Aamunavaus
28.2.2006
Elias Sammatin poika.
On Kalevan päivä, Suomalaisen kulttuurin päivä.
Pohjoisessa Lapissa, Itäkairan luoteislaidalla, Suomujoen rannalla,
kaukana kaikesta, on melkein maahan maatunut maja. Paikka on kaunis. Takana
kohoaa Kaarnepää, etelässä Sotavaara, vierellä polveilee Suomujoki. Majan
viereen on pystytetty vaatimaton muistomerkki, jossa lukee. Tällä paikalla
yöpyivät runonkeruumatkallaan jouluyönä 1841 Elias Lönnrot ja M.A. Castren.
Kalevan kokoaja, Sammatissa 1802 syntynyt ja siellä 1884
kuollut Elias Lönnrot, eli vaatimattoman elämän. Eliaksen lapsuutta viitoitti
köyhässä kodissa viinaan taipuvainen räätäli-isä, huolta kantava äiti,
pettuleipä, kerjuumatkat kylällä. Hento elämäntaimi oli taipua jo ensi vuosillaan.
Eliaksen pelasti elämälle ja opintielle häntä tukenut Henrik
veli. Lukemattomina iltoina päreen valossa Henrik-veli opetti lahjakasta ja
lukuintoista pikkuveljeään lukemaan, myöhemmin kuljetti hevoskärryillä pojan
triviaalikouluun Turkuun, sittemmin lukioon Porvooseen. Veli maksoi koulun
lukukausimaksut, säästi räätälin palkastaan pienelle veljelle ruokarahaa,
lähetti lukiolaiselle leipää ja voita. Kalevan kokoajan, kansallisen aamumme
suurmiehen takana kulkee isonveljen suojaava varjo.
Eliaksen lukioaika jäi lyhyeksi. Hänellä ei ollut varaa
lukukausimaksuihin saati kirjoihin. Siksi hän meni apteekkiin töihin ja koetti
yksityisoppilaana suorittaa lukion kurssit itsenäisesti. Apteekin takakammarissa
hän luki yökauden latinaa, kielioppia, geometriaa. Valkolakki heltisi periksiantamattomuuden
edessä keväällä 1822. Syksyllä hän pääsi kirjoittautumaan Turun yliopistoon.
Samaan aikaan yliopiston ovista marssivat sisään suomenruotsalaisten
herrasperheitten pojat J.L.Runeberg ja J.W.Snellman.
Elias Lönnrot opiskeli lääkäriksi, työskennellen mm. Kainuun
piirilääkärinä. Varsinainen elämäntyö oli kuitenkin runojenkeruu, kansatiede
nykyisen rajantakaisen Karjalan laulumailla aina Petsamoon saakka. Lukemattomat
runonkeruumatkat, milloin yksin, milloin yhdessä M.A. Castrenin kanssa tuottivat
kansallisen suurteoksen, karjalaisten runojen kokoelman, Kalevalan vuonna 1835.
Sivutuotteina syntyi Joka kodin lääkärikirja, suomalais-ruotsalainen sanakirja,
uudistettu virsikirja sekä lukematon määrä kirjasia, lehtiä, runoja.
Elias solmi 47- vuotiaana avioliiton Mariaa Piponiuksen
kanssa. He saivat viisi lasta, neljä tytärtä ja Elias-pojan. Vain yksi lapsista,
Ida-tytär sai nähdä aikuisuuden, muut kuolivat nuorina keuhkotautiin,
Elias-poikanen jo 2-vuotiaana. Lohduton suru lasten menettämisestä oli murtaa
Lönnrotin.
Elias Lönnrot teki suuren elämäntyön Kalevalan kokoajana,
suomen kielen professorina, kansatieteilijänä. Pitkän työuran jälkeen hän
palasi vaatimattomiin oloihin kotikyläänsä Sammattiin, muisteli lastensa
lyhyttä elämää, kokosi virsikirjaa ja piti jumalanpalveluksia kylän pienessä
kirkossa. Elämän langan hiipuessa hän toivoi osalleen vain pieniä hautajaisia.
Silti niistä muodostui suomalaisen kulttuurin ja kielen herättäjän suuri
muistojuhla.
Vaatimattoman Sammatin pojan elämässä olisi opiksi
jokaiselle.
Suuria tekoja tehdään myös siellä, missä elää vaatimattomuus
ja nöyryys. Ahkeruus ja hellittämätön työ opiskelun ja kaiken hyvän eteen
kantaa jonakin päivänä hedelmää.
Vaikka oikeus näyttää aina seuraavan hyökkääjän ja kiusaajan
miekkaa, kuoltuamme muistetaankin aivan toiset ihmiset. Suuria ihmisiä
keskellämme ovat ne, jotka tukevat toista, kuuntelevat, laulavat ja sanoiksi
pukevat toisen surun, murheen ja onnen. Sammatin vaatimattoman pojan, Eliaksen
suuren elämäntyön rinnalla kulkee myös Henrik-veljen työ. Hän eli elämänsä
auttaakseen ja tukeakseen pientä lahjakasta veljeään eteenpäin. Jokaisen
merkittävän elämäntyön takana on niitä vanhempia, läheisiä, ystäviä, jotka
avasivat tien, tasoittivat polun.
Köyhäksi jää kuitenkin se, joka kadehtii, turmelee ja
murheeseen saattaa toisten elämän. Se, joka tuhoaa hyvän, rikkoo onnen,
tyhjäksi tekee toisten työn. Sen elämää ei muista kukaan. Kunnia tänään
Sammatin räätälin pojalle ja hänen uupumattomalle työlleen!
Ilpo Saarelainen
takaisin etusivulle