Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Saksan kieli, peruskoulussa alkanut oppimäärä (B2-kieli)

 

SAKSA 1, B2

Vapaa-aika ja harrastukset

Syventävä

SAB21

Opiskelija

·    vahvistaa perusopetuksessa opiskelemiensa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

·    laajentaa kielen perusrakenteiden tuntemusta.

 

Tavoitteet

Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten

·    jokapäiväiseen elämään,

·    kiinnostuksen kohteisiin,

·    vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin

·    ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin.

Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista, muun

muassa mielipiteen ilmaisua.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 2, B2

Meillä ja muualla

Syventävä

SAB22

Opiskelija

·    vahvistaa perusrakenteiden hallintaa.

·    kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.

 

Tavoitteet

Aihepiireinä ovat oman maan ja saksankielisten maiden

·    ihmiset

·    maantiede

·    historia

·    nähtävyydet

·    lomanviettomahdollisuudet.

Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 3, B2

Ennen ja nyt

Syventävä

SAB23

Opiskelija

·    vahvistaa perusrakenteiden hallintaa.

·    kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.

 

Tavoitteet

Kurssilla tarkastellaan elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

Aihepiireinä ovat esimerkiksi

·    terveys

·    hyvinvointi.

Kurssilla painotetaan puheviestintää.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 4, B2

Opiskelu ja tulevaisuuden suunnitelmat

Syventävä

SAB24

Opiskelija

·    vahvistaa suullista ja kirjallista viestintätaitoaan liittyen kurssin aihepiirien sanastoon, kuten omien toiveiden ja suunnitelmien kuvailua.

 

Tavoitteet

Aihepiirit liittyvät

·    kouluun

·    myöhempään opiskeluun

·    työelämään

·    nuorten tulevaisuudensuunnitelmiin.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 


SAKSA 5, B2

Kulttuuri

Syventävä

SAB25

Opiskelija

·    harjoittaa ja vahvistaa kielitaidon kaikkia alueita.

 

Tavoitteet

Aihepiireinä voivat olla esimerkiksi saksalaisen kulttuurin

·    kuvataide

·    kirjallisuus

·    musiikki

·    elokuva

·    teatteri

·    urheilu

·    ruoka- ja juomakulttuuri.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.