Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005 

 

9. ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN OPETUS

 

Erityisen tuen tarkoituksena on auttaa ja tukea opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Erityistä tukea tarvitsevat sellaiset opiskelijat, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan tai joiden opiskelun edellytykset ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi. Lisäksi erityisen tuen piiriin kuuluvat opiskelijat, jotka tarvitsevat psyykkistä tai sosiaalista tukea.  Opiskelijalla voi olla erityisen tuen tarve myös mielenterveyteen, sosiaaliseen sopeutumattomuuteen tai elämäntilanteeseen liittyvien ongelmien vuoksi.

 

Tilapäisesti opinnoissaan jälkeen jääneitä tuetaan monin tavoin. Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että lukiossa on resurssit riittävääni tuki- ja erityisopetuksen tarjontaan. Opiskelijat voivat hakeutua tuki- ja erityisopetukseen itse tai aineenopettajan/opinto-ohjaajan kehotuksesta. Pitkissä kielissä järjestetään resurssin puitteissa lukion alussa niveltävät vapaaehtoiset tukikurssit.

 

Jakson arvostelukokouksessa käydään läpi heikkojen suoristusten saajat sekä myös oppilaat, joiden koulumenestys on yllättäen heikentynyt esim. elämäntilanteeseen liittyvien vaikeuksien takia. Tämä helpottaa ongelmien varhaista havaitsemista sekä niihin puuttumista, ja samalla voidaan sopia yhteisistä toimintatavoista näiden opiskelijoiden auttamiseksi.

 

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opiskelu voidaan lukiolain (629/1998) 13 §:n (muutettu lailla 478/2003) mukaan järjestää osittain toisin kuin lukiolaissa ja ‑asetuksessa ja lukion opetussuunnitelmassa määrätään. Jos opiskelija vapautetaan jonkin oppiaineen opiskelusta, hänen tulee valita sen tilalle muita opintoja niin, että säädetty kurssien vähimmäismäärä täyttyy.  

 

Lukiolain 13 §:ssä tarkoitetut oppimistilanteet ja kokeet tulee järjestää siten, että opiskelijan yksilölliset tarpeet otetaan huomioon. Opiskelijalle voidaan laatia suunnitelma, johon kirjataan, miten yksilölliset toimenpiteet voidaan toteuttaa. Suunnitelman laatii erityisopettaja yhteistyössä opinto-ohjaajan kanssa ja siitä informoidaan kaikkia opettajia.

 

Jos opiskelijan kielenkehityksen häiriö tulee ilmi vasta lukiossa, tukitoimien suunnittelu ja toteuttaminen tulee aloittaa välittömästi. Oppilas tulee ohjata psykologin/erityisopettajan testattavaksi, joka voi pyytää lausuntoa oppilasta opettavilta opettajilta.

 

Kunnan opetustoimessa on parannettava häiriöiden (esim. LUKI) aikaista tunnistusta sekä tiedon siirtymistä asteelta toiselle rohkaisemalla oppilasta ja hänen vanhempiaan  kertomaan asiasta uudessa koulussa. Oppilaille kerrotaan, kenen puoleen kääntyä, mikäli hän epäilee oppimishäiriötä. Asian kielteistä leimaa pyritään lieventämään kertomalla siitä ja tarvittavista tukitoimista avoimesti.

 

Oppilaalle hankitaan tarvittavat lausunnot YTL:lle lähetettävää LUKI-todistusta varten.

 

Opettajien herkkyyttä tunnistaa erilaisia oppimisvaikeuksia ja –häiriöitä  parannetaan koulutuksen avulla. Jos oppilas saa tukea erityisopettajalta tai vastaavalta henkilöltä, opettajia informoidaan tilanteesta, jotta he osaisivat ottaa asian huomioon opetuksessaan, kokeissaan ja arvioinneissaan.