Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

8. YHTEISTYÖ AMMATILLISTEN OPPILAITOSTEN JA MUIDEN LUKIOIDEN SEKÄ KORKEAN ASTEEN KOULUTUKSEN KANSSA

Lukio antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilöllisiin opintoja koskeviin valintoihin tarvittaessa myös muiden koulutuksen järjestäjien antamaa opetusta hyväksi käyttäen. Opiskelija voi lukea hyväkseen lukion oppimäärään muualla suoritetut opinnot, jotka ovat tavoitteiltaan ja keskeisiltä sisällöiltään lukion opetussuunnitelman mukaisia. Päätös niiden hyväksilukemisesta tehdään sitä erikseen pyydettäessä ennen mainittujen opintojen aloittamista.

Koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten yhteistyön avulla pyritään lisäämään opiskelijan opintojen valinnaisuutta ja yksilöllisen opintosuunnitelman toteuttamista. Se on myös väline oppimisympäristön rikastuttamiseen ja monipuolistamiseen. Opiskelijan mahdollisuus rakentaa opiskelusuunnitelmansa siten, että siihen sisältyy opintoja muista oppilaitoksista, on hänen oikeutensa.

Oppimiskäsityksen lähtökohtia ovat opiskelijan aktiivinen ja tavoitteellinen toiminta, jossa on riittävästi vuorovaikutusta opettajien, muiden opiskelijoiden sekä ympäristön kanssa. Erilaiset oppimisympäristöt, joiksi esimerkiksi muiden koulumuotojen opinnot on katsottava, avartavat oppimista ja lisäävät eri tilanteissa tapahtuneen oppimisen siirtovaikutuksia myös oman oppilaitoksen ulkopuolelle.

Yhteistyön tasot ja toteutukset voivat vaihdella alueen ja olosuhteiden mukaisesti. Yhteistyö voi olla alueellista ja siinä voi olla mukana lukioita ja muita alueen oppilaitoksia. Yhteistyö voi olla myös tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvaa, jolloin siinä voi olla mukana oppilaitoksia eri puolilta Suomea. Yhteistyön ja yhteistoiminnan avulla voidaan parantaa lukiokoulutuksen saatavuutta ja laatua.

Teemme yhteistyötä perusasteen koulujen, toisen asteen oppilaitosten, ammattikorkea-koulujen ja yliopistojen kanssa. Toimimme yhteistyössä yli alueellisten toimirajojen toteuttamalla muun muassa erilaisia virtuaali- ja etäopetusratkaisuja.

Lukiomme opiskelija voi suorittaa toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa ammatilliseen perustutkintoon kuuluvia opintoja ja liittää ne lukio-opintoihinsa ja/tai suorittaa kaksoistutkinnon, johon sisältyy ylioppilastutkinto ja ammatillinen perustutkinto.  Lukio-opiskelija voi suunnitella oman opiskeluohjelmansa myös siten, että siihen liittyy ammattikorkeakoulussa ja/tai yliopistossa suoritettavia perusopintoja.

Opiskelija tekee yhdessä opinto-ohjaajan kanssa opiskelusuunnitelman, josta ilmenee opiskelun kesto, suoritettavat opinnot ja oppilaitokset. Opiskelusuunnitelma tehdään yhteistyössä toisten opetusta antavien oppilaitosten kanssa.

Lukio-opintoihin kuuluu työelämään ja yritystoimintaan tutustuminen. Opiskelijat tutustuvat kolmen päivän ajan kotimaassa tai 5 päivän ajan ulkomailla valitsemassaan kohteessa työelämään ja sen säännöksiin.   Lisäksi opiskelijat käyvät eri kurssien puitteissa tutustumisvierailulla yrityksissä ja osallistuvat yrityksen käytännön toimintaan.

Lukiomme opetusohjelmaan sisältyy myös eri kulttuurilaitosten, medioiden, ympäristökeskusten ja kansalaisjärjestöjen kanssa toteutettavia yhteistyösuunnitelmia sekä kansainvälistä yhteistyötä.

Yhteistyö muiden tahojen kanssa

Koulun oppimisympäristöä pyritään laajentamaan koulun ulkopuolelle avoimeksi oppimisympäristöksi, jossa opiskelija oppii soveltamaan oppimaansa käytäntöön. Siksi on tärkeää, että koululla on yhteyksiä sekä julkisen että yksityisen sektorin organisaatioihin, jotka pystyvät tarjoamaan tällaisia mahdollisuuksia. Nämä organisaatiot tarjoavat esim. paikkoja työelämään tutustuville opiskelijoille.

Koulun tulee toimia yhteistyössä paikkakunnan muiden oppilaitosten kanssa. Vuorovaikutuksen tulee olla molemminpuolista ja jatkuvaa. Yhteistyötä tehdään mm. opiskelijavalinnoissa ja muualla suoritettujen opintojen hyväksymisessä. Jokainen opettaja aineenopettaja hoitaa omaan oppiaineeseensa liittyvän yhteistyön eri sidosryhmien kanssa. Koulua edustaa rehtori.

Yhteistyötahoja ovat mm. seuraavat:

1. Kunnan sivistys-, kulttuuri-, vapaa-aika- sekä sosiaalitoimi.

2. Peruskoulu, muut lukiot, ammatilliset oppilaitokset ja yliopistot

3. Valtion laitokset kuten työvoimatoimisto, KELA, oikeusistuimet, varuskunnat