Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
OPPILASKUNTATYÖ |
Soveltava |
OPP1 |
Oppilaskuntatyössä opitaan vastuun ottamista, vaikuttamista, viestimistä ja yhdistystoimintaa. Uusien esille tulevien asioiden ehdotusten toteuttamisessa opitaan käytännössä demokraattista toimintaa. Oppilaskunta toimii osaltaan lukion kehittäjänä.
|
Tavoitteet |
|
Opiskelija osallistuu oppilaskunnan toimintaan joko hallituksen jäsenenä tai työryhmissä. Työskentely tapahtuu kouluaikana ja kouluajan ulkopuolella oppilaskuntaa ohjaavan opettajan johdolla. Toiminnasta ja osallistumisesta pidetään pöytäkirjaa.
|
Sisältö |
|
Kokouksia, suunnittelupalavereita, tapahtumien toteuttamista käytännössä, talouden hoitoa.
|
Oppimisstrategia |
|
Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä. Oppilaskunnan ohjaaja voi pyydettäessä antaa opiskelijalle erillisen työtodistuksen.
|
Arviointi |
|
Aihekokonaisuudet: Aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys, viestintä ja mediaosaaminen.
|
Huomioitavaa |
TUTOR-kurssi 1 |
Soveltava |
TUTOR 1 |
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija: · oppii vertaistutorina yksilö- ja ryhmäohjauksen perustaitoja · kehittää omia ohjaus- ja esiintymistaitojaan · hallitsee perustiedot ryhmädynamiikasta
|
Tavoitteet |
|
· Lukio-opiskelun informointi tuleville lukiolaisille · Uusien lukiolaisten vastaanottaminen ja informaatio · Ryhmän yhteenkuuluvuutta ja lukioviihtyvyyttä lisäävän toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä tutor-ohjaajan ja oppilaskunnan sekä opettajien kanssa
|
Sisältö |
|
· Tutor-koulutus tutor-ohjaajan ja MLL:n suunnitelman mukaisesti · Säännölliset koulutus- ja suunnittelupalaverit tutor-ohjaajan johdolla · Pareittain ja ryhmässä tapahtuma työskentely oman tutor-luokan/ryhmän kanssa · Osallistuminen lukion yhteisiin juhliin ja tilaisuuksiin tutorina
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (toiminta tutorina, osallistuminen kokoontumisiin).
|
Arviointi |
|
Koulutus yhdessä MLL:n kanssa.
|
Huomioitavaa |