Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005 

 

4. OHJAUSTYÖN SUUNNITELMA

 

4.1 Opinto-ohjauksen sisältö, toteutus ja työnjako

 

Opinto-ohjaus on palvelujärjestelmä, joka edistää

                      - opiskeluvalmiuksia

                      - sosiaalista kypsymistä

                      - koulutyön vaikuttavuutta, ja jolla

                      - kehitetään ura- ja elämänsuunnittelun kannalta

                        tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä

                      - ehkäistään syrjäytymiskehitystä ja

                      - lisätään hyvinvointia

 

Opinto-ohjaus muodostaa jatkumon, jonka keskeisenä tavoitteena on tukea opiskelijaa valinta- ja päätöksentekotilanteessa sekä ohjata ja tukea häntä opiskelussa ja elämäntilanteisiin liittyvissä kysymyksissä.

 

Ohjauksen avulla opiskelija oppii muodostamaan käsityksen siitä, miten hänen tekemänsä valinnat ja päätökset ovat suhteessa ura- ja elämänsuunnitteluun sekä tulevaisuuden suunnitelmiin yleensä.

 

Ohjausta annetaan suurryhmässä, pienryhmässä sekä yksilöohjauksena.

 

 

 

4.2 Lukio-opiskelijaksi kasvaminen

 

Yläkoulun päättäville oppilaille kerrotaan lukio-opinnoista ja heitä ohjataan pohtiman ja suunnittelemaan tulevia lukio-opintojaan. Erityisesti heitä ohjataan pohtimaan omia valintojaan opiskeluvalmiuksiensa, voimavarojensa ja motivaationsa suhteen. Yläkoululaiset tutustuvat lukioon vierailulla, jolloin heille esitellään lukion ohjelmaa ja käytänteitä.

 

Lukio-opintojaan aloittavat opiskelijat perehdytetään lukion käytänteisiin ja opiskelutapoihin sekä ohjataan käyttämään  lukion tarjoamia neuvonta- ja ohjauspalveluita.  Opiskelijoille esitellään yhteistoimintamahdollisuudet muiden koulujen kanssa sekä lukiolaiselle tarkoitetut sosiaali- ja terveyspalvelut.

 

Lukio-opintojensa alussa opiskelijat tarkistavat ainevalintansa ja tekevät oman opiskelusuunnitelmansa. Opiskelijoita pohtivat valintojaan siten, että he arvioivat itseään opiskelijana, opiskeluvalmiuksiaan, voimavarojaan ja motivaatiotaan.  Opiskelusuunnitelman toteutumista seurataan koko lukioajan ja kiinnitetään huomiota opiskelutapoihin ja -taitoihin. Opiskelijaa ohjataan kehittämään omia oppimis- ja opiskelutaitojaan sekä arvioimaan menestystään ja työskentelytapojaan lukiossa.

 

Lukio-opintojen alkuvaiheessa opiskelijalle kerrotaan jatko-opintovaihtoehdoista ja ylioppilaskirjoituksista keskeisimmät asiat, jotta hän voi heti lukio-opintojensa alkuvaiheessa ottaa eri vaihtoehdot huomioon laatiessaan omaa opiskelusuunnitelmaansa.

 

Opiskelijaa rohkaistaan ja kannustetaan osallistumaan lukion omiin ja lähiympäristön toimintoihin, joiden kautta hän voi vaikuttaa omaan ja muiden hyvinvointiin ja kehittää ympäristöään. Oman osallistumisensa kautta opiskelija lisää itsetuntemustaan, vahvistaa itsetuntoaan ja luo omaa identiteettiään sekä kehittyy vastuulliseksi ja yhteisölliseksi toimijaksi.

 

Opiskelijoiden huoltajille tiedotetaan lukion käytänteistä lukion alkuvaiheessa ja sovitaan yhteydenpitotavoista.

 

 

 

4.3 Lukio-opiskelijana kehittyminen ja jatko-opintoihin sekä työelämään tutustuminen

 

Lukio-opintojen keskivaiheilla tarkennetaan opiskelijan omaa opiskelusuunnitelmaa sekä ohjataan ja kannustetaan häntä yksilöllisen opinto-ohjelman laatimiseen ja seurantaan. Opiskelijan opiskelutaitoihin ja -tapoihin kiinnitetään huomiota ja ohjataan häntä niiden kehittämiseen. Opiskelumenestystä ja opiskelun etenemistä seurataan.

 

Lukio-opintojensa yhteydessä opiskelija tutustuu työelämään, yrittäjyyteen ja eri ammatteihin, mistä saamiaan tietoja hän voi käyttää oman tulevaisuutensa rakentamisessa. Opiskelija hankkii tietoja koulutusvaihtoehdoista eri työtehtäviin ja ammatteihin tieto- ja viestintätekniikalla. Työelämä- ja yrittäjyystietoa opiskelijat saavat myös ammatti-ihmisten vierailuista, kunnan elinkeinoelämän esittelystä sekä kolmen päivän mittaisesta työelämään tutustumisjaksosta. Lisäksi lähiseudun yrityselämän edustaja esittelee opiskelijoille työelämän käytös- ja tapatietoutta. Työvoimaviranomaiset selvittävät viimeisimmät työllisyysnäkymät ja tiedot.

 

Opiskelijaa ohjataan hyvissä ajoin suunnittelemaan ylioppilaskirjoitusten suorittamista ja hajauttamissuunnitelman tekemistä, jotta hänen lukio-opiskelunsa olisi tavoitteellista ja tuloksekasta.

 

Opiskelijaa kannustetaan osallistumaan koulussa ja koulun ulkopuolella erilaisiin yhteisöllisiin toimintoihin ja tapahtumiin. Osallistumisen ja toiminnan kautta opiskelija löytää yhdessätoimimisen iloa ja saa mahdollisuuden havaita oman tapansa vaikuttaa ympäristönsä ja itsensä parhaaksi.

 

Mahdollisten ongelmatilanteiden syntymistä pyritään ehkäisemään ennakolta oppijaläheisiä työtapoja käyttämällä. Ongelmatilanteet pyritään selvittämään mahdollisimman pian ja korjaamaan tilanteeseen johtaneet tekijät.

 

Opiskelijoiden huoltajille tiedotetaan lukion lukuvuoden ohjelmasta ja tavoitteista. Tarvittaessa keskustellaan huoltajan kanssa opiskelijan opiskeluun tai muuhun elämäntilanteeseen liittyvistä asioista.     

 

 

 

 

4.4 Ylioppilastutkinto ja jatko-opintovalmius

 

Lukion loppuvaiheessa kiinnitetään huomiota erityisesti opiskelijan jaksamiseen ja motivaation ylläpitämiseen. Opiskelumenestystä seurataan ja mahdollisiin ongelmakohtiin tartutaan heti. Opiskelijan oppimisen taitoja vahvistetaan ja autetaan häntä löytämään omat vahvuutensa ja henkiset voimavaransa.

 

Opiskelijaa tuetaan ja annetaan ohjausta jatko-opintojensa selkeyttämiseen sekä tietoja ja taitoja hakuprosesseihin. Opiskelijat tutustuvat toisen asteen ammatillisiin ja korkea-asteen kouluihin ja yliopistoihin esittelyjen ja vierailujen myötä. Ammatteja esittelevät eri alojen ammatti-ihmiset, jotka vierailevat koulussa eri oppiaineiden ja ohjauksen tunneilla. Työvoimaviranomaiset kertovat viimeisimmät kuulumiset ja tiedot koulunsa päättäville opiskelijoille.

 

Abiturientit saavat ajankohtaiset tiedot ja valmiudet tenttiaikaa ja ylioppilaskoetta varten.  Ylioppilaskokelaille annetaan tapakasvatusta tulevaa ylioppilasjuhlaansa varten. 

 

Opiskelijoiden huoltajille tiedotetaan opiskelusta, koulun tapahtumista, ylioppilaskirjoituksista sekä jatko-opintoihin liittyvistä asioista.

 

 

 

4.5 Ohjauksen työnjako

 

Ohjauksen toteuttamiseen osallistuu koko opetushenkilöstö.

 

 

4.5.1 Rehtori

-         luo ohjaukselle sellaiset toimintamahdollisuudet, että erilaisten ohjausmenetelmien ja työnjakojen toteuttaminen onnistuu

-         tukee omalla toiminnallaan opinto-ohjaajan ja opettajien keskinäistä yhteistyötä ja ohjaustoiminnan suunnittelua koko oppilaitoksen yhteisenä tehtävänä - tiedottaa opiskelijoille ja huoltajille säännöistä ja määräyksistä, jotka ohjaavat lukio-opintojen ja ylioppilastutkinnon suorittamista

 

 

4.5.2 Opinto-ohjaaja

-         vastaa opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä ja toteutuksesta sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta yhdessä rehtorin ja ryhmänohjaajien kanssa

-         antaa opiskelijoille luokkamuotoisen ohjauksen lisäksi riittävästi henkilökohtaista ja pienryhmäohjausta

-         vastaa opiskelijoiden jatkokoulutus- ja ammattisuunnitelmiin liittyvästä ohjauksesta

-         huolehtii siitä, että opiskelijat oppivat käyttämään tarjolla olevia tietolähteitä ja yhteiskunnan tarjoamia ohjaus-, neuvonta- ja tietopalveluita

-         huolehtii yhteydenpidosta toisiin kouluihin, työelämään ja yrityksiin

-         on vuorovaikutuksessa oppilashuollon eri tahoihin

-         on mukana vanhempainiltojen järjestelyissä

 

 

4.5.3 Ryhmänohjaaja

-         vastaa oman ryhmänsä ohjauksesta

-         tutustuttaa oman ryhmänsä opiskelijat toisiinsa sekä koulun käytänteisiin

-         vastaa ryhmänsä opiskelijoiden opintojen etenemisen seurannasta, mitä varten hänelle varataan mahdollisuus ryhmänsä henkilökohtaiseen ja pienryhmäohjaukseen koko ryhmän ohjaustuokioiden lisäksi

-         puuttuu ajoissa

·        opiskelijoiden lisääntyneisiin poissaoloihin

·        käyttäytymisessä tapahtuneisiin muutoksiin

·        opintomenestyksessä tapahtuviin muutoksiin ja            

·        opiskeluvaikeuksiin

·        pitää yhteyttä huoltajiin

·        osallistuu vanhempainillan järjestelyihin

 

 

4.5.4 Aineenopettaja

-         ohjaa opiskelijaa opettamansa aineen opiskelussa koko lukio-opintojen ajan

-         puuttuu ajoissa

·        opiskelijoiden lisääntyneisiin poissaoloihin

·        käyttäytymisessä tapahtuneisiin muutoksiin

·        opintomenestyksessä tapahtuneisiin muutoksiin ja

·        opiskeluvaikeuksiin

 

 

4.5.5 Opiskelija

-         laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, johon kirjataan suoritusaika ja sisältö

-         pohtii valintojaan siten, että arvioi itseään opiskelijana, opiskeluvalmiuksiaan, voimavarojaan ja motivaatiotaan

-         laatii realistisen aikataulun opinnoilleen

-         pohtii opintojen sisältöjä ja ylioppilaskirjoituksia suunnitellessaan valintojaan suhteessa jatkokoulutussuunnitelmiinsa

-         pohtii valintojaan suhteessa jatkokoulutussuunnitelmiinsa suunnitellessaan opintojensa sisältöä ja ylioppilaskirjoituksia

-         seuraa oman opiskelusuunnitelmansa toteutumista

-         päivittää opiskelusuunnitelmaansa opinto-ohjaajan ohjauksessa