Kontiolahden
lukion opetussuunnitelma 2005
Ranskan kieli, lukiossa alkanut oppimäärä (B3-kieli)
RANSKA 1, B3 Hyvää päivää, hauska tutustua |
Syventävä |
RAB31 |
Opiskelija · oppii perusvuorovaikutukseen, kuten tervehtimiseen, hyvästelyyn ja esittäytymiseen, liittyvää kieltä · oppii kertomaan perusasioita itsestä ja kysymään vastaavia asioita keskustelukumppanilta · oppii selviytymään yksinkertaisista arkipäivän viestintätilanteista.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit kattavat · perusvuorovaikutustilanteet · perheen ja lähimmät ihmissuhteet. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 2, B3 Näin asiat hoituvat |
Syventävä |
RAB32 |
Opiskelija · oppii selviytymään erilaisissa jokapäiväisissä kielenkäyttötilanteissa, kuten ostoksilla ja käytettäessä esimerkiksi pankki-, posti-, lääkäri-, liikenne-, majoitus- ja ateriointipalveluja.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirejä ovat · suku, ystävät ja muut ihmissuhteet · elämään liittyvät rutiinit. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 3, B3 Vapaa-aika ja harrastukset |
Syventävä |
RAB33 |
Opiskelija · oppii ilmaisemaan mielipiteitä. · laajentaa perusrakenteiden tuntemustaan.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten · jokapäiväiseen elämään · kiinnostuksen kohteisiin · vapaa-ajan viettoon · harrastuksiin ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 4, B3 Meillä ja muualla |
Syventävä |
RAB34 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaansa. · laajentaa kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirejä ovat oman maan ja ranskankielisten maiden · ihmiset · maantiede · historia · nähtävyydet · lomanviettomahdollisuudet. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 5, B3 Ennen ja nyt |
Syventävä |
RAB35 |
Opiskelija · tarkastelee elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. · vahvistaa perusrakenteiden hallintaansa. · laajentaa kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirejä ovat esimerkiksi · terveys · hyvinvointi. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
RANSKA 6,B3 Opiskelu ja tulevaisuudensuunnitelmat |
Syventävä |
RAB36 |
Opiskelija · oppii kurssin aihepiireihin liittyvää suullista ja kirjallista viestintää, esimerkiksi, oppii kuvailemaan omia toiveitaan ja suunnitelmiaan.
|