SIKSTUKSEN KAPPELI - MICHELANGELON KAUHEA TUOMIO
Kalenterissa on loppusyksystä tuomiosunnuntai.
Se on se päivä vuodesta, jolloin vähintäänkin on varma siitä, että kun heitän
veivin nurkkaan ja poistun tästä ruumiista, odottaa minua kadotus, ikuinen
tuli, helvetin peräseinä, kaikki se mitä tällaiselle jumalattomalle kuuluukin.
Mutta olen ajatellut, että sitä ennen, vaikka en
taiteesta mitään ymmärräkään, meinaan käydä katsomassa yhden Michelangelon
maalauksen. Eli sitten kun minulla on aikaa ja rahaa, lähden jonkun lyylin kanssa Roomaan, otan taksin Vatikaaniin ja kävelemme
sikstiiniläiskappeliin. Siellä on kuulemma Michelangelon yksi vaikuttavimpia
töitä. Koko sikstiiniläiskappelin kattoa ja seinää peittää jumalattoman
kokoinen fresko. Sen nimenä on viimeinen tuomio.
Kerrotaan, että kuolemansairas paavi Klemens VII
kutsui jo lähes kuusikymppisen Michelangelon Roomaan vuona 1534. Taiteilijalle
annettiin vain yksi tehtävä, maalata koko kappeli täyteen viimeistä tuomiota.
Ja niin Michelangelo aloitti. Valtavalla
vimmalla hän kävi työhön. Ensin sai hahmonsa lihaksikas, apolloninen,
vihainen Kristus, sitten tuomiopäivän pasuunoita soittavat maskuliiniset,
vahvasti bodanneet enkelit.
Maalauksen ollessa vielä kesken paavi Klemens kuoli ja Michelangelon usko työhönsä alkoi horjua.
Hän koki intohimoisen rakkaussuhteen huomattavasti itseään nuoremman
markiisitar Vittorio Colonnan
kanssa. He molemmat olivat syvästi uskonnollisia ihmisiä. Suhde merkitsi heille
intohimon, rakkauden, mutta samalla myös syyllisyyden ja henkilökohtaisen
kriisin kohtaamista. Michelangelo ei tiennyt, millainen hänen Kristuksensa
lopulta oli. Pian rakastettu kuitenkin sairastui ja kuoli. Taiteilija jäi yksin
maalauksensa ääreen ikävän ja tuskan riivaamana. Koko katolinen kirkkokin
tuntui kaatuvan. Reformaatio voitti alaa, harhaoppeja vastaan taisteltiin
miekalla ja verellä. Rooma oli tuhottu. Monet odottivat tuomiopäivän tuloa.
Sitten taiteilija nousee taas telineille, maalaa
ihmisjoukot alastomina kuin tulvan jäljiltä. Kristuksen sormi viittoo joukot
helvetin tuleen. Alastomien, runneltujen, lyötyjen ihmisten ruumiit vääntelevät
tuskassa. Tuomio on hirmuinen, käsittämätön.
Sitten taiteilija maalaa Marian, Herran äidin.
Hänkin on kauhuissaan. Herran äiti ei ymmärrä miten kauhistavaa helvettiä hänen
poikansa luo. Ja taas taiteilija maalaa. Nyt siveltimestä paljastuu taiteilijan
oma kuva. Sen hän sijoittaa pyhän Bartolomeuksen,
elävältä nyljetyn Jeesuksen apostolin nahkaan.
Taiteilija laskeutuu telineiltä, katselee
työtään. Seisoo kappelissa uurteisin kasvoin, ehkä itkee rakastettunsa, ehkä
ystävänä Klemensin kohtaloa. Sitten työ peitetään.
Kuusi vuotta kestänyt työ on valmis. Kohta se paljastetaan kaikkien nähdä. Ja
ne, jotka sen näkevät, kauhistuvat. Miten kukaan voi pelastua? Hukkuvatko
kaikki? Onko jäljellä vain helvetti, kadotus?
Niin onko vain kipua, tuskaa, eroa ja
kyyneleitä. Onko vain rakastuneitten häpeää, syyllisyyttä, käsittämättömiä
kohtaloita.
Ne, jotka sikstiiniläiskappelista tulevat,
sanovat että pelastua voi vain armosta, muuten on vain yhtä helvettiä.
Ehkäpä rakkauskin, ilo, elämän onnellinen päivä, sekin on vain
armosta. Mutta ehkä hyvä niin. Saan se ansiotta, ilman
hyvyyttäni, ilman tekojani. Armo on sitä, että saan jotain lahjaksi,
ilmaiseksi, vain antajan hyvyydestä. Armo tekee kauniiksi, onnelliseksi, iloiseksi.
Se ottaa pois syyllisyyden, häpeän, käsittämättömyyden, eron ja itkun.
Siksi tahtoisin nähdä sikstiiniläiskappelin
freskon.
takaisin etusivulle