Kontiolahden
lukion opetussuunnitelma 2005
Ruotsin kieli, keskipitkä oppimäärä (B1-kieli)
RUOTSI 1 Koulu ja vapaa-aika |
Pakollinen |
RUB1 |
Opiskelija · vahvistaa perusopetuksessa opittua sanaston ja perusrakenteiden hallintaa · syventää jo opittuja rakenteita, erityisesti sanajärjestystä · pystyy kertomaan itsestään, perheestään ja harrastuksistaan sekä opiskelustaan tuttavallisella ja epämuodollisella kielellä
|
Tavoitteet |
|
· päälauseen sanajärjestys · alisteisen lauseen sanajärjestys · kysymyslauseet · substantiivien taivutus, suku ja luku · adjektiivien perusmuodot · verbien taivutus ja aikamuodot · persoona- ja refleksiivipronomineja · relatiivipronominit · prepositioita
|
Sisältö |
|
Painotetaan keskustelua, mielipiteen ilmaisua ja keskeisiä puheviestinnän strategioita
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) ja kirjalliseen kokeeseen
|
Arviointi |
|
Kurssi niveltää perusopetuksen ja lukion kielenopetusta
|
Huomioitavaa |
RUOTSI 2 Arkielämää pohjoismaissa |
Pakollinen |
RUB2 |
Opiskelija · jatkaa sanaston ja rakenteiden vahvistamista · jatkaa nuorten elämän, opiskelun, työn, harrastusten, palveluiden ja vapaa-ajan tarkastelua · vankentaa suullisen viestinnän strategioiden hallintaa · kiinnittää huomiota ilmaisuvarmuuteen |
Tavoitteet |
|
· substantiivien määräysmuodot · adjektiivi + substantiivi omistusmuodon jälkeen · adjektiivien vertailumuodot · apuverbit · att-sanan käyttö · kysyvät sivulauseet (kertauksena kysymyssanat) · relatiivilauseet (kertauksena relatiivipronominit) · vahvat ja epäsäännölliset verbit · prepositioita
|
Sisältö |
|
Painotetaan puheviestinnän harjoittamista sekä kirjoittamista lyhyiden viestinnällisten tehtävien avulla |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) kirjalliseen sekä suulliseen kokeeseen. |
Arviointi |
|
Aihekokonaisuudet hyvinvointi ja turvallisuus ja viestintä- ja mediaosaaminen antavat näkökulmia kurssin aiheiden tarkasteluun. |
Huomioitavaa |
RUOTSI 3 Suomi, Pohjoismaat ja Eurooppa |
Pakollinen |
RUB3 |
Opiskelija · oppii arvostamaan suomalaisuutta osana Pohjoismaita ja Eurooppaa · ymmärtää kotimaansa suomenruotsalaisuutta · oppii vertailemaan kotimaataan muihin Pohjoismaihin · oppii kuvailemaan sekä kirjallisesti että suullisesti henkilöitä, paikkoja ja tapahtumia · oppii käyttämään kurssin sisällössä mainittuja rakenteita omissa teksteissään
|
Tavoitteet |
|
· pronominit (determinatiivi- ja indefiniittipronominit) sekä adjektiivin ja substantiivin muodot pronominien jälkeen · erisnimen suku · substantiiviattribuutti · lukusanat ja lukusanailmaukset · käskymuoto · ajan ja paikan adverbejä · prepositioita
|
Sisältö |
|
Kirjoittamistaitoa harjoitellaan kirjoittamalla erilaisiin tarkoituksiin sopivia tekstejä, mm. yo-aineet. Kurssilla harjoitellaan erilaisia ymmärtävän lukemisen strategioita sekä studiossa erilaisia kuuntelun strategioita.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) kirjalliseen kokeeseen, jossa mukana koeaine sekä kuuntelukoe.
|
Arviointi |
|
Aihekokonaisuus kulttuuri-identiteetti ja kulttuurien tuntemus tarjoaa mahdollisuuksia käsitellä kurssin aiheita.
|
Huomioitavaa |
RUOTSI 4 Elämää yhdessä ja erikseen |
Pakollinen |
RUB4 |
Opiskelija · pohtii elämänarvoja, ihmissuhteita, sukupuolten ja ikäryhmien kohtaamista opiskelussa ja työssä · syventää edellisillä kursseilla oppimiensa rakenteiden hallintaa · pohtii ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä
|
Tavoitteet |
|
· adverbien vertailu ja ryhmittely · ehtovirkkeet (isi-muodot) · adjektiivin käyttö substantiivina · s-passiivi ja s-päätteiset verbit · omistusmuodon ilmaiseminen |