Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

1.     JOHDANTO

Tämän opetussuunnitelman laatiminen aloitettiin lukiomme kohdalla jo yli 2 vuotta sitten. Teimme yhdessä opiskelijoiden kanssa perusteellista työtä selvittääksemme lukiomme arvomaailmaa. OPS:iin sisältyvä kappale Kontiolahden lukion arvomaailmasta, onkin syntynyt arkisen työskentelymme keskellä. Siten se on kuvaus lukiomme opiskelijoiden ja henkilökunnan oppimiseen ja opetukseen liittyvästä arvomaailmasta. Toivottavasti se viittaa kuitenkin myös tulevaan, niihin lukiomme vuosiin, joita varten tämä opetussuunnitelma on tehty.

Tämän opetussuunnitelman aihekokonaisuuksia ja kurssikohtaisia suunnitelmia koskeva osa on valtaosin Opetushallituksen kynänjälkeä. Kuntakohtaista osuutta on nyt valtakunnallisia ohjeita noudattaen huomattavasti kavennettu edelliseen opetussuunnitelmaan nähden. Opetussuunnitelman alkuluvuissa sen sijaan on pyritty lukion ja kunnan oman suunnitelmallisuuden näkymiseen. Uutta ovat mm. yhä laajenevat yhteydet muihin toisen asteen oppilaitoksiin ja ylipäänsäkin lukion ulkopuolisten opintojen lisääntyvä hyväksilukeminen lukion opintoihin.

Opetussuunnitelman rinnalla kohdistuu samanaikaisesti perusteellisia muutoksia myös ylioppilastutkintoon. Tutkintoon kuuluvien yo-kokeiden yhä laajempi valinnanmahdollisuus toteutuu jo keväällä 2005. Ainereaali tulee tutkintoon mukaan keväällä 2006. Äidinkielen kokeen muuttuminen kaksiosaiseksi on edessä keväällä 2007. Lukion kohdalla tulevaisuudessakin pysyvää on siten vain muutos.

Tämän ajan maaseutulukion tilaa kuvaa myös hyvin opetussuunnitelman luku opiskelijahuollosta. Luku on sinänsä jo merkittävä yksittäinen kokonaisuus suunnitelmassa. Samalla opiskelijahuollon tarve ja sen vaatima resurssi lisääntyy huolestuttavasti lukioissamme. Tarvitsemme pikaisesti opiskelijahuoltoamme tukevia kunnallisia ja alueellisia toimia ja toimijoita. Samalla koko perus- ja toisen asteen rakenteita olisi valtakunnallisesti pikaisesti mietittävä uudelleen. Yhteiskunnallisesti ei ole varaa siihen, että suurin osa nuorisosta keinolla millä hyvänsä yrittää läpäistä lukion oppimäärän – osa todella puutteellisilla oppimisen perustiedoilla ja -taidoilla. Samanaikaisesti ammattitutkinnon suorittaneista ammattilaisista alkaa olla huutava pula. Nykyinen kehitys on vaarassa johtaa siihen, että lukiot joutuvat yhä enemmän kantamaan opiskelumotivaationsa kadottaneen nuorison kasvatus- ja huoltovastuuta.

Nykyaikaista opetussuunnitelmaa voitaisiin kuvata myös termillä oppimisen suunnitelma. Käsitämme, että tiedon omaksuminen ei tapahdu tietoa päähän takomalla tai asioita ulkoa pänttäämällä. Tiedon omaksuminen on konstruktivistinen prosessi, jossa oppiminen - tiedon, käsitteiden ja taitojen omaksuminen – rakentuu monesta osatekijästä. Oppimisessa on mm. kyse kyvystä jäsentää tietoa entisen opitun päälle, kyvystä arvioida tiedon luotettavuutta ja tärkeyttä. Tieto voi olla myös kykyä toimia oikein ja eettisesti kestävästi. Tieto on taitoa tehdä käsillään, luoda uutta. Tietoa tarvitaan kykyyn ymmärtää omia ja kanssaihmisten tunteita sekä analysoida niitä. Tietoa on kyvyssä vuorovaikutukseen, empatiaan tai toimintaan tiimin jäsenenä.

Tämän opetussuunnitelman myötä tavoitteenamme on oppimisympäristö, jossa tietojen ja taitojen omaksumista sekä opiskelijan persoonan kehittymistä tuetaan kokonaisvaltaisesti. Toivomme, että lukio-opiskelu antaisi nuorelle valmiudet sellaiseen elämänhallintaan, jonka kautta hän aikanaan työllään ja toiminnallaan ottaa vastuuta yhteiskuntamme rakentamisesta.

Ilpo Saarelainen, rehtori