Norjalais-ruotsalainen kirjailija Karl
Ove Knausgård kuvaa järkälemäisen Taisteluni-kirjasarjan neljännessä kirjassa
sitä, kuinka hän nuorena ylioppilaana matkustaa vuodeksi pieneen
Bergeniläiskouluun sijaisopettajaksi. Knausgård kohtaa teidän yläkoululaisten ikäiset
norjalaiskoulun oppilaat edessään. Vain muutamaa vuotta oppilaita vanhempana
hän kuitenkin tuntee valtavan vastuutaakan harteillaan. Knausgård tajuaa, että
Hänen työllään on merkitys oppilaiden tulevaisuudelle. Eihän hän vain tee tai
sano mitään sellaista, mikä tuhoisi nuoren oppilaan tulevan elämän. Hän on
opettajana vastuussa siitä, että nuori saa opetusta, kasvatusta, tukea
elämälleen. Opettajan, kasvattajan, vanhemman vastuulla on se, miten lapset ja
nuoret löytävät paikkansa yhteiskunnassa ja elämässä. Meidän tehtävämme on
tehdä teille tietä, avata teille ovia huomiseen. Tukea teitä, olla teille ovi
elämään.
Kun katselet tämän päivän yhteiskuntaa.
Miltä se näyttää? Ajattelemmeko me aikuiset aina ensin teidän, lasten ja
nuorten hyvää? Säästämmekö me teille parhaan osan? Ajattelemmeko me teidän
hyväänne, teidän tulevaisuuttamme? Miltä meidän päätöksemme teistä näyttävät?
Miltä sinusta näyttää se, että lapsirikas
kuntamme päättää säästää teidän koululaisten jouluateriat tai
ammattiyhdistyksemme päättää ettei koululaisten kesätyöpaikkoja tulevana kesänä
kunnassa saa avata nuorille? Mitä nämä päätökset kertovat meistä aikuisista.
Siitäkö, miten ajattelemme teidän parastanne? Onko meistä tämän päivän
aikuisista kasvanut itsekkäitä, omaan napaamme, omiin etuihimme tuijottavia
katkeria aikuisia, joille lasten ja nuorten hyvä viimekädessä on toissijaista?
Ehkä meidän täällä kotikunnassamme olisi ajateltava toisin. Oma kotiseutumme,
oma kuntamme on meille tärkeä. Arvostamme tätä itsenäisyyttä, omaa
päätäntävaltaamme.
Eikö meillä ole moni asia hyvin.
Pohjois-Karjalan paras koulukeskus, laadullinen opetus, tietotekniikkaa,
pysyvät opettajavirat. Emmeköhän me opettajina, kasvattajina ja kunna
työntekijöinä kestä näkin säästöratkaisut.
Eikö opettajankin ja kasvattajan työssä
ole kyse myös kutsumuksesta. Työstä lapsen, nousevan sukupolven parhaaksi. Joka
tälle tielle lähtee, haluaa tehdä lapsille ja nuorille hyvää. Tehdä työtä
teidän, nousevan polven, kotiseudunja isänmaan eteen. Se tarkoittaa myös sitä,
että joskus on tingittävä omasta hyvästä, omista eduista, omasta suupalasta
lapsen ja nuoren tähden. On tuotava juhlapöydästä saadut herkut lapselle,
annettava ne hänen käteensä, hänen tulevan elämänsä hyväksi.
Mitä tehtiin 75 v sitten kun isänmaamme
koko olemassaolo oli uhattuna. Nuoret miehet, isät lähtivät sotaan, taisteluun
ylivoimaista maahanhyökkääjää vastaan. Äidit tekivät kotona kaikkensa lastensa
ja kotinsa eteen.
Tuossa kirkon viereisellä
sankarihautausmaalla on karu muisto siitä, mikä on tämän isänmamme arvo.
Eräässä sankariristissä on lukee nimi Yrjö Räsänen, kaatunut Ruskealassa
30.7.1941. 44 vuotiaana kaatunut Yrjö Räsänen, tuon viereisen kirkonkylän
kansakoulun opettaja lähti myös kutsun tultua rintamalle. Hän oli ollut jo
pitkään tämän paikallisen suojeluskunnan johtavia miehiä, vienyt oppilaitaan
urheilukentälle, hiihtokisoihin, istuttanut heidän mieliinsä isänmaallisuuden
siemenen. Ja kun kun isänmaa on taas uhattuna, hän hyvästelee perheensä,
vaimonsa ja nuoret teidän ikäiset tyttärensä. Ei hänen ehkä olisi tarvinnut
enää rintamajoukkoihin lähteä. Ikänsä ja tehtävänsä puolesta hän olisi voinut
anoa pääsyä kotirintamalla.
Mutta Yrjö Räsänen lähti omien entisten
oppilaittensa rinnalle. Hän ei halunnut jättää poikiaan, entisiä oppilaitaan
yksin sotaan. Hän ei hylännyt poikia, joita hän oli opettanut ja kasvattanut.
Ehkä hän ajatteli, että omalla paikallaan hän säästää yhden nuoren oppilaan
hengen tulevaisuudelle. Kuukausi sodan alusta Yrjö Räsänen kaatuu Ruskealassa.
Ehkä hänen paikallaan olisi voinut olla joku hänen entisistä oppilaistaan. Joku
nuorukainen, elämä edessään. Ehkä hänen elämänsä säästyi opettajan uhrauksen
tähden.
En minä tarkoita sitä, että ihannoisimme
sotaa tai sen uhreja. Ei siinä ole kaatunutta sureville mitään ylevää. Mutta
tarkoitan sitä, että tänään ajattelisimme Yrjö Räsäsen ja monen muun isänmaamme
edestä uhrin antaneen muistoa. He halusivat meille hyvää. Että meillä olisi
edelleen tämä hyvä maa elää. Että meillä olisi vapautemme, oma elämän muotomme,
kotimme, tämä hyvä yhteiskuntamme, kulttuurimme, vapautemme päättää omista
asioistamme. Että nuorilla olisi hyvä isänmaa elää, luottaa tulevaisuuteen,
opiskella, tehdä työtä. Sen nämä menneet polvet ovat meille halunneet jättää.
Arvostakaamme sitä. Jakakaa omasta hyvästä toiselle
Sinä tänään lakitettava ylioppilas ja
monet teistä lukion ja yläkoulun oppilaista varmasti tiedätte, että opintojenne
ja saavutustenne eteen on tarvittu niin vanhempien kuin opettajienkin työtä ja
tukea. Valkolakki tai päättötodistus ei ole syntynyt yksin sinun työstäsi.
Sinua on tuettu, kasvatettu, opetettu. Kasvattajan, vanhemman, opettajan työ
kysyy aina myös uhrautumista lapsen ja nuoren eteen, omasta hyvästä tinkimistä,
hyvän tekemistä lapsen ja nuoren elämälle. Kutsumus on uhrautumista,
asettumista toisen asemaan, toisen auttamista, hyvän tekemistä ilman palkkaa,
palkintoa tai kunniamerkkiä. Sitä vanhemmuus, opettajuus, kasvattajan osa on
aina ollut. Ja on yhä. Tee sinä samalla tavalla toiselle, koulukaverillesi, ystävillesi,
vanhemmillesi. Tue heitä, tee heille hyvää. Anna omastasi toiselle. Niin hyvä
seuraa askeleissasi. Toiselle tehty hyvä palaa aina takaisin!