Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Venäjän kieli, lukiossa alkanut oppimäärä (B3-kieli)
VENÄJÄ 1, B3 Hyvää päivää, hauska tutustua |
Syventävä |
VEB31 |
Opiskelija oppii · lukemaan ja kirjoittamaan kyrillisiä aakkosia. · kielen perusrakenteita. · perusvuorovaikutukseen liittyvää kieltä, kuten tervehtimään, hyvästelemään ja esittäytymään. · kertomaan perusasioita itsestä ja kysymään vastaavia asioita keskustelukumppanilta · selviytymään yksinkertaisista arkipäivän viestintätilanteista.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiireinä ovat · tervehtiminen, hyvästely ja esittäytyminen · omasta itsestä kertominen · arkipäivän viestintätilanteet · perhe · lähimmät ihmissuhteet. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
VENÄJÄ 2, B3 Näin asiat hoituvat |
Syventävä |
VEB32 |
Opiskelija · oppii kielen perusrakenteita. · oppii. selviytymään erilaisissa jokapäiväisissä kielenkäyttötilanteissa kuten ostoksilla ja käytettäessä esimerkiksi pankki-, posti-, lääkäri-, liikenne-, majoitus- ja ateriointipalveluita.
|
Tavoitteet |
|
Kurssin aihepiirejä ovat · suku · ystävät · muut ihmissuhteet · muut elämään liittyvät rutiinit. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
VENÄJÄ 3, B3 Vapaa-aika ja harrastukset |
Syventävä |
VEB33 |
Opiskelija · laajentaa ja vahvistaa kielen perusrakenteiden tuntemusta. · oppii kertomaan vapaa-aikaan ja harrastuksiin liittyvistä asioista. · harjoittaa mielipiteen ilmaisemista.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiirit ja tilanteet liittyvät nuorten · jokapäiväiseen elämään · kiinnostuksen kohteisiin · vapaa-ajan viettoon · harrastuksiin ja niiden yhteydessä käytettäviin palveluihin. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen . Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
VENÄJÄ 4, B3 Meillä ja muualla |
Syventävä |
VEB34 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaa. · kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla.
|
Tavoitteet |
|
Aihepiireinä ovat oman maan ja venäjänkielisten maiden · ihmiset · maantiede · historia · nähtävyydet · lomanviettomahdollisuudet. Kurssilla painotetaan puheen ymmärtämistä ja puhumista.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön (tuntityöskentely ja kotitehtävien suoritus) sekä kirjalliseen ja suulliseen kokeeseen. Kurssi arvioidaan arvosanoilla 4-10.
|
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
VENÄJÄ 5, B3 Ennen ja nyt |
Syventävä |
VEB35 |
Opiskelija · vahvistaa perusrakenteiden hallintaa. · kehittää kirjoittamistaitoaan viestinnällisten tehtävien avulla
|
Tavoitteet |
|
Kurssilla tarkastellaan elämää ennen ja nyt sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Aihepiireinä ovat esimerkiksi · terveys · hyvinvointi. Kurssilla painotetaan puheviestintää.
|
Sisältö |
|
Opiskelijoita ohjataan käyttämään strategioita, jotka ovat tarkoituksenmukaisia heidän oman kehittymistarpeensa ja kulloisenkin opiskelu- ja viestintätehtävän kannalta.
|
Oppimisstrategia |
|