”Arvojen tori”

Olemme käynnistäneet kuluneen lukuvuoden aikana lukiossamme useita merkittäviä projekteja. Pääsimme mukaan viiden eurooppalaisen lukion yhteiseen Comenius-hankkeeseen, jonka keskeisenä teemana on ekologia. Erityisesti tarkastelemme maata, vettä ja ilmaa ekologin ja kirjailijan silmin nähtynä. Lehtori Kimmo Karttunen osallistuikin jo La Corunassa pidettyyn projektikokoukseen.

Kontiolahden koulun ja Venäjän Karjalassa, Äänisen rannalla sijaitsevan Kontupohjan koulun nro 3:n kanssa aloitimme yhteisen projektin, jonka teemana on karjalainen kulttuuri. Tämän teeman puitteissa ovat kontupohjalaiset jo kahteen kertaan vierailleet lukiollamme. Yhteistyössä Joensuun yliopiston ja Pielisjoen koulun kanssa aloitamme samoin Venäjän Karjalaan suuntautuvan projektin, jossa teemana on yrittäjyyskasvatuksen vieminen Karjalan kouluihin.

Tuleva lukuvuosi on lukiollemme juhlavuosi. Keväällä 2004 tulee kuluneeksi 30 vuotta lukiomme perustamisesta. Osoitamme kiitollisuutta ja kunnioitusta lukiomme perustajille, sen opettajille ja tukijoille tekemällä juhlavuodesta mieleenpainuvan. Siksi koetamme tulevana lukuvuoden aikana rakentaa sellaisia tapahtumia, jotka ovat siltana menneestä nykypäivään ja tulevaan. Ehkäpä jo keväällä 2004 vietämme Kontiolahden lukiolla kansainvälistä ekologista konferenssia, jonka teemana on vesi ja metsä. Mukaan ovat tulossa eurooppalaiset Comenius-kumppanimme ja Kontupohjan koulu Karjalasta. Asiantuntijoina tietenkin on entisiä lukiomme opiskelijoita, jotka ovat edenneet pitkälle ekologisten aiheiden tutkijoina.

Kuluneen lukuvuoden yksi vaikeimpia tehtäviä on ollut viedä eteenpäin koulun yhteisen arvopohjan ja eettisten ohjeiden laadintaprosessia. Opettajienkokouksissa, vanhempainilloissa ja opiskelijoiden tapaamisissa olemme pähkäilleet tärkeitä ja keskeisiä arvoja, jotka voisivat muodostaa pohjan myös koko lukiomme yhteisille eettisille ohjeille. Jos tämä työ valmistuisi, voisimme heittää romukoppaan vanhat lukion säännöt ja määräykset. Mutta voi olla, että kyseessä on prosessi, joka ei valmistukaan. Arvojen ja eettisten ohjeiden laadinta on prosessi, joka kestää koko ajan ja joka jo itsessään prosessina on tärkeä ja keskeinen. Arvot eivät saakaan tulla valmiiksi. Niiden tulee olla aina esillä tarkastelussa, keskustelussa, väittelyssä, pohdittavana ja puntaroitavana.

Yhteisiä arvoja ja eettisiä ohjeita pohtiessamme yritämme löytää sellaisia arvoja, jotka edistäisivät yhteistä hyvää. Mikä olisi sellaista arvopohjaa, toimintaa, henkeä, joka olisi hyväksi minulle ja samalla koko yhteisölle? Nykyaika on tässä suhteessa vaikea, koska se ihannoi itsekkäitä ja yksilöllisiä arvoja. Etsimme mieluummin vain omaa hyvää, omaa nautintoa ja omaa etua, kuin toisen tai yhteisön hyvää. Mutta mikäli tahdomme, että maailma jää myös lapsillemme, on meidän kysyttävä yhä uudelleen: ”Mitä voisin tehdä yhteisen hyvän eteen? Miten toinenkin ihminen saisi osansa?”  Vain jakamalla omasta hyvästäni muillekin ja vaalimalla yhteistä maailmaamme - sen vesiä ja metsiä – on meidän lapsillammekin hyvä elää. Muutoin jätämme jälkeemme vain taistelukentän, jossa yksin vahvimmat ja itsekkäimmät selviävät. On olemassa muita elämän kannalta paljon tärkeämpiä arvoja kuin itsekkyys, ahneus tai omahyväisyys.

Työkään ei saa olla ainoa ihmisarvon mittari tai elämää määrittävä arvo. Ihminen ei ole kone, vaan toista tarvitseva, rakkautta ja huolenpitoa kaipaava ystäväsi. Ja joskus on meidänkin levättävä aherruksestamme ja kerättävä uusia voimia. Nyt on sen aika.

Kiitän Teitä kaikkia kuluneesta lukuvuodesta. Erityiskiitos kuuluu koulun opettajille, siivoushenkilöstölle, talonmiehille ja ruokalan ”tädeille”. Lukion kanslisti Birgitta Tiihonen, joka uupumatta on ahertanut kanslian pöydän takana, ansaitsee myös erityisen kiitoksen työstään.

Hyvää kesää!

rehtori

KONTIOLAHDEN LUKION STIPENDIT KEVÄÄLLÄ 2003

Matti Lukkarisen stipendi                                        Raila Heiskanen