Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Ruotsin kieli, keskipitkä oppimäärä (B1-kieli)

 

RUOTSI 1

Koulu ja vapaa-aika

Pakollinen

RUB1

Opiskelija

·    vahvistaa perusopetuksessa opittua sanaston ja perusrakenteiden hallintaa

·    syventää jo opittuja rakenteita, erityisesti sanajärjestystä

·    pystyy kertomaan itsestään, perheestään ja harrastuksistaan sekä opiskelustaan tuttavallisella ja epämuodollisella kielellä

 

Tavoitteet

·    päälauseen sanajärjestys

·    alisteisen lauseen sanajärjestys

·    kysymyslauseet

·    substantiivien taivutus, suku ja luku

·    adjektiivien perusmuodot

·    verbien taivutus ja aikamuodot

·    persoona- ja refleksiivipronomineja

·    relatiivipronominit

·    prepositioita

 

Sisältö

Painotetaan keskustelua, mielipiteen ilmaisua ja keskeisiä puheviestinnän strategioita

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen

 

Arviointi

Kurssi niveltää perusopetuksen ja lukion kielenopetusta

 

Huomioitavaa

 

RUOTSI 2

Arkielämää pohjoismaissa

Pakollinen

RUB2

Opiskelija

·    jatkaa sanaston ja rakenteiden vahvistamista

·    jatkaa nuorten elämän, opiskelun, työn, harrastusten, palveluiden ja vapaa-ajan tarkastelua

·    vankentaa suullisen viestinnän strategioiden hallintaa

·    kiinnittää huomiota ilmaisuvarmuuteen

Tavoitteet

·    substantiivien määräysmuodot

·    adjektiivi + substantiivi omistusmuodon jälkeen

·    adjektiivien vertailumuodot

·    apuverbit

·    att-sanan käyttö

·    kysyvät sivulauseet (kertauksena kysymyssanat)

·    relatiivilauseet (kertauksena relatiivipronominit)

·    vahvat ja epäsäännölliset verbit

·    prepositioita

 

Sisältö

Painotetaan puheviestinnän harjoittamista sekä kirjoittamista lyhyiden viestinnällisten tehtävien avulla

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) kirjalliseen sekä suulliseen kokeeseen.

Arviointi

Aihekokonaisuudet ”hyvinvointi ja turvallisuus” ja ”viestintä- ja mediaosaaminen” antavat näkökulmia kurssin aiheiden tarkasteluun.

Huomioitavaa

 

RUOTSI 3

Suomi, Pohjoismaat ja Eurooppa

Pakollinen

RUB3

Opiskelija

·    oppii arvostamaan suomalaisuutta osana Pohjoismaita ja Eurooppaa

·    ymmärtää kotimaansa suomenruotsalaisuutta

·    oppii vertailemaan kotimaataan muihin Pohjoismaihin

·    oppii kuvailemaan sekä kirjallisesti että suullisesti henkilöitä, paikkoja ja tapahtumia

·    oppii käyttämään kurssin sisällössä mainittuja rakenteita omissa teksteissään

 

Tavoitteet

·    pronominit (determinatiivi- ja indefiniittipronominit) sekä adjektiivin ja substantiivin muodot pronominien jälkeen

·    erisnimen suku

·    substantiiviattribuutti

·    lukusanat ja lukusanailmaukset

·    käskymuoto

·    ajan ja paikan adverbejä

·    prepositioita

 

Sisältö

Kirjoittamistaitoa harjoitellaan kirjoittamalla erilaisiin tarkoituksiin sopivia tekstejä, mm. yo-aineet. Kurssilla harjoitellaan erilaisia ymmärtävän lukemisen strategioita sekä studiossa erilaisia kuuntelun strategioita.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) kirjalliseen kokeeseen, jossa mukana koeaine sekä kuuntelukoe.

 

Arviointi

Aihekokonaisuus ”kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus” tarjoaa mahdollisuuksia käsitellä kurssin aiheita.

 

Huomioitavaa

 

RUOTSI 4

Elämää yhdessä ja erikseen

Pakollinen

RUB4

Opiskelija

·    pohtii elämänarvoja, ihmissuhteita, sukupuolten ja ikäryhmien kohtaamista opiskelussa ja työssä

·    syventää edellisillä kursseilla oppimiensa rakenteiden hallintaa

·    pohtii ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä

 

Tavoitteet

·    adverbien vertailu ja ryhmittely

·    ehtovirkkeet (’isi-muodot’)

·    adjektiivin käyttö substantiivina

·    s-passiivi ja s-päätteiset verbit

·    omistusmuodon ilmaiseminen