittyvät hakuoppaat ja muut tietolähteet sekä osaa käyttää tietoverkoissa olevaa informaatiota itsenäisesti jatko-opintoihin hakeutumisen tukena.

 

Opiskelijaa tulee ohjata ja tukea elämänsuunnittelun ja -hallinnan taidoissa. Opiskelijan tulee saada ohjausta jatko-opintojen suunnittelussa ja päätöksenteossa siten, että hänellä on tietoa opiskeluvaihtoehdoista lukion jälkeen ja että hän tuntee toisen asteen ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen keskeisen koulutustarjonnan. Tarkoituksena on, että opiskelijalla on valmiudet hakeutua jatko-opintoihin välittömästi lukio-opintojen jälkeen. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy ammatillisen suuntautumisen etsimisessä ja päätöksenteossa arvioimaan realistisesti omia edellytyksiään ja mahdollisuuksiaan opintojen eri vaiheissa. Tavoitteena on, että opiskelija suunnittelee lukio-opintojaan ja tekee valintojaan tarkoituksenmukaisella tavalla ottaen koko ajan huomioon jatko-opintosunnitelmansa.

 

Opinto-ohjauksen tehtävänä on välittää tietoa työ- ja elinkeinoelämästä sekä yrittäjyydestä. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tutustua eri ammatteihin ja työelämään sekä opiskeluun muissa oppilaitoksissa. Opiskelijaa tulee ohjata siten, että hän osaa etsiä tietoa muiden maiden tarjoamista opiskelu-mahdollisuuksista ja työskentelystä ulkomailla.

 

 

 

OPINTO-OHJAUS 1

Pakollinen

OP1

Tavoitteena on, että opiskelija saa

·    lukio-opintojen aloittamiseen ja suorittamiseen sekä

·    jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvät keskeiset tiedot ja taidot sekä

·    mahdollisuuden tutustua työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin.

 

Tavoitteet

Keskeiset sisällöt

·    opintojen rakentuminen ja opiskelun taidot

·    itsetuntemus

·    toimintamallit ja vahvuudet

·    työelämätietous

·    ylioppilastutkinto

·    ammatillinen suuntautuminen ja jatko-opintojen pohtiminen

·    jatko-opintoihin hakeutuminen

·    työelämään siirtyminen

 

Sisältö

Omaehtoinen ja aktiivinen tiedonhankinta sekä osallistuminen yksilö-ja ryhmätöihin. Kurssilla tehdään yhteistyötä Kontiolahden 4H-yhdistyksen, Pohjois-Karjalan yrittäjien ja Joensuun yliopiston kanssa.

 

Oppimisstrategia

Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien määräaikainen tekeminen. Suoritusmerkintä.

 

Arviointi

 

 

 

OPINTO-OHJAUS 2

Pakollinen

OP2

Tavoitteena on

·     lisätä opiskelijan opiskeluvalmiuksia,

·    .parantaa hänen  itsetuntemustaan ja

·    ohjata häntä perehtymään jatkokoulutuksen ja työelämän kannalta keskeisiin kysymyksiin

·     

Tavoitteet

Keskeiset sisällöt

·    opintojen suunnittelun merkitys

·    opiskelumotivaation kehittäminen ja opiskelutaitojen syventäminen

·    itsetuntemuksen lisääminen

·    työelämän- ja ammattitietoisuuden lisääminen

·    jatko-opintojen valitseminen ja  päätöksenteko

·    jatko-opintoihin hakeutuminen

 

Sisältö

Kurssin alussa kysely opiskelijoille, mitkä ovat heille tärkeimmät aihealueista, joihin kurssilla tulisi keskittyä. Kyselyn perusteella laaditaan kurssisisältö. Kurssilla tehdään yhteistyötä elinkeinoelämän ja eri oppilaitosten kanssa.

 

Toimintastrategia

Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien määräaikainen tekeminen. Suoritusmerkintä.

 

Arviointi