Etusivu    Lapin sivut     Lapin kirjat     Marskin ritarit

ITÄKAIRAA SIVUAVAA KIRJALLISUUTTA

-         tässä kirjallisuutta, jolla on jonkinlainen liittymäkohta Itäkairaan tai Koilliskairaan.

-         Pohjoisessa erästelyyn, kalastukseen ja vaeltamisen liittyvää kirjallisuutta on toki moni verroin enemmän. Mm. Leevi Karsikkaalla, Veikko Haakanalla ja Pentti H. Tikkasella on kymmeniä hienoja eräkirjoja, mutta harvat niistä suoranaisesti liittyvät Itäkairaan – Lappiin kylläkin.

-         Vinkkejä otetaan vastaan mielellään (ilpo.saarelainenÄTkontiolahti.fi)

-         Laajemmin muuta Itä-Lappia sekä luontoa, erästelyä ja vaeltamista koskevaa kirjallisuutta kategorisoituna sivulla http://koulut.kontiolahti.fi/lukio/ilpo/lappikir.htm

Hihnavara, Lauri                       Luiron laulu. 2003.

Huhtanen-Kilpi-Montonen      Lapinkorpi. WSOY 1963.

Hänninen, Sakari et al              Hankia, sosetta, tulistelua. Kontentti Ky 2007.

Häyrinen, Urpo                         Koilliskaira. Otava 1989.

Häyrinen, Urpo                         Salomaa. Kirjayhtymä 1979.

Karsikas, Leevi                         Hiljainen erämaa. 1982.

Karsikas, Leevi                         Ikimetsän hakolintu. Karisto 1994.

Karsikas, Leevi                         Tarinoita Kemijoen latvoilta. Karisto 1995.

Keltikangas, Valter                  Seitsemän tuntia erämaata. WSOY 1977.

Keltikangas, Valter                  Koskilta ja erämaista. WSOY 1984.

Keltikangas, Valter                  Muuttolinnuntie. WSOY 1987.

Kemppinen, Kullervo              Lumikuru. WSOY 1959.

Kemppinen, Kullervo              Poropolku kutsuu. WSOY 1961

Kemppinen, Kullervo              Eräretkeily. WSOY 1966.

Kemppinen, Kullervo              Naskama. WSOY 1975.

Kemppinen, Kullervo              Valitut tunturitarinat. 1983.

Kemppinen, Kullervo              Tunturikoivun lastuja. 2003.

Kännö, Sakari                           Mosku. WSOY 1992.

Kännö, Sakari                           Sopulikaupunki. WSOY 2007.

Laaksonen, J&Partanen, S.J.  Autiotuvat. Edita 2002

Laaksonen, Jouni                    Erämaat. Pohjoisen Lapin vaelluskohteet. Edita 2010.

Laine, Tapio                             Vahingossa Vongoivalle. Hipputeos Oy 2005.

Lampén, Erkki                         Neljä retkeä läpi Suomen. Tammi 2009.

Paja, Antti O                             Hopeapäistärikkö ja muita erätarinoita. 1993.

Paja, Antti O                             Mustan karhun peijaiset ja muita erätarinoita. 1999.

Paja, Antti O                             Pohun koira ja muita erätarinoita. 2001.

Partanen, Seppo J.                    Saariselkä, magneettimäestä matkailukaupungiksi. 1992.

Paulaharju, Samuli                   Sompio. 1939.

Peltomaa, Martti                      Karhun naapurina - Pyytötarinoita. 2001.

Ruonaniemi, Arvo                   Juutuan vedet.1987.

Ruonaniemi, Arvo                   Hikihippuja kultamailta. Karisto 1989.

Ruonaniemi, Arvo                   Kairojen kulkija. 1992.

Ruonaniemi, Arvo                   Puhtailla selkosilla. 2006.

Sandström, Olli                        Tukkeja tunturin takaa. Otavan kirjapaino 2009.

Saraja, Antti                              Kämppä pohjoisessa, kuvateos. Minerva 2005.

Saraspää, Seppo                       Pyytömiehiä Koilliskairassa. Karisto 1984.

Saraspää, Seppo                       Nurmettuneet nuotiopaikat. Karisto 1986.

Saraspää, Seppo                        Eräretkiä valon ja hämärän maassa. Valitut tarinat. 2007

Soini, Tuulikki                         Petsamo, Tuulien kotimaa. Gummerus 1985.

Sorjonen, T. I.                           Eräretkeilyn opas. WSOY 1962.

Teeriaho, Yrjö                          Pitkin poikin Saariselkää. Ykin kartat Oy 2005.

Teeriaho, Yrjö                          Kartan kanssa kairassa. Ykin kartat Oy 2007.

Teeriaho, Yrjö                          Vanhojen karttojen Lappi. AtlasArt 2008.

Teeriaho, Yrjö                          Kulkijoiden vanhaa Saariselkää. Autiotupien kertomaa - tarinoita. Ykin kartat Oy 2009.

Tikkanen, Anja ja Pentti H.    Suuntana Sompio. Karisto 1983.

Tikkanen, Pentti H.                  Muuttunut kaira. Karisto 1992.

Vuoristo, Kai Veikko              Hankien kimallus. 1984.

Vuoristo, Kai Veikko              Missä pitkospuut päättyvät. 2007.

-         muuta Itä-Lappia sekä luontoa, erästelyä ja vaeltamista koskevaa kirjallisuutta kategorisoituna sivulla http://koulut.kontiolahti.fi/lukio/ilpo/lappikir.htm