Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Psykologia                                                                      

 

Ihmisen toimintaa tutkivana tieteenä psykologia antaa opiskelijalle valmiuksia havainnoida ja ymmärtää monipuolisesti ihmistä ja hänen toimintaansa vaikuttavia tekijöitä. Psykologisen tiedon ja käsitteiden avulla opiskelija voi omakohtaisesti tunnistaa, tiedostaa ja käsitellä psyykkisiä ilmiöitä. Psykologian tiedot ja taidot tukevat itsetuntemusta, itsensä kehittämistä ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämistä. Psykologian yhtäältä empiirinen ja toisaalta pohdiskeleva ote luo opiskelijalle mahdollisuuden kehittää omaa kriittistä ajatteluaan.

 

Opetuksessa luodaan edellytykset psykologisen tiedon ymmärtämiseen ja omakohtaiseen soveltamiseen. Opiskelijaa autetaan oivaltamaan psykologisen tiedon yhteys sosiaalisiin, kulttuurisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sekä ymmärtämään psyykkisten, biologisten ja sosiaalisten tekijöiden välistä vuorovaikutusta ja vastavuoroista riippuvuutta.

 

Opetuksessa käsitellään psykologisen tiedon luonnetta ja tiedon muodostumista painottaen ajankohtaisen tutkimuksen ja tutkimusperinteen keskeisiä sisältöjä.

 

Opetuksen tavoitteet

 

Psykologian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija

·    hahmottaa tutkimustiedon pohjalta ihmisen toiminnan kokonaisuutena, joka perustuu psyykkisten, biologisten ja sosiaalisten tekijöiden vuorovaikutukseen

·    hallitsee psykologian keskeisiä käsitteitä, kysymyksenasetteluja ja tiedonhankintakeinoja sekä tietää psykologian tutkimustuloksia ja pystyy niiden pohjalta arvioimaan tieteellisen tiedon mahdollisuuksia ja rajoituksia 

·    ymmärtää psykologista tietoa siten, että pystyy soveltamaan tietojaan elämäntilanteidensa ja mahdollisuuksiensa tunnistamiseen, oman psyykkisen kasvunsa ja hyvinvointinsa edistämiseen, opiskeluunsa sekä ajattelunsa, ihmissuhteidensa ja vuorovaikutustaitojensa kehittämiseen

·    osaa hankkia psykologista tietoa eri tietolähteistä ja kykenee arvioimaan tiedon luotettavuutta

·    kehittää valmiuksiaan sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan, yhteiskunnallisten ja kulttuurillisten muutosten – kuten teknologisen kehityksen – tunnistamiseen ja kohtaamiseen sekä erilaisista kulttuuritaustoista ja yhteiskunnallisista oloista tulevien ihmisten toiminnan ymmärtämiseen.

 

Arviointi  

 

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijoiden kognitiivisesti korkeatasoiseen ymmärrykseen tähtäävään osaamiseen. Arvioinnissa painotetaan tiedon muokkaamista ja kokonaisuuksien hallintaa yksittäisten tietojen toistamisen sijasta. Opiskelijan tulee osoittaa, että hän on ymmärtänyt opiskelemansa asiat ja että hän pystyy soveltamaan oppimaansa tietoa.

 

 

 

 

PSYKOLOGIA 1

Psyykkinen toiminta, oppiminen ja vuorovaikutus

Pakollinen

PS1

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    tutustuu psykologiaan tieteenä ja psykologian soveltamiseen yhteiskunnan eri alueilla

·    ymmärtää erilaisia tapoja tutkia ja selittää ihmisen toimintaa

·    tietää psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten emootio, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa näitä kuvaavien käsitteiden avulla

·    ymmärtää oppimista psykologiseen tietoon tukeutuen ja osaa pohtia psykologisen tiedon avulla omaa opiskeluaan 

·    osaa soveltaa sosiaalipsykologista tietoa sosiaalisen vuorovaikutuksen tarkastelussa ja ymmärtää itseään ryhmän jäsenenä.

 

Tavoitteet

·    psykologia tieteenä: psykologian tutkimuskohteet ja sovellusalueet, psykologisen tiedon muodostuminen, keskeisiä lähestymistapoja psykologisten ilmiöiden selittämiseen

·    psyykkisen toiminnan luonne: psykologian peruskäsitteitä, toimintaa ohjaavia psyykkisiä, biologisia ja sosiaalisia tekijöitä

·    oppimisen psykologian perusteet ja sovelluksia

·    sosiaalipsykologian perusteita, kuten ryhmädynamiikka, roolit ja normit 

 

Sisältö

Itsereflektion  käyttö opettajan ohjauksella. Opetuskeskustelut. Harjoitellaan  tunteiden tunnistamista. Oppilas tutkii omia oppimisstrategioita. Ryhmätöitä sosiaalisten taitojen oppimiseksi.

 

Oppimisstrategia

Kurssikoe ja jatkuva tuntinäyttö

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

PSYKOLOGIA 2

Ihmisen psyykkinen kehitys

Syventävä

PS2

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    ymmärtää yksilön psyykkisen kehityksen perustana olevia psykologisia, biologisia ja sosiaalisia tekijöitä ja näiden keskinäistä riippuvuutta

·    tietää keskeisiä kehityspsykologisia teorioita ja osaa soveltaa kehityspsykologista tietoa omaan elämäänsä

·    ymmärtää yksilön psyykkisen kehityksen jatkuvan monimuotoisena koko elämän ajan

·    ymmärtää yksilön kehitykseen liittyviä mahdollisia ongelmia ja ymmärtää, että kehitykseen voidaan vaikuttaa 

·    ymmärtää, miten psyykkistä kehitystä tutkitaan. 

 

Tavoitteet

·    yksilön psyykkinen kehitys elämän eri vaiheissa

·    psyykkisen kehityksen osa-alueet kehityspsykologisten teorioiden valossa

·    psyykkisen kehityksen yhteydet biologisiin tekijöihin, esimerkiksi perintötekijöihin ja hermoston kehitykseen

·    sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kulttuurin merkitys ihmisen psyykkisessä kehityksessä

·    psyykkisen kehityksen ongelmia ja niihin vaikuttaminen

·    psyykkisen kehityksen tutkiminen

 

Sisältö

Esseen kirjoittaminen omasta psyykkisestä kehityksestä.

Opettaja esittelee keskeisimmät psykologian kehitysteoriat. Harjoitellaan teorioiden käytäntöä. Opiskellaan tunnistamaan omaa psyykkistä kehitystä.

 

Oppimisstrategia

Kurssikoe ja jatkuva tuntinäyttö

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

PSYKOLOGIA 3

Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet

Syventävä

PS3

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    ymmärtää kognitiivisten perusprosessien, kuten tarkkaavaisuuden, havaitsemisen ja muistin toiminnan periaatteita

·    ymmärtää vireystilan säätelyä ja sen merkitystä ihmisen hyvinvoinnin kannalta

·    ymmärtää hermoston perusrakenteen ja toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyden kognitiivisiin perustoimintoihin

·    tietää, miten kognitiivisia perusprosesseja ja hermoston toimintaa tutkitaan.

 

Tavoitteet

·    kognitiiviset perusprosessit

·    vireystilan säätely, nukkuminen ja uni

·    hermoston rakenne, hermosolun ja hermoverkkojen toiminta ja niiden yhteys psyykkisiin toimintoihin

·    kognitiivisen toiminnan häiriöt ja aivovauriot sekä niiden kuntoutus

·    kognitiivisen psykologian ja neuropsykologian tutkimus ja sovelluksia

 

Sisältö

Opiskellaan tunnistamaan sisäisten mallien rooli käytännön elämässä, esim. liikenteessä. Muistamiseen liittyvät harjoitukset ja testit. Omaan luovuuteen tutustuminen. Opettajan johdolla tutustutaan hermoston toimintaan.

 

Oppimisstrategia

Kurssikoe ja jatkuva tuntinäyttö

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

PSYKOLOGIA 4

Motivaatio, tunteet ja älykäs toiminta

Syventävä

PS4

 Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

·    ymmärtää ihmisen toiminnan olevan sekä tietoisen ohjauksen että tiedostamattomien tekijöiden vaikutuksen alaista

·    tutustuu motivaation ja emootioiden perusteorioihin ja tietää, miten ihmisen motivaatiota ja emootioita koskeva tutkimustieto syntyy niiden pohjalta

·    ymmärtää, miten motivaatio, emootiot ja kognitiiviset toiminnot muodostavat dynaamisen toimintaa ohjaavan kokonaisuuden

·    ymmärtää, miten motivaatio ja emootiot ovat yhteydessä yksilön ja yhteisön hyvinvointiin

·    ymmärtää tietoisuuden, ajattelun ja kielen merkityksen ihmisen toiminnassa

·