Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
Soveltavat vieraiden kielten kurssit
ENGLANNIN KIELEN LISÄKURSSI 1 |
Soveltava |
ENA0 |
Opiskelija · kertaa ja vahvistaa perusopetuksessa oppimaansa sanastoa ja rakenteita |
Tavoitteet |
|
· verbit ja niiden aikamuodot · ehtovirkkeet · artikkelit, substantiivien yksikkö ja monikko · omistusmuodot · sanajärjestys · pronomineja · prepositioita Kurssin sisältö voi vaihdella opiskelijoiden toivomusten mukaan. |
Sisältö |
|
Yksilö- ja paritöitä, opetuskeskusteluja ja monisteharjoituksia |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja aktiiviseen osallistumiseen. Liialliset poissaolot johtavat kurssisuorituksen hylkäämiseen. Ei erillistä kurssikoetta. Lähtötasotesti ja loppukoe. |
Arviointi |
|
Kurssilla kerrataan perusopetuksen keskeisimmät rakenneasiat. Kurssi on tarkoitettu pääasiallisesti peruskoulun englannin oppimäärän arvosanalla 7 ja alle suorittaneille lukioon hyväksytyille opiskelijoille. Kurssilla ei ole oppikirjaa, opiskelijoilta peritään erikseen sovittava monistemaksu. |
Huomioitavaa |
OUT INTO THE WORLD (Keskustelu 1) |
Soveltava |
ENA9 (0,5) |
Oppia ja vankentaa englannin kielen taitoja, etenkin puhevalmiuksia. Tavoitteena on aktiivinen puhuminen. |
Tavoitteet |
|
Aiheita: kielet, kulttuurit ja kulttuurien erityispiirteet. Kuinka päästä maailmalle. Matkailu. Työhön ulkomaille. Kurssin kieli on pelkästään englanti. |
Sisältö |
|
Keskusteluharjoitukset, esitelmät, puheet, väittelyt, rooliesitykset. Keskustelukurssin koko ideaalina 12 opiskelijaa. |
Oppimisstrategia |
|
Kurssista annetaan suoritusmerkintä. |
Arviointi |
|
viestintä- ja mediaosaaminen Suoritus 2. vsk:n keväällä jaksoilla 4 ja 5. Laajuus 0,5 kurssia. |
Huomioitavaa |
RUOTSIN LISÄKURSSI (Peruskoulun oppimäärää kertaava kurssi) |
Soveltava |
RU0 |
Opiskelija · kertaa ja vahvistaa perusopetuksessa oppimaansa sanastoa ja rakenteita |
Tavoitteet |
|
· substantiivin ryhmät ja taivutus · adjektiivin taivutus ja vertailu · verbiryhmät ja taivutus sekä aikamuodot · persoonapronominit, objektimuodot ja omistusmuodot · sanajärjestystä: päälause ja alisteinen sivulause Kurssin sisältö voi vaihdella vuosittain opiskelijoiden toivomusten mukaan. |
Sisältö |
|
Yksilö- ja paritöitä, opetuskeskusteluja ja monisteharjoituksia |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja aktiiviseen osallistumiseen. Ei erillistä kurssikoetta. Lähtötasotesti ja loppukoe. |
Arviointi |
|
Kurssilla kerrataan perusopetuksen keskeisimmät rakenneasiat. Kurssi on tarkoitettu pääasiallisesti ruotsin kielen peruskoulun oppimäärän arvosanalla 7 ja alle suorittaneille lukioon hyväksytyille opiskelijoille. Kurssilla ei ole oppikirjaa, opiskelijoilta peritään erikseen sovittava monistemaksu. |
Huomioitavaa |
INGEN PANIK |
Soveltava |
RUB8 |
Opiskelija · harjoittelee aktiivisesti erilaisia ylioppilaskirjoitustehtäviä |
Tavoitteet |
|
· keskeinen kielioppi · vihjeitä ja harjoituksia yo-kokeen luetunymmärtämiseen, sanasto- ja rakenneosioon sekä kirjoitelmaan ohjeita yo-kokeen kuullun ymmärtämiseen |
Sisältö |
|
Yo-kirjoituksiin valmentavan oppimateriaalin avulla tähtäämme onnistuneisiin kirjoituksiin. Harjoittelemme kuuntelua, luetunymmärtämistä, ainekirjoitusta malliaineineen, yo-rakenteita, eli kaikenlaisia yo-tehtäviä monipuolisesti. |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja aktiiviseen osallistumiseen. Preliminäärikoe. |
Arviointi |
|
Kurssilla harjoitellaan ylioppilaskirjoituksiin. Tarkoitettu vain syksyllä kirjoittaville abiturienteille. |
Huomioitavaa |
VÅGA TALA, BÖRJA PRATA |
Soveltava |
RUB9 (0,5) |
Opiskelija · rohkaistuu käyttämään osaamaansa kieltä suullisessa viestinnässä · oppii uusia ja vahvistaa jo osaamiaan suullisen viestinnän strategioita |
Tavoitteet |
|
Harjoitellaan arkipäivän viestintätilanteita, esim., itsestä ja lähiympäristöstä kertominen, asioiminen erilaisissa julkisissa paikoissa, puhelinkeskustelut, työpaikkahaastattelut jne. |
Sisältö |
|
Ohjattuja harjoituksia sekä vapaamuotoista keskustelua pareittain ja ryhmissä. Apuna käytetään erilaista kirjallista tai audiovisuaalista materiaalia (oppimateriaalin puheharjoitusosiot, lehtileikkeet, videot yms.) Opiskelijoiden toiveita käsiteltävistä aihepiireistä voidaan ottaa huomioon kurssia suunniteltaessa. |
Oppimisstrategia |
|
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen. Liialliset poissaolot johtavat kurssisuorituksen hylkäämiseen. Arvionti: hyväksytty/hylätty. Mahdollisuus suorittaa valtakunnallinen suullinen koe. |
Arviointi |
|
Kurssi on pääasiassa tarkoitettu niille, jotka ovat jo suorittaneet ruotsin kaksi ensimmäistä pakollista kurssia tai opiskelija, jolla on muuten hankittu vastaavat taidot ja tiedot. |
Huomioitavaa |
RUOTSIN LISÄKURSSI 2 (Kesäkurssi) |
Soveltava |
RUB10 |
Opiskelija · kertaa ja vahvistaa ruotsin kielen lukiokurssien opetuksessa oppimaansa sanastoa ja rakenteita · hallitsee paremmin ruotsin lukiokurssien sisällön |
Tavoitteet |
|
· substantiivin ryhmät ja taivutus · adjektiivin taivutus ja vertailu · verbiryhmät ja taivutus sekä aikamuodot · persoonapronominit, objektimuodot ja omistusmuodot |