Kontiolahden lukion opetussuunnitelma 2005

Yrittäjyyden perusteet

Soveltava

YRI1

Opiskelija hahmottaa yrittävyyden ja yrittäjyyden merkityksen yksilön ja yhteiskunnan menestymisen kannalta. Opiskelija tutustuu sisäiseen ja ulkoiseen yrittäjyyteen.

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu yrittäjäpersoonan ominaisuuksiin sekä yritystoiminnan perusteisiin. Kurssilaiset tutustuvat yritystoimintaan mm. tutustumalla lähialueen yrityksiin. Kurssilaiset ideoivat ja toteuttavat hankkeita, joilla ansaitsevat varoja esim. leirikoulua varten.

Sisältö

Kurssi toteutetaan yhteistoiminnassa 4H-yhdistyksen,  Pohjois-Karjalan yrittäjien  sekä elinkeinoelämän ja Joensuun yliopiston kanssa.

Oppimisstrategia

Aktiivinen ja  innovatiivinen osallistuminen opetukseen sekä tehtävien palauttaminen määräaikaan mennessä. Suoritusmerkintä.

Huomioitavaa

YRITTÄJYYS 2

Yrittäjyyden perusteet

Soveltava

YRI2

Opiskelija

·    hahmottaa yrittävyyden ja yrittäjyyden merkityksen yksilön ja

·    yhteiskunnan menestymisen kannalta sekä tutustuu sisäiseen

·    ja ulkoiseen yrittäjyyteen

·    saa perustietoa yrittäjyydestä yrittäjyyden multimedia

·    oppimisympäristössä

Kurssilla tutustutaan

·    yritystoiminnan edellytyksiin

·    yrityksen perustamisen keskeisiin asiakohtiin

·    markkinointiin ja

·    koulutukseen

Yhteistyö P-K:n yrittäjien, elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa.

Sisältö

Aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin multimedia oppimisympäristön aihepiireissä sekä omien yritysideoiden analysoiminen.

Oppimisstrategia

Aktiivinen ja itsenäinen tiedonhankinta sekä tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.

Huomioitavaa

KESÄ-TET

Työelämään tutustuminen

TET1
Opiskelija

• hankkii itselleen kesätyöpaikan, jossa työskennellen saa ko-kemusta työelämästä ja työelämän vaatimuksista
• havainnoi koulutuksen ja työelämän välistä suhdetta
• pohtii omia jatkokoulutusvaihtoehtojaan ja työelämään tu-tustumisen kautta saatujen kokemusten vaikutusta tulevai-suuden urasuunnitteluunsa

Tavoitteet
Opiskelija työskentelee työpaikassaan aktiivisesti. Hän tekee ha-vaintoja ja muistiinpanoja työpaikan työtehtävistä ja ammateista sekä koulutusvaatimuksista. Opiskelija kiinnittää huomiota esimies- ja alaistyön suhteeseen sekä työpaikan ilmapiiriin.

Opiskelija tekee kirjallisen raportin työelämään tutustumisestaan.

Työjakson on oltava kestoltaan vähintään 40 tuntia.

Sisältö
Omaehtoinen ja aktiivinen toiminta työpaikalla. Havainnointi, haas-tattelut, omat kirjalliset muistiinpanot. Oppimisstrategia
Opiskelija laatii kirjallisen raportin työelämään tutustumisestaan ja siinä saaduista kokemuksista.

Opiskelija tuo nähtäväksi työpaikalta saamansa työtodistuksen, jossa ilmenee työjakson kesto ja työntekijästä annetut arvioinnit.

Hyväksytään suoritusmerkinnällä.

Arviointi
Voidaan suorittaa lukioon hyväksymisen jälkeen tai muulloin lukio-opintojen aikana. Voidaan suorittaa myös ulkomaisessa kohteessa. Huomioitavaa