Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

OPPILASKUNTATYÖ

Soveltava

OPP1

Oppilaskuntatyössä opitaan vastuun ottamista, vaikuttamista, viestimistä ja yhdistystoimintaa. Uusien esille tulevien asioiden ehdotusten toteuttamisessa opitaan käytännössä demokraattista toimintaa. Oppilaskunta toimii osaltaan lukion kehittäjänä.

Tavoitteet

Opiskelija osallistuu oppilaskunnan toimintaan joko hallituksen jäsenenä tai työryhmissä. Työskentely tapahtuu kouluaikana ja kouluajan ulkopuolella oppilaskuntaa ohjaavan opettajan johdolla. Toiminnasta ja osallistumisesta pidetään pöytäkirjaa.

Sisältö

Kokouksia, suunnittelupalavereita, tapahtumien toteuttamista käytännössä, talouden hoitoa.

Oppimisstrategia

Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä. Oppilaskunnan ohjaaja voi pyydettäessä antaa opiskelijalle erillisen työtodistuksen.

Arviointi

Aihekokonaisuudet: Aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys, viestintä ja mediaosaaminen.

Huomioitavaa

TUTOR-kurssi 1

Soveltava

TUTOR 1

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija:

·    oppii vertaistutorina yksilö- ja ryhmäohjauksen perustaitoja

·    kehittää omia ohjaus- ja esiintymistaitojaan

·    hallitsee perustiedot ryhmädynamiikasta

Tavoitteet

·    Lukio-opiskelun informointi tuleville lukiolaisille

·    Uusien lukiolaisten vastaanottaminen ja informaatio

·    Ryhmän yhteenkuuluvuutta ja lukioviihtyvyyttä lisäävän toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä tutor-ohjaajan ja oppilaskunnan sekä opettajien kanssa

Sisältö

·    Tutor-koulutus tutor-ohjaajan ja MLL:n suunnitelman mukaisesti

·    Säännölliset koulutus- ja suunnittelupalaverit tutor-ohjaajan johdolla

·    Pareittain ja ryhmässä tapahtuma työskentely oman tutor-luokan/ryhmän kanssa

·    Osallistuminen lukion yhteisiin juhliin ja tilaisuuksiin tutorina

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (toiminta tutorina, osallistuminen kokoontumisiin).

Arviointi

Koulutus yhdessä MLL:n kanssa.

Huomioitavaa