Itsenäisyyspäivän saarna
Kontiolahden kirkko
6.12.2010
Matt. 20: 25-28
Jeesus kutsui opetuslapsensa luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että hallitsijat
ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei
saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi,
se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi,
se olkoon toisten orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan
ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."
Evankeliumimme kohtaa edeltää kertomus, jossa Sebedeuksen
poikien äiti tulee pyytämään pojillensa taivaassa valtaistuimen viereisiä paikkoja.
Äidin pyyntö on ymmärrettävä. Kuka äiti nyt ei lapsillensa tahtoisi hyvää. Jeesus
kuitenkin tekee pojille ja äidillekin kysymyksen: Tahdotteko juoda saman
maljankuin minä. Ovatko he valmiit näkemään vaivaa, tekemään uhrauksia,
kärsimään joskus tulevaisuudessa siintävän hyvän eteen.
Sellainen järjestys on toinen kuin mitä he ympärillään
näkevät. Tässä maailmassa valtaa käytetään usein kovalla kädellä, heikompaa
sorretaan, oma etua ajetaan häikäilemättä, heikoimmat unohdetaan ja jätetään yksin.
Jeesus opettaa ja toimii toisin. Hän opetti, että meidän olisi
oltava valmis näkemään vaivaa, kärsimään toisen ihmisen hyvän eteen. Olisi oltava
valmis laittamaan oma maineensa, jopa henkensä sen eteen, että toisten, heikompien
olisi mahdollista elää hyvää elämää. Sitä on olla toisen orja, palvelija.
Tänään, tämän jumalanpalveluksen jälkeen paljastetaan kirkonmäellä
kontiolahtelaisten Mannerheim-ristin ritarien muistomerkki. Yksi näistä
kolmesta Mannerheim-ristin saajista oli jakokoskelainen Valde Sorsa. Monella
tavalla Valden elämä kelpaa edelleen meille esimerkiksi siitä, miten yhteinen
hyvä, isänmaa, kotiseutu, toisen ihmisen puolustaminen asetetaan joskus
ääritilanteessa oman elämän edelle.
Valde oli syntynyt aivan vuoden lopulla 1920, 29.
joulukuuta. Valden perhe asuu Jakokoskella. Valden ollessa puolivuotias, hänen
isänsä kuolee. Äiti viljelee uuden puolisonsa kanssa tilaa. Valde saa kolme
sisarpuolta, joista vain yksi jää eloon. Valden ollessa 8 vuotias, äitikin
kuolee. 17- vuotiaana Valde ottaa kotitilan isännyyden ja jää yksi viljelemään
tilaansa. Samaan aikaan hän ajattelee isänmaan ja kotiseudun puolustamisen niin
tärkeäksi, että liittyy vapaaehtoisena suojeluskuntaan, sen aikaiseen vapaaehtoiseen
maanpuolustusjärjestöön. Vuonna 40 hän astuu varusmiespalvelukseen
asevelvolliseksi. Jatkosodan alkaessa hänet komennetaan JR7:ään ns. Tyrjän
rykmenttiin, jossa hän toimii esimerkillisenä ryhmänjohtajana.
Kesällä -41 hän saa Mannerheim-ristin 8:na suomalaisena
sotilaana. Hän on koko sotaakäyvän joukon ensimmäinen ryhmänjohtaja, jolle annetaan
tuo arvostetuin suomalainen kunniamerkki, Mannerheim-risti. Asemasodan alkaessa
JR7 asettuu Ohdan lohkolle Laatokan luoteispuolelle.
Keväällä 42 Valde on lomalla kotonaan. Ehkäpä hän on saanut
viljakylvölomaa. Rintamalla on rauhallista. Eletään asemasotavaihetta. Kesäkuun
15 päivä Valde on juuri palannut lomaltaan. Yötä myöten ryhmänsä kanssa hän
korjaa ryhmän puolustusasemaa. Valoisan kesäyön käännyttyä aamuksi naapurin
tarkka-ampuja osuu hänen. Valde haavoittuu vakavasti ja saman päivän iltana
kenttäsairaalassa hän menehtyy leikkauspöydälle.
Nuori 21-vuotias sotilas, ryhmänsä johtaja, ritari on
kuollut. Sinne jää kotitila, pellot, joita hän oli kyntänyt. Vilja, jonka oli
lomallaan ehtinyt kylvää. Kotikylään jää nuori tyttö, jonka kanssa Valde oli
ehtinyt tapailla. Nuoruuden ihastus, rakastettu ei palaa enää koskaan kotiin.
Juhannuksen aikaan hänen valkoinen arkkunsa tuodaan kotiin. Kylä
liittyy saattojoukkoon. Hänet haudataan tähän kirkon vierelle sankarihautaan.
Siinä on hänen ristinsä, syntynyt 29.12.1920, kuollut 15.6. 1942. Hänen juuri
alkanut elämäntarinansa katkeaa. Ei hän ehdi perustaa perhettä, ei saada lapsia.
Ei hän näe kotitilan peltoja enää. Hän antoi isänmaalleen kaiken, koko elämänsä.
Tällaisista elämänkohtaloista on hyvät ystävät meidän
isänmaamme itsenäisyys kudottu kokoon. Tavallisten suomalaisten miesten ja
naisten työstä ja uhrauksista isänmaan ja kotiseudun eteen, niin sodan kuin rauhan
päivinä. Niin monen nuoren miehen, isän, veljen, enon, sedän, ystävän elämä
katkesi sodan ankariin kohtaloihin.
Sodissa kaatuneet ja sotaa käynyt veteraanipolvi ovat meille
muistutus siitä mitä oman isänmaan, kotiseudun ja toisen ihmisen puolustaminen
voi enimmillään vaatia. He eivät ajatelleet ensimmäisenä omaa etuaan, omaa
hyvää tai edes omaa henkeään. He kokivat velvollisuudekseen lähteä puolustamaan
tätä maata. Heidän tahtonsa oli, että täällä saataisiin edelleenkin elää
rauhassa. Että yhteiskuntamme heikoimmillakin olisi lupa elää ja toimia
isänmaassamme. Sitä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sanat Veljeä ei jätetä.
Että toista ihmistä ei jätetä sodan eikä rauhan aikana yksin. Ketään ei jätetä
oman onnensa nojaan. Sitä on olla tuo Herramme mainitsema toisen orja, toisen
palvelija.
Meidän aikamme näyttäytyy tänään toisenlaiselta. Monesti
meille oma hyvä, oma etu, omat saavutukset ovat toisen ihmisen hyvää tai
yhteistä hyvää tärkeämmät. Aikamme on täynnä yksilöllisyyden ihailua jopa narsismiin
saakka. Ollaan valmiit vaatimaan itselle kaikki se mitä kuuluu. Yksilöoikeus
tarkoittaa tänään sitä, että minun olisi saatava kaikki hyvä ja mahdollisimman
pian.
Samalla yhteiskunnan heikoimmat jäsenet jäävät oikeuksiemme
ja vaatimustemme jalkoihin. Sillä kuka haluaisi luopua omastaan toisen hyväksi.
Kuka on valmis kärsimään vaivaa toisen edestä. Kuka uskaltaa liata maineensa
tai menettää kasvonsa puolustaessaan toista.
Veteraanipolven viesti on yksinkertainen. Tee sinä työtä
tämän isänmaasi ja kotiseutusi eteen. Rakasta sitä. Toimi niin, että tässä
maassa ja tällä kotiseudullasi olisi meidän kaikkien hyvä elää. Lasten, nuorten,
vanhusten, täällä syntyneiden ja tänne muuttaneiden. Että tämä olisi meille
kaikille yhteinen koti. Että voisimme elää rauhassa ja sovussa. Että riidan ja
eripuran sijaan etsittäisiin ymmärrystä. Ajateltaisiin toisen hyvää.
Asetuttaisiin toisen asemaan. Että ketään ei jätetä!
Jeesuksen opetusta elävät todeksi ne ihmiset, jotka tahtovat toiselle hyvää.
Jotka kuuntelevat, auttavat, arvostavat toista ihmistä ja hänen työtään. Isänmaata
rakennetaan luottamuksella, toisen huomaamisella, hyvän edistämisellä.
Sellaiseen iänmaahan ei kuulu kateus, riidanhalu, toisen ihmisen työn vähättely
tai yhteisen kodin, kotiseudun tahi isänmaan maineen likaaminen.
Ja se on aivan sitä samaa työtä johon Jumala kutsuu jokaiset
meidät. Jumalaa rakastetaan arjessa toista ihmistä palvelemalla. Joka tahtoo
teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo
tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja.
Uskontunnustus
ilpo saarelainen