Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

10. KIELI- JA KULTTUURIRYHMIEN OPETUS

Kontiolahden lukion opetuskielenä on suomi. Vieraskielisten ja maahanmuuttajien opetuksessa noudatetaan valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteita ja Kontiolahden lukion opetussuunnitelmaa huomioiden opiskelijoiden taustat, lähtökohdat, kielitaito, maassaoloaika ja aikaisempi koulunkäynti. Lukio-opiskelu edellyttää kuitenkin suomen kielen perusteiden hallintaa.

Opetus ja opiskelu tukevat opiskelijan kasvamista sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että opiskelijan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi.  Kotoutumisen kannalta on tärkeää, että myös opiskelijan omaa kulttuuritaustaa arvostetaan. Toisaalta vain riittävän hyvän suomen kielen taidon avulla maahanmuuttajaopiskelija voi selvitä jatko-opinnoista ja työstä Suomessa täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä.

Opiskelijan tavoite pitäisi selvittää riittävän ajoissa: onko tavoitteena vain lukion oppimäärän suorittaminen vai ylioppilastutkintoon osallistuminen? Valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti vieraskielisiä opiskelijoita informoidaan jo lukion alkuvaiheessa opiskelumahdollisuuksista, muista tukijärjestelyistä sekä heidän oikeuksistaan ylioppilastutkinnossa. Vuonna 2004 voimaan tulleen kielilain mukaan ylioppilastutkinto on yksi mahdollisuus osoittaa riittävä suomen kielen taito jatko-opintoja varten.

Maahanmuuttajalle tai muulle vieraskieliselle opiskelijalle voidaan opettaa koulun opetuskielen mukaan määräytyvän äidinkielen ja kirjallisuuden sijasta suomea toisena kielenä, mikäli hänen suomen kielen taitonsa ei ole äidinkielen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Kontiolahden koulutoimi päättää, missä laajuudessa suomi toisena kielenä -opetusta voidaan antaa ja milloin se on tarkoituksenmukaista järjestää yhteistyössä toisten oppilaitosten kanssa.

Osa reaaliaineiden opiskelusta voidaan järjestää vieraskielisenä (englanniksi). Tällöin on kuitenkin huolehdittava siitä, ettei vieraskielinen opiskelu vaaranna opiskelijan tavoitteiden toteutumista, esimerkiksi suomenkieliseen ylioppilastutkintoon osallistumista.