Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
13. TOIMINNAN JATKUVA KEHITTÄMINEN JA ARVIOINTI
|
Yleisiä periaatteita lukion toiminnan arvioinnista.
Lukion toiminnan arviointi pohjautuu lukion opetussuunnitelmassa ja vuosittaisessa opetussuunnitelmaan perustuvassa vuosityösuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin. Arvioinnin perustana on siten suunnitelmissa esitetyt tavoitteet. Arviointi on näin ollen erityisesti tavoitteiden ja niiden suuntaisen toiminnan arviointia. Sama periaate toimii myös oppimisen arvioinnissa. Senkin kohdalla arvioidaan opetussuunnitelmassa ilmaistujen tavoitteiden saavuttamista.
Lukion toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista arvioidaan säännöllisesti jaksoittain pidettävissä opettajakunnan arviointikokouksissa. Tällöin tarkastellaan jakson kurssien arvosanoja ja erityisesti hylättyjen kurssisuoritusten määrää ja niiden kohdentumista. Samassa yhteydessä arvioidaan tarvittavien tukitoimenpiteiden kuten tuki- ja erityisopetuksen sekä opiskelijahuollon toimien tarvetta. Tämä toiminta edustaa lukion näkökulmasta lukion itsearviointikäytäntöä.
Koulutuslautakuntaan ja sivistysjohtajalle suuntautuvaa lukion toiminnan arviointia edustaa ns. osavuosiraportit, joita annetaan neljännesvuosittain. Osavuosiraportissa arvioidaan lukion vuosityösuunnitelmassa ja kunnan vuosittaisessa talous- ja toimintasuunnitelmassa kirjattujen tavoitteiden toteutumista.
Lukion opettajakunnan kohdalla toiminnan itsearviointia tehdään kurssikohtaisesti. Kukin aineenopettaja selvittää kurssin alkaessa opetussuunnitelman mukaiset kurssin tavoitteet opiskelijoille. Kurssin päättyessä opettaja arvioi opetustaan ja antamaansa ohjausta opiskelijoilta saatavan kirjallisen ja suullisen palautteen sekä kokeiden perusteella. Vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa tarkastellaan opettajan ja rehtorin välisellä keskustelulla opettajan arviota työnsä onnistumisesta. Keskustelun pohjana käytetään opettajan täyttämää kunnassa yhteisesti hyväksyttyä kehityskeskustelujen kirjallista arviointikaavaketta.
Opiskelijoiden parissa itsearviointia tehdään kurssien sisällä, jossa opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan, työskentelyään ja kurssien tavoitteiden saavuttamista. Lukion toiminnassa tapahtuvista muutoksista keskustellaan oppilaskunnan kanssa. Useimmiten keskusteluissa ja kuulemistilaisuuksissa oppilaskuntaa edustaa oppilaskunnan hallitus. Oppilaskunnan toiminta on Kontiolahden lukiossa perinteisesti ollut hyvin vireää.
Opiskelijoiden taholla toteutettava koko lukion toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen arviointi on vielä vaatimatonta ja siten sitä tulee kehittää. Lukion Internet-sivut toimivat nyt reaaliaikaisesti ja niiden sisällössä on nähtävissä koko lukion toiminnan ja suunnitelmien tietokannat. Lukion Internet-sivuja pyritäänkin kehittämään myös arviointikanavaksi lukion toiminnasta.
|