Kontiolahden
lukion opetussuunnitelma 2005
Saksan kieli, peruskoulussa alkanut oppimäärä (B2-kieli)
SAKSA 1, B2 Vapaa-aika ja harrastukset |
Syventävä |
SAB21 |
Opiskelija · vahvistaa perusopetuksessa opiskelemiensa sanaston ja rakenteiden hallintaa. · laajentaa kielen perusrakenteiden tuntemusta.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten · jokapäiväiseen elämään, · kiinnostuksen kohteisiin, · vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin · ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista, muun muassa mielipiteen ilmaisua.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
SAKSA 2, B2 Meillä ja muualla |
Syventävä |
SAB22 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaa. · kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiireinä ovat oman maan ja saksankielisten maiden · ihmiset · maantiede · historia · nähtävyydet · lomanviettomahdollisuudet. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
SAKSA 3, B2 Ennen ja nyt |
Syventävä |
SAB23 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaa. · kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Kurssilla tarkastellaan elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Aihepiireinä ovat esimerkiksi · terveys · hyvinvointi. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
SAKSA 4, B2 Opiskelu ja tulevaisuuden suunnitelmat |
Syventävä |
SAB24 |
Opiskelija · vahvistaa suullista ja kirjallista viestintätaitoaan liittyen kurssin aihepiirien sanastoon, kuten omien toiveiden ja suunnitelmien kuvailua.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit liittyvät · kouluun · myöhempään opiskeluun · työelämään · nuorten tulevaisuudensuunnitelmiin.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
SAKSA 5, B2 Kulttuuri |
Syventävä |
SAB25 |
Opiskelija · harjoittaa ja vahvistaa kielitaidon kaikkia alueita.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiireinä voivat olla esimerkiksi saksalaisen kulttuurin · kuvataide · kirjallisuus · musiikki · elokuva · teatteri · urheilu · ruoka- ja juomakulttuuri.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|