Kontiolahden
lukion opetussuunnitelma 2005
Ranskan kieli, peruskoulussa alkanut oppimäärä (B2-kieli)
RANSKA 1, B2 Vapaa-aika ja harrastukset |
Syventävä |
RAB21 |
Opiskelija · vahvistaa perusopetuksessa opiskelemiensa sanaston ja rakenteiden hallintaansa. · oppii ilmaisemaan mielipiteitä. · laajentaa perusrakenteiden tuntemustaan.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten · jokapäiväiseen elämään · kiinnostuksen kohteisiin · vapaa-ajan viettoon · harrastuksiin ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 2, B2 Meillä ja muualla |
Syventävä |
RAB22 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaansa. · laajentaa kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirejä ovat oman maan ja ranskankielisten maiden · ihmiset · maantiede · historia · nähtävyydet · lomanviettomahdollisuudet. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 3, B2 Ennen ja nyt |
Syventävä |
RAB23 |
Opiskelija · tuntee elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. · vahvistaa perusrakenteiden hallintaansa. · syventää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirejä ovat esimerkiksi · terveys · hyvinvointi. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 4, B2 Opiskelu ja tulevaisuudensuunnitelmat |
Syventävä |
RAB24 |
Opiskelija · oppii kurssin aihepiireihin liittyvää suullista ja kirjallista viestintää, esimerkiksi, oppii kuvailemaan omia toiveitaan ja suunnitelmiaan.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirit liittyvät · kouluun · myöhempään opiskeluun · työelämään · sekä nuorten tulevaisuudensuunnitelmiin.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 5, B2 Kulttuuri |
Syventävä |
RAB25 |
Opiskelija · vahvistaa kielitaidon kaikkia alueita.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiireinä voivat olla esimerkiksi · kuvataide · kirjallisuus · musiikki · elokuva · teatteri · urheilu. |
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
Kurssin sisällöissä aihekokonaisuus kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus painottuu tällä kurssilla.
|
Huomioitavaa |
RANSKA 6, B2 Yhteinen maapallomme |
Syventävä |