Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

 

Saksan kieli, lukiossa alkanut oppimäärä (B3-kieli)

 

SAKSA 1, B3

Hyvää päivää, hauska tutustua

Syventävä

SAB31

Opiskelija oppii

·    kielen perusrakenteita.

·    perusvuorovaikutukseen liittyvää kieltä, kuten tervehtimään, hyvästelemään ja esittäytymään.

·    kertomaan perusasioita itsestä ja kysymään vastaavia asioita keskustelukumppanilta

·    selviytymään yksinkertaisista arkipäivän viestintätilanteista.

 

Tavoitteet

Aihepiireinä ovat

·    tervehtiminen, hyvästely ja esittäytyminen

·    omasta itsestä kertominen

·    arkipäivän viestintätilanteet

·    perhe

·    lähimmät ihmissuhteet.

Kurssilla painotetaan puheviestintää.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 2, B3

Näin asiat hoituvat

Syventävä

SAB32

Opiskelija

·    oppii kielen perusrakenteita.

·    oppii. selviytymään erilaisissa jokapäiväisissä kielenkäyttötilanteissa kuten ostoksilla ja käytettäessä esimerkiksi pankki-, posti-, lääkäri-, liikenne-, majoitus- ja ateriointipalveluita.

 

Tavoitteet

Kurssin aihepiirejä ovat

·    suku

·    ystävät

·    muut ihmissuhteet

·    muut elämään liittyvät rutiinit.

Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 3, B3

Vapaa-aika ja harrastukset

Syventävä

SAB33

Opiskelija

·    laajentaa ja vahvistaa kielen perusrakenteiden tuntemusta.

·    oppii kertomaan vapaa-aikaan ja harrastuksiin liittyvistä asioista.

·    harjoittaa mielipiteen ilmaisemista.

 

Tavoitteet

Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten

·    jokapäiväiseen elämään

·    kiinnostuksen kohteisiin

·    vapaa-ajan viettoon

·    harrastuksiin

ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin.

Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 4, B3

Meillä ja muualla

Syventävä

SAB34

Opiskelija

·    vahvistaa perusrakenteiden hallintaa.

·    kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.

 

Tavoitteet

Aihepiireinä ovat oman maan ja saksankielisten maiden

·    ihmiset

·    maantiede

·    historia

·    nähtävyydet

·    lomanviettomahdollisuudet.

Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.

 

Sisältö

Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.

 

Oppimisstrategia

Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.

 

Arviointi

 

Huomioitavaa

 

SAKSA 5, B3

Ennen ja nyt

Syventävä

SAB35

Opiskelija

·    vahvistaa perusrakenteiden hallintaa.

·    kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla

 

Tavoitteet

Kurssilla tarkastellaan elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.

Aihepiireinä ovat esimerkiksi

·    terveys

·