Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005
YRITTÄJYYS 1 Yrittäjyyden perusteet |
Soveltava |
YRI1 |
Opiskelija hahmottaa yrittävyyden ja yrittäjyyden merkityksen yksilön ja yhteiskunnan menestymisen kannalta. Opiskelija tutustuu sisäiseen ja ulkoiseen yrittäjyyteen. |
Tavoitteet |
|
Opiskelija tutustuu yrittäjäpersoonan ominaisuuksiin sekä yritystoiminnan perusteisiin. Kurssilaiset tutustuvat yritystoimintaan mm. tutustumalla lähialueen yrityksiin. Kurssilaiset ideoivat ja toteuttavat hankkeita, joilla ansaitsevat varoja esim. leirikoulua varten. |
Sisältö |
|
Kurssi toteutetaan yhteistoiminnassa 4H-yhdistyksen, Pohjois-Karjalan yrittäjien sekä elinkeinoelämän ja Joensuun yliopiston kanssa. |
Oppimisstrategia |
|
Aktiivinen ja innovatiivinen osallistuminen opetukseen sekä tehtävien palauttaminen määräaikaan mennessä. Suoritusmerkintä. |
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
YRITTÄJYYS 2 Yrittäjyyden perusteet |
Soveltava |
YRI2 |
Opiskelija · hahmottaa yrittävyyden ja yrittäjyyden merkityksen yksilön ja · yhteiskunnan menestymisen kannalta sekä tutustuu sisäiseen · ja ulkoiseen yrittäjyyteen · saa perustietoa yrittäjyydestä yrittäjyyden multimedia · oppimisympäristössä |
Tavoitteet |
|
Kurssilla tutustutaan · yritystoiminnan edellytyksiin · yrityksen perustamisen keskeisiin asiakohtiin · markkinointiin ja · koulutukseen Yhteistyö P-K:n yrittäjien, elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa. |
Sisältö |
|
Aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin multimedia oppimisympäristön aihepiireissä sekä omien yritysideoiden analysoiminen. |
Oppimisstrategia |
|
Aktiivinen ja itsenäinen tiedonhankinta sekä tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä. |
Arviointi |
|
|
Huomioitavaa |
KESÄ-TET Työelämään tutustuminen |
TET1 | |
Opiskelija • hankkii itselleen kesätyöpaikan, jossa työskennellen saa ko-kemusta työelämästä ja työelämän vaatimuksista |
Tavoitteet | |
Opiskelija työskentelee työpaikassaan aktiivisesti. Hän tekee ha-vaintoja ja muistiinpanoja työpaikan työtehtävistä ja ammateista sekä koulutusvaatimuksista. Opiskelija kiinnittää huomiota esimies- ja alaistyön suhteeseen sekä työpaikan ilmapiiriin. Opiskelija tekee kirjallisen raportin työelämään tutustumisestaan. Työjakson on oltava kestoltaan vähintään 40 tuntia. |
Sisältö | |
Omaehtoinen ja aktiivinen toiminta työpaikalla. Havainnointi, haas-tattelut, omat kirjalliset muistiinpanot. | Oppimisstrategia | |
Opiskelija laatii kirjallisen raportin työelämään tutustumisestaan ja siinä saaduista kokemuksista. Opiskelija tuo nähtäväksi työpaikalta saamansa työtodistuksen, jossa ilmenee työjakson kesto ja työntekijästä annetut arvioinnit. Hyväksytään suoritusmerkinnällä. |
Arviointi | |
Voidaan suorittaa lukioon hyväksymisen jälkeen tai muulloin lukio-opintojen aikana. Voidaan suorittaa myös ulkomaisessa kohteessa. | Huomioitavaa |