LAPSUUDEN HAAVAT
Lehdessä oli kerran, nyt jo poismenneen
psykiatri Martti Paloheimon 80-vuotishaastattelu. Paloheimo tunnetaan
psykoterapian grand old manina Suomessa. Hän on siis kallonkutistajien
Jeesus. Hän on kyllä muutakin. Kirjailija ja ennen kaikkea suuri ihminen, ajattelija.
Kuin yksinäinen vastavirtaan kulkeva lohi.
Psykoterapia on hoitoa, jossa ihmistä
yritetään saada vapautumaan ahdistuksistaan, peloistaan, masennuksestaan
siten, että palataan menneisiin tapahtumiin, jossa vammat syntyivät.
Paloheimo sanoo kuitenkin, että
oikeastaan "Psykoterapialla ei ole juuri muuta tehtävää, kuin lääkitä
lapsuuden haavoja".
Eli lääkitä niitä pelkoja ja häpeää, jota
on syntynyt lyömisestä, huudosta, vähättelystä, yksin jäämisestä.
Taitaisipa tässä meidänkin talossa olla
töitä parille psykoterapeutille. Niin monen meidän lapsuudessa - niin sinun
kuin minunkin - on apeutumattomat haavat yksinjäämisestä, vähättelystä,
kelpaamattomuudesta. Me emme kykene itse useinkaan näkemään haavojemme aiheuttajaa,
syytä, joka niiden takana on. Mutta oireet näkyvät. Niitä ei voi salata. Siksi
usein tuo paha olo purkautuu ulos.
Paloheimo sanoo omasta lapsuutensa
vammasta: "Olen isätön poika. Olin 7-vuotias, kun isä kuoli. En koskaan
oppinut tuntemaan häntä. Isähahmo on minulta aina puuttunut. Se on tuonut
elämääni pysyvän vamman."
Sinä tiedät sen sanomattakin, että tässä
on kätkössä monen meidän kipeä paikka. Joku ei ole koskaan isäänsä nähnyt,
toinen ei tapaa häntä enää. Joku häpeää isäänsä, toinen vihaa häntä.
Taikka muistot isästä ovat muulla tavalla
niin kipeät.
Äidin sylin ja ainakin jonkinlaisen
lämmön me useammat muistamme, mutta harvemmalla on muistoissaan isän lämpö,
turvallisuus, läheisyys.
Ja osin siksi isä-suhde on niin kipeä.
Meidät luotiin tällaisiksi elämään, että isän ikävä ja kaipuu elää sisimmässä.
Että olisi joku, joka puolustaa, on vahva, jonka olkapää kestää. Olisi joku, joka
pysyy pystyssä kovimmallakin myrskyllä, joka ei jätä yksin.
Siksi sitä isää on etsittävä toisesta
ihmisestä, työstä, pullosta, tahi mistä tahansa, mihin voisi nojata. Siksi
me kutsumme Jumalaakin isäksi, että olisi edes joku, jota voi lähestyä, joka
antaa elämälleni arvon.
Ajattelen tätä isän nälkää myös omassa
työssäni niin, että monen opettajan ja kasvattajan osa on olla tietäen tai
tietämättään sellainen isän korvike, josta kadonnutta isää etsitään.
Eikä tämä korvikkeena olo nyt niin
mahdoton elämäntehtävä ole. Joskus se on elämäntehtävistä suurimpia,
merkityksellisimpiä.
takaisin etusivulle