Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

5. KONTIOLAHDEN LUKION KIELIOHJELMA

Lukion kieliohjelma noudattaa kunnan yleistä kieliohjelmaa ja toteutetaan sen periaatteen mukaisesti, että peruskoulussa kielen opiskelun aloittaneet voisivat sitä omassa lukiossa jatkaa. Tästä syystä lukion harvinaisempien kielten ryhmät voivat muodostua pieniksikin. Myös ns. pitkissä kielissä (ruotsi, englanti) ryhmäkoot pyritään pitämään mahdollisuuksien mukaan pieninä, ja erityisiä tukitoimia järjestetään opiskelijoiden tarpeen mukaan tarjoamalla lisäkursseja sekä tukiopetusta. Lahjakkaille opiskelijoille tarjotaan vaativampia kokonaisuuksia kurssien sisällä, sekä koulussa järjestettävien kansainvälisten projektien puitteissa.

Kieliä opiskellaan lukiossa seuraavanlaisin kurssein:

·        valtakunnallisesti määräytyvät pakolliset tai syventävät kurssit

·        koulukohtaiset soveltavat kurssit, joiden lukumäärä ja sisällöt voivat vaihdella lukuvuosittain

A kieli, alakoulussa alkanut opiskelijalle pakollinen kieli: englanti

• pakollisia kursseja 6, syventäviä 2, koulukohtaisia soveltavia 2, joista toinen suullinen kurssi ja toinen peruskoulun niveltävä kurssi
  • opiskelija voi kielitaustastaan ja/tai menestymisestään riippuen kirjoittaa  ylioppilaskirjoituksissa A-kielenä myös saksaa, venäjää, ranskaa tai ruotsia

B1 kieli, yläkoulussa alkanut opiskelijalle pakollinen kieli: ruotsi

• pakollisia kursseja 5, syventäviä 2, koulukohtaisia soveltavia 2, joista toinen suullinen kurssi ja toinen peruskoulun niveltävä kurssi

B2 kieli, yläkoulussa alkanut opiskelijalle valinnainen kieli: saksa, ranska tai venäjä

Yläkoulussa valinnaista kieltä on voinut opiskella joko kahden tai neljän tunnin ryhmissä. Tämä otetaan huomioon lukio-opinnoissa siten, että neljä tuntia yläkoulussa opiskelleet voivat tulla mukaan opintoihin vasta kurssille 3 ja kaksi tuntia yläkoulussa opiskelleet aloittavat kurssilta 1.

saksa, ranska, venäjä:  syventäviä kursseja 8

B3 kieli, lukiossa alkava opiskelijalle valinnainen kieli: saksa, ranska, venäjä

saksa, ranska, venäjä: syventäviä kursseja 8

Mikäli B2 ja B3 kielten ryhmät muodostuvat liian pieniksi, voidaan ryhmät yhdistää lukio-opintojen aikana ja kurssien laajuudesta sovitaan siinä vaiheessa opiskelijoiden kanssa, kuitenkin valtakunnallisen kieliohjelman mukaisesti. B2 ja B3 kielen tarjonta voi vaihdella lukuvuosittain. Osa kursseista tai kurssien osakokonaisuuksista voidaan tarjota myös verkko-opetuksena tai suorittaa itsenäisinä opintoina.

Ylioppilaskirjoituksissa pakollisena aineena kirjoitetaan ainoastaan äidinkielen koe, jonka lisäksi opiskelijan on suoritettava jonkin toisen aineen pitkän oppimäärän koe (pitkän matematiikan koe tai A-tason kielen koe). Kielistä englantia kirjoitetaan yleisimmin pitkänä kielenä, mutta myös saksaa, ranskaa, venäjää tai ruotsia voi kokelas kirjoittaa pitkänä. Pitkän oppimäärän kokeeseen osallistujille annetaan lisävalmennusta heidän sitä halutessaan.

Mikäli lukiossamme on opiskelijoita jotka syystä tai toisesta on lukiolain 13§:n nojalla vapautettu toisen kotimaisen kielen opiskelusta tulee tällaisten opiskelijoiden lukio-opetus tältä osin järjestää toisin. Opiskelijat valitsevat toisen kotimaisen kielen tilalle muiden aineiden kursseja.